Na het zien van de vele zeer mooie zelfbouw voertuigen die er hier gemaakt worden, kreeg ik na wat experimenteren met styreen voor mijn Sherman Firefly, het gevoel “dat wil ik ook!”. Al snel kwam het idee een StuG III Ausf. G te bouwen op het Panzer III chassis, maar hier wacht ik nog even mee totdat de door Gert aangekondigde versie uitkomt zodat ik deze kan aanpassen in plaats van de hele opbouw zelf te bouwen. Het gaat mij niet 100% om het zelf bouwen van een voertuig, maar ook om het resultaat. Dus waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
De E-25.
Zoals sommige van jullie wel weten studeer ik Maritiem Officier (de grote handelsvaart en niet de marine). Ik sta per week een halve dag in de werkplaats van de Hogeschool van Amsterdam te spelen met draaibanken, freesbanken, lasapparatuur en allerlei ander soort gereedschap en machinerie. Toen ik aan mijn docent vroeg of de machine’s ook voor privé-doeleinden gebruikt mogen worden, was het antwoord ‘ja’. Toen Arthur met zijn Hetzer begon, kreeg ik eerst het idee voor een Marder III aangezien ik toen met een 1/35 Marder bezig was. Alleen zou een Full-Option Marder wel erg lastig worden, dus dat idee werd afgekeurd. Omdat ik toch iets speciaals wil maken ging ik in de Galerij van Missing-Lynx kijken. Daar kwam ik de E-25 tegen, een ontwerp voor een tankjager à la StuG III en Hetzer, bedoelt voor een hele serie tanks (de E-serie) met zoveel mogelijk identieke onderdelen. Beide modellen die ik vond waren de 1/35 kit van Cromwell, en uitgerust met aandrijfwiel, spanwiel en rupsbanden van de Panther en nog een zwik andere Panther onderdelen.
Door het gebruik van Panther onderdelen zou het maken van deze tankjager stukken simpeler worden, kijk maar hoeveel tijd Arthur bezig is met zijn wielen en rupsbanden. Zoiets zou mij (te)veel meer tijd kosten. De grote wielen van de E-25 zijn volledig van metaal (à la Tiger II), en deze kan ik op de draaibank (met eventueel wat hulp van docenten) maken. De romp is met metaal en styreen te maken, dit wordt voor mij een behoorlijke klus maar het moet te doen zijn. Voor de vering denk ik dat ik gewoon draagarmen en vering maak net zoals bij de Tiger II (ik heb de originele Tamiya vering nog liggen). Al zag ik dat het Cromwell model een totaal ander soort vering heeft. Lang leve de modelbouwers vrijheid! Ik heb nu natuurlijk een voorbeeld nodig om na te maken, het Cromwell model kost iets van 55 pond wat ik veel te duur vind. Toen vond ik een setje van Pegasus Hobbies, twee E-25’s in 1:72 voor €10, alleen is dit merk nogal lastig te vinden en via internet bestellen in het buitenland zonder een creditcard is ook lastig. Momenteel ben ik dus bezig in Nederland iemand te vinden die dit merk kan bestellen (misschien een uitdaging voor Hugo/Gert?
Tussen de E-25 van Cromwell en Pegasus Hobbies zitten enkele verschillen qua detail’s, maar dit kan ook komen doordat de mensen die de Cromwell E-25 gebouwd hebben meer onderdelen van de Panther gebruikt hebben voor hun model. Ik ga zelf dan ook een variant maken die waarschijnlijk tussen deze twee in zit. De Panther onderdelen hoop ik of bij Wecohe, of bij mensen die hun Tamiya Panther upgraden met Wecohe setjes en dus onderdelen over hebben te kopen.
Het plan is om de tank met El Mod producten tot een Full-Option tank te maken. Het hangt van de beschikbaare ruimte en kosten af hoe ik de aandrijving ga doen. Het is waarschijnlijk het simpelst om er een Tamiya aandrijving in te zetten, maar dat heeft natuurlijk een prijskaartje. Ik kan ook Arthur's voorbeeld volgen en er motoren van Conrad in stoppen, maar dat zijn dingen voor later.
Maar goed, eerst maar eens de voorbeeldjes zien te krijgen en zondag 20 mei eens een uitgebreid gesprek voeren met onder andere Arthur over hoe ze al dat moois maken.
Thymen