Een zeer ambitieus project, de E-25 Jagdpanzer!
-
Thymen Bouma
-
Bas Pos
-
Thymen Bouma
-
Theo Andriessen
-
Thymen Bouma
Oke, de volgende foto's komen pontivicaal in beeld met een lap tekst erbij.
Ik zit nu met een klein probleempje, op de tank moeten een aantal ronde doppen, deksels en ander ongein komen met een diameter van een cm of 2. Maar wat ik ook probeer, ik krijg 't styreen maar niet mooi rond. Ik heb het met snijden geprobeerd maar dat was een ramp, knippen was al een hele verbetering maar omdat het materiaal zo dik is (1.5mm) werd het nog niet mooi rond. Ik zou dunner materiaal kunnen nemen, maar dan moet ik meerdere lagen op elkaar plakken. Ik zou ook op school een stuk metaal in de draaibank kunnen zetten en zo alles maken maar ik denk dat er een betere manier is. Op internet kan ik niks vinden over het zelf fabrieken van modellen. Heeft iemand tips voor hoe ik styreen mooi rond kan maken?
Thymen
Ik zit nu met een klein probleempje, op de tank moeten een aantal ronde doppen, deksels en ander ongein komen met een diameter van een cm of 2. Maar wat ik ook probeer, ik krijg 't styreen maar niet mooi rond. Ik heb het met snijden geprobeerd maar dat was een ramp, knippen was al een hele verbetering maar omdat het materiaal zo dik is (1.5mm) werd het nog niet mooi rond. Ik zou dunner materiaal kunnen nemen, maar dan moet ik meerdere lagen op elkaar plakken. Ik zou ook op school een stuk metaal in de draaibank kunnen zetten en zo alles maken maar ik denk dat er een betere manier is. Op internet kan ik niks vinden over het zelf fabrieken van modellen. Heeft iemand tips voor hoe ik styreen mooi rond kan maken?
Thymen
-
Rob Wernars
- BTN Erelid
- Contacteer:
-
Niek Peeters
Er zijn een speciale passers waarmee je kunt snijden (helaas wel redelijk duur).

Passer-hobbymes
Grtz,
Niek
Passer-hobbymes
Grtz,
Niek
-
Thymen Bouma
Het ideetje met de passer lukte niet, dus heb ik vanochtend maar een draaibank gekaapt. Ik heb nu een 6-tal dopjes/deksels van messing liggen, ik ga ze zo met de vijl te lijf. Ik heb meteen ook maar 4 beschermkapjes voor de periscopen gemaakt, in tegenstelling tot de kappen op de King Tiger (die ik met ruim 1mm dik nogal grof vond) heb ik 0.5mm dik metaal gebruikt. Het staat vast goed.
Thymen
Thymen
-
Rob Wernars
- BTN Erelid
- Contacteer:
-
Thymen Bouma
Danny, de passers die ik heb (goedkoop bruna ding en navigatie-geval) hebben geen mes, omdraaien van een naald heeft weinig zin. En ik heb 't al met de draaibank opgelost.
Rob, ik ben ook steeds net te vroeg met dingen... Maar aan Reiniers model heb ik genoeg, ik ben al tevreden als mijn creatie op een E-25 lijkt en mooi is. Het hoeft geen exacte replica in 1:16 te zijn, en verder heb ik genoeg foto's van 2 E-25 in 1/35 van Missing-lynx gehaald voor de details. Maar wel leuk om achteraf te bouwen natuurlijk.
Thymen
Rob, ik ben ook steeds net te vroeg met dingen... Maar aan Reiniers model heb ik genoeg, ik ben al tevreden als mijn creatie op een E-25 lijkt en mooi is. Het hoeft geen exacte replica in 1:16 te zijn, en verder heb ik genoeg foto's van 2 E-25 in 1/35 van Missing-lynx gehaald voor de details. Maar wel leuk om achteraf te bouwen natuurlijk.
Thymen
-
Theo Andriessen
-
Thymen Bouma
Oke, het begin van de opbouw is er (die de foto's), enkele losse details zijn ook gemaakt, de onderbouw wordt waarschijnlijk over een week of 3 gebouwd. Nu eerst de details van de opbouw zelf. Het model zit vol met randjes, groeven, en iets wat op klinknagels lijkt. Een plaatje is duidelijker, wat ik bedoel is dit:

Hoe krijg ik het effect van de voorste staalplaat (rechts) en de zijkant (vooraan) die in elkaar steken? En hoe maak ik mooi de structuur van de zeer ruwe zijkantvan die plaat metaal? Is het handig om op de huidige opbouw stukken styreen (0.5mm dik) te zetten met die delen weggelaten zodat ik ze met Miliput kan boetseren? En de andere naden, hoe doen jullie dat?
Thymen

Hoe krijg ik het effect van de voorste staalplaat (rechts) en de zijkant (vooraan) die in elkaar steken? En hoe maak ik mooi de structuur van de zeer ruwe zijkantvan die plaat metaal? Is het handig om op de huidige opbouw stukken styreen (0.5mm dik) te zetten met die delen weggelaten zodat ik ze met Miliput kan boetseren? En de andere naden, hoe doen jullie dat?
Thymen
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
Hoi Thymen,
Je geeft zelf voor een deel al antwoord op je vragen.
Behalve een 0,5mm plaat kan je ook de overgang met een kraspen maken.
Wel langs een liniaal of zoiets om er voor te zorgen dat de lijnen mooi recht worden.
metaalstructuur kan met milliput, magicsculp, ed gemaakt worden of met thinner.
letwel de laatste methode is onomkeerbaar.
De snijkanten heb ik bij mijn King met zeer grof schuurpapier (p40) gemaakt.
Tip:
Probeer het eerst op een stuk afval plastic.
Je geeft zelf voor een deel al antwoord op je vragen.
Behalve een 0,5mm plaat kan je ook de overgang met een kraspen maken.
Wel langs een liniaal of zoiets om er voor te zorgen dat de lijnen mooi recht worden.
metaalstructuur kan met milliput, magicsculp, ed gemaakt worden of met thinner.
letwel de laatste methode is onomkeerbaar.
De snijkanten heb ik bij mijn King met zeer grof schuurpapier (p40) gemaakt.
Tip:
Probeer het eerst op een stuk afval plastic.
Gr,
Tuur.
Tuur.
-
Thymen Bouma
-
Theo Andriessen
Hoi Thymen,
Dat ziet er mooi uit, mooi om te zien dat jij de interlocks op een andere manier maakt dan Reinier.
Oh ja, om de apache van Hugo neer te halen hoef je alleen maar een boompje op te zoeken.
Alleen is het dan zaak om er hard onder vandaan te rijden
Het leest trouwens erg prettig met die foto's erbij.
Dat ziet er mooi uit, mooi om te zien dat jij de interlocks op een andere manier maakt dan Reinier.
Oh ja, om de apache van Hugo neer te halen hoef je alleen maar een boompje op te zoeken.
Alleen is het dan zaak om er hard onder vandaan te rijden
Het leest trouwens erg prettig met die foto's erbij.