Hey Edwin,
Laat ik even beginnen met het feit dat je een tank niet alleen met een airbrush realistisch krijgt. Sterker nog de meeste weathering doe ik niet met de airbrush! Ik gebruik voor veel dingen (afgebladderde verf, filters, roest, wash, kleine details, drybrushen etc) nog steeds gewoon een penseel of kwast. Airbrush helpt vooral bij het mooi aanbrengen van de verf (zowel egale vlakken als camouflage).
Maar ik kan je wel een keer wat uitleg geven over twee airbrush technieken die ik praktisch altijd gebruik:
- Preshading
- Aanbrengen van stoflaag
Bij Preshading laat je de randen van je model donkerder dan de grote vlakken. Even een voorbeeldje van Preshading op een vliegtuig:
Eerst de randjes zwart:
Vervolgens de vlakken in de gewenste kleur, en lichter dan de zwarte randjes:
Op die manier creeër je een realistisch diepte/schaduw effect en door de vlakken nóg lichter de spuiten kan je het vervagen van verf dankzij zon etc ook nog nabootsen.
Stof aanbrengen is eigenlijk heel simpel. Neem een kleur naar keuze (bv Tamiya Buff of Dark Earth), even verdunnen en rustig aanbrengen op je model. Truuk is natuurlijk dat je het op de realistische plekken aanbrengt dus denk hoe het er in het echt uit zou zien.
Mijn airbrushgereedschap komt van De Lancier in Gouda. Ik kom daar al een tijdje over de vloer en eigenaar Rob de Jong heeft mij prima geholpen met een keuze maken. Eerst de spullen kunnen uitproberen enzo. Ik heb zelf een SilAir 15exp Compressor en Tamiya Superfine HG Airbrush. Beide waren het geld zeker waard.
Ander voorbeeld van een goede airbrush is de H&S Evolution (nagenoeg hetzelfde als die van mij maar van een ander merk en 20 euro duurder)
Een andere winkel waar je goed terecht kunt is Airbrush Services Almere (
http://www.airbrush-services-almere.nl/) Zoals de naam doet vermoeden hebben ze er hier veel verstand van.
Martin