Een zeer ambitieus project, de E-25 Jagdpanzer!

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Thymen Bouma

Bericht door Thymen Bouma »

Na het zien van de vele zeer mooie zelfbouw voertuigen die er hier gemaakt worden, kreeg ik na wat experimenteren met styreen voor mijn Sherman Firefly, het gevoel “dat wil ik ook!”. Al snel kwam het idee een StuG III Ausf. G te bouwen op het Panzer III chassis, maar hier wacht ik nog even mee totdat de door Gert aangekondigde versie uitkomt zodat ik deze kan aanpassen in plaats van de hele opbouw zelf te bouwen. Het gaat mij niet 100% om het zelf bouwen van een voertuig, maar ook om het resultaat. Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

De E-25.
Zoals sommige van jullie wel weten studeer ik Maritiem Officier (de grote handelsvaart en niet de marine). Ik sta per week een halve dag in de werkplaats van de Hogeschool van Amsterdam te spelen met draaibanken, freesbanken, lasapparatuur en allerlei ander soort gereedschap en machinerie. Toen ik aan mijn docent vroeg of de machine’s ook voor privé-doeleinden gebruikt mogen worden, was het antwoord ‘ja’. Toen Arthur met zijn Hetzer begon, kreeg ik eerst het idee voor een Marder III aangezien ik toen met een 1/35 Marder bezig was. Alleen zou een Full-Option Marder wel erg lastig worden, dus dat idee werd afgekeurd. Omdat ik toch iets speciaals wil maken ging ik in de Galerij van Missing-Lynx kijken. Daar kwam ik de E-25 tegen, een ontwerp voor een tankjager à la StuG III en Hetzer, bedoelt voor een hele serie tanks (de E-serie) met zoveel mogelijk identieke onderdelen. Beide modellen die ik vond waren de 1/35 kit van Cromwell, en uitgerust met aandrijfwiel, spanwiel en rupsbanden van de Panther en nog een zwik andere Panther onderdelen.

Door het gebruik van Panther onderdelen zou het maken van deze tankjager stukken simpeler worden, kijk maar hoeveel tijd Arthur bezig is met zijn wielen en rupsbanden. Zoiets zou mij (te)veel meer tijd kosten. De grote wielen van de E-25 zijn volledig van metaal (à la Tiger II), en deze kan ik op de draaibank (met eventueel wat hulp van docenten) maken. De romp is met metaal en styreen te maken, dit wordt voor mij een behoorlijke klus maar het moet te doen zijn. Voor de vering denk ik dat ik gewoon draagarmen en vering maak net zoals bij de Tiger II (ik heb de originele Tamiya vering nog liggen). Al zag ik dat het Cromwell model een totaal ander soort vering heeft. Lang leve de modelbouwers vrijheid! Ik heb nu natuurlijk een voorbeeld nodig om na te maken, het Cromwell model kost iets van 55 pond wat ik veel te duur vind. Toen vond ik een setje van Pegasus Hobbies, twee E-25’s in 1:72 voor €10, alleen is dit merk nogal lastig te vinden en via internet bestellen in het buitenland zonder een creditcard is ook lastig. Momenteel ben ik dus bezig in Nederland iemand te vinden die dit merk kan bestellen (misschien een uitdaging voor Hugo/Gert? :wink: ).

Tussen de E-25 van Cromwell en Pegasus Hobbies zitten enkele verschillen qua detail’s, maar dit kan ook komen doordat de mensen die de Cromwell E-25 gebouwd hebben meer onderdelen van de Panther gebruikt hebben voor hun model. Ik ga zelf dan ook een variant maken die waarschijnlijk tussen deze twee in zit. De Panther onderdelen hoop ik of bij Wecohe, of bij mensen die hun Tamiya Panther upgraden met Wecohe setjes en dus onderdelen over hebben te kopen.

Het plan is om de tank met El Mod producten tot een Full-Option tank te maken. Het hangt van de beschikbaare ruimte en kosten af hoe ik de aandrijving ga doen. Het is waarschijnlijk het simpelst om er een Tamiya aandrijving in te zetten, maar dat heeft natuurlijk een prijskaartje. Ik kan ook Arthur's voorbeeld volgen en er motoren van Conrad in stoppen, maar dat zijn dingen voor later.

Maar goed, eerst maar eens de voorbeeldjes zien te krijgen en zondag 20 mei eens een uitgebreid gesprek voeren met onder andere Arthur over hoe ze al dat moois maken.

Thymen
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Mooi weer een tankbouwer, :D

Voordat je begint zorg eerst voor dat je een goede hoeveelheid gegevens hebt.
Ik heb even ge-googled maar er zijn niet veel foto's op het net te vinden.
Het belangrijkste zijn wel de buitenmaten want die bepalen de ruimte binnen in.
Als je aan een 1/35 schaal model kan komen maakt het natuurlijk wel eenvoudiger.
Je kan dan de maten daarvan overnemen en op schalen.
Kijk hoe het model is op gebouwd in platte vlakken die vrij eenvoudig zijn na te maken.

Maar het aller belangrijkste is meten, meten en nog eens meten.
Je kan beter tien keer iets opmeten en controleren dan een deel verkeert maken.
Zulke fouten zijn voor mij altijd zeer ontmoedigend om verder te gaan.
Zorg er voor dat je de basisvorm goed hebt, de details zijn van een latere zorg.
In je ontwerpfase moet je ook rekening houden met de stevigheid.
Door verband in de styreenonderdelen te maken hoef je minder gauw naar andere materialen over te stappen.
Is is ook de reden dat mijn Hetzer straks alleen een onderkant heeft die open kan.
Strip en hoekprofiel aluminium (zolang ze niet te groot zijn) zijn verkrijgbaar bij de meeste DHZ winkels.
En mocht je een plaat alu nodig hebben kan je altijd aan Reinier of mij vragen.
(Het voordeel van een baas hebben die dat spul in voorraad heeft) :wink:

Heb je al een idee welke tracks en aandrijfwielen je gaat gebruiken?
Die delen zijn het moeilijkste te maken.
Een bestaande tank als basis heeft ook zijn voordelen.
Dan is het track en aandrijfwiel probleem opgelost.
Je hebt dan gelijk de vertraging en andere mechanische onderdelen.
Gr,
Tuur.
Thymen Bouma

Arthur,

Op internet is er inderdaad zeer weinig te vinden, volgens "Schiffer Military History Maus and other German Armoured Projects" zijn er 5 prototypes gebouwd van de tank, maar ik kan er geen foto's van vinden. Als voorbeeld wil dus die 1:72 modellen gebruiken. Dit is niet bepaald de nauwkeurigste manier, maar het gaat er meer om dat ik de verhoudingen goed heb. Het maakt mij niet uit als de tank een cm te lang is, als hij er maar goed uit ziet. :wink:

Voor ik iets ga bouwen, ga ik eerst alles opmeten en tekenen zodat ik later alles als een puzzel in elkaar kan zetten.

De E-25 op Missing-Lynx heeft Panther aandrijfwielen, spanwielen en rupsbanden (zie foto). Ik wil in eerste instantie dus ook Panther onderdelen gaan gebruiken, deze zijn bij Wecohe te koop (voor een flinke prijs, dat wel).

Thymen
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

Hoi Thymen, ambiteus project!

Deze site ken je ook, is een 3d model van de e25, is eventueel ook te koop, als 3d tekeing, zou een goede basis kunnen zijn...

http://gunpoint-3d.com/view-E25.f.html
Afbeelding
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Imperial heeft in zijn programma nu ook Panther tracks met loop- en spanwielen voor een nette prijs van €89,90.
Ik heb de Tracks bij Ton (Scale-line) gezien en ze zien er prima uit hoor.
Gr,
Tuur.
Thymen Bouma

Bas,

Bedankt voor je pb'tje. De site had ik inderdaad al gevonden, alleen vind ik het kopen van een 3D tekening wel te ver gaan. Als ik een 1:72 model als voorbeeld heb, heb ik na het bouwennog iets over voor in de vitrine kast. :wink:

Arthur,
Bedankt voor de tip! Ik ging daarnet ff nakijken hoe duur het bij Wecohe was en viel zowat van m'n stoel van de prijs. Ruim €250 :shock:, gelukkig is er dus een alternatief!

Thymen
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Aangezien de aandrijfwielen achter zitten, kan je eventueel ook de HL vertraging nemen.
Die zijn wel wat hoger dan die van Tamiya maar wel weer wat smaller.
Op die manier kan (als je mazzel hebt) de accu nog tussen en anders een deel van de electronica.

O ja, :idea:
Bouw het 1/72 modelletje nog niet in elkaar (hooguit een zijde).
Maten opnemen van losse onderdelen is dan wat makkelijker.
Gr,
Tuur.
Thymen Bouma

Arthur Hermans schreef:O ja, :idea:
Bouw het 1/72 modelletje nog niet in elkaar (hooguit een zijde).
Maten opnemen van losse onderdelen is dan wat makkelijker.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik aan dat modelletje kom, tis niet bepaald een gangbaar merk in Nederland lijkt wel. :( Voordeel is wel dat er twee tanks in 't doosje zitten. :D

Thymen
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

ik heb dat model kerel
alleen wel gebouwd
maar dat steld ook niet veel voor want het bestaat uit hooguit 20 onderdelen
tracks en wielen zijn 1
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Marcel Hambuckers
Contacteer:

Bericht door Marcel Hambuckers »

Hoi Thymen,

Heb je hier wat aan? Staat ook een maatbalk bij: http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/1-V ... n/E-25.htm
Thymen Bouma

Reinier,

Dat het model niet veel voorsteld weet ik, heb er foto's van gevonden op internet. Ik heb al een aardige collectie 1:87 tanks, en daarbij zijn de track en wielen bijna altijd één geheel. Ik vind dat niet zo'n probleem. Waar heb je trouwens het model vandaan?

Marcel,
Ik zie het niet echt zitten om vanuit een tekening te moeten werken, hoe mooi sommige ook zijn. Omdat het Cromwell 1:35 mij te duur is, wil ik dus het Pegasus model gebruiken voor de vorm van de romp. Alle details kijk ik wel van foto's op internet af. En met een model voor je neus, kan ik die naast mijn creatie zetten en vergelijken.

Voor Arthur:
Voor een vergelijking tussen de Hetzer en de E-25 hier twee foto's van 1:35 modellen van een zweed: Foto 1 & Foto 2. :wink:

Thymen
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

het model kocht ik vorig jaar in munster
ik had er aan 1 genoeg maar vond het wel leuk als afwisseling
laat maar weten of ik hem op moet sturen of dat je hem bij een volgende bijeenkomst oppikt
succes ermee
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Thymen Bouma

Eindelijk ben ik begonnen, na gisteren het 1:72 modelletje gekregen te hebben van Reinier. Na het opmeten van het een en ander (de loopwielen zijn echt gigantisch) maar meteen begonnen met de voorste panzerplaat te snijden. Het ging alles behalve recht, en ik heb 1 maat fout gemeten (Arthur zei het al...), oftewel dat stuk wordt dus hergebruikt voor de kleinere onderdelen. Daarna heb ik de 'bol' gemaakt waar het kanon door naar buiten steekt. De afwerking is nog niet helemaal perfect, maar met wat schuren moet het voldoende zijn. Er is een lading styreen besteld bij conrad, als dat binnen is kan ik verder met het bouwen van de opbouw. Het chassis komt later.

Thymen
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Tja,
Ik had je gewaarschuwd. :wink:

Ik heb het modelletje ook even bekeken.
En met Reinier er ook nog even over gehad hoe het onderstel te maken.
Reinier kwam met het idee een verkort Kingtiger onderstel te gebruiken.
Nu is er bij Axels een onderstel in de verkoop.
Afbeelding

Neem daarbij de Panther tracks en aandrijfwielen verkrijgbaar bij Imperial.
Afbeelding
En muv de aandrijving is het onderstel al klaar.
Gr,
Tuur.
Thymen Bouma

Arthur,

Ik weet het, maar van je fouten leer je toch het meest hè. :wink: Ik verwacht dat ik een behoorlijk deel van de bovenbouw overnieuw zal moeten bouwen. Gewoon doordat ik de eerste keer tegen allerlij "beginners problemen" aanloop, en het bij een 2e poging stukken mooier/beter wordt.

En het onderstel, ik dacht dat het Erik was die het zondag ook al zei maar de E-25 heeft wielen die een stuk groter zijn dan die van de King Tiger, 1 meter in het echt en dus ruim 62mm in 1/16 (tegen de 50mm van de KT). De wielen zijn dus al niet bruikbaar, en de gaten voor de draagarmen zitten ook te dicht op elkaar. En op school kan ik van metaalplaat zo een romp buigen. Het zou zeker hebben gescheelt als het wel bruikbaar zou zijn. De Imperial set had ik al wel in gedachten, maar daar wacht ik nog even mee tot de bovenbouw goed is gelukt. Je weet maar nooit.

Thymen
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast