Workshop Airbrush, weatheren??

Voor technische vragen en handige tips
Edwin Funke

Workshop Airbrush, weatheren??

Bericht door Edwin Funke »

Hallo,

Ben dus nieuw hier, heb al wat vragen gesteld en krijg snelle reacties.
Echt gaaf. :o :!:

Maar nu is eigenlijk mijn vraag, :?: Wie kan mij of misschien zijn er meerdere geintereseerden goed uitleg geven of in workshop verband voordoen hoe je realistische tanks krijgt dmv airbrush.

En weet iemand waar je goed en betaalbaar airbrush matrreiaal kunt krijgen/kopen?? :?:
:D
Martin Noorloos

Bericht door Martin Noorloos »

Hey Edwin,

Laat ik even beginnen met het feit dat je een tank niet alleen met een airbrush realistisch krijgt. Sterker nog de meeste weathering doe ik niet met de airbrush! Ik gebruik voor veel dingen (afgebladderde verf, filters, roest, wash, kleine details, drybrushen etc) nog steeds gewoon een penseel of kwast. Airbrush helpt vooral bij het mooi aanbrengen van de verf (zowel egale vlakken als camouflage).

Maar ik kan je wel een keer wat uitleg geven over twee airbrush technieken die ik praktisch altijd gebruik:

- Preshading
- Aanbrengen van stoflaag

Bij Preshading laat je de randen van je model donkerder dan de grote vlakken. Even een voorbeeldje van Preshading op een vliegtuig:

Eerst de randjes zwart:

Afbeelding

Vervolgens de vlakken in de gewenste kleur, en lichter dan de zwarte randjes:

Afbeelding

Op die manier creeër je een realistisch diepte/schaduw effect en door de vlakken nóg lichter de spuiten kan je het vervagen van verf dankzij zon etc ook nog nabootsen.

Afbeelding

Stof aanbrengen is eigenlijk heel simpel. Neem een kleur naar keuze (bv Tamiya Buff of Dark Earth), even verdunnen en rustig aanbrengen op je model. Truuk is natuurlijk dat je het op de realistische plekken aanbrengt dus denk hoe het er in het echt uit zou zien.

Mijn airbrushgereedschap komt van De Lancier in Gouda. Ik kom daar al een tijdje over de vloer en eigenaar Rob de Jong heeft mij prima geholpen met een keuze maken. Eerst de spullen kunnen uitproberen enzo. Ik heb zelf een SilAir 15exp Compressor en Tamiya Superfine HG Airbrush. Beide waren het geld zeker waard.

Ander voorbeeld van een goede airbrush is de H&S Evolution (nagenoeg hetzelfde als die van mij maar van een ander merk en 20 euro duurder)

Een andere winkel waar je goed terecht kunt is Airbrush Services Almere (http://www.airbrush-services-almere.nl/) Zoals de naam doet vermoeden hebben ze er hier veel verstand van.

Martin
Laatst gewijzigd door Martin Noorloos op 05 feb 2006, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Martin Noorloos

Goed setje:

H&S Evolution

Afbeelding

€ 107 bij Airbrush Services Almere (en da's een prima prijs)

SilAir 20

Afbeelding

€ 299 bij Airbrush Services Almere (en ook dat is een prima prijs)

Het zijn wat centen maar goed...voor mij is het zeker geen miskoop geweest (mijn opstelling is niet hetzelfde maar vergelijkbaar)

Reken trouwens nog wat additionele kosten voor een evt slag en olie hoewel dit er waarschijnlijk al wel bij zit.

Martin
Edwin Funke

Bericht door Edwin Funke »

Dat van dat stof met buff , doe je dat met de kwast of airbrush??

En dat drybrushen ??? Heb er wel eens van gehoord!!
Geloof dat met de kwast.
Martin Noorloos

Nou we hadden het hier toch over airbrush technieken? :)

Zoals ik al zei:

"Maar ik kan je wel een keer wat uitleg geven over twee airbrush technieken die ik praktisch altijd gebruik:

- Preshading
- Aanbrengen van stoflaag"

Ik gaf daarnaast wat voorbeelden van handtechnieken. Drybrushen doe je inderdaad met de hand, met een oude penseel. Zeg maar het oplichten van hoger gelegen delen in een model of onderdeel van een model. Bijvoorbeeld klinknagels zodat deze mooi uitkomen.

Martin
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Martin,

Vraagje:hoe lang heb jij over dat vliegtuigje gedaan :wink:
Ik moet zeggen dat het resultaat er mag zijn(zeker tijd over :D )

mzzl,

Jan
Martin Noorloos

Het is niet mijn vliegtuig, even gegoogled op "preshading"

Ik heb ook wel voorbeelden van eigen preshading maar zie staan momenteel niet online dus even snel gegoogled.

Martin
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Hoi,

Dat is duidelijk. :?
Maar hoe veel tijd heb je normaal ongeveer nodig om dit resultaat te bereiken(niet voor een leek,maar een pro),want mijn ervaring is dat het een tijd rovende bezigheid is :cry:

mzzl,

Jan
Martin Noorloos

Het resultaat om zo'n vliegtuig te bouwen, van bouw tot afronding, dat verschilt gewoon per persoon die het doet.

Ik heb werkelijk geen idee. Modelbouw, mits je er tenminste echt iets moois van maakt, is gewoon enorm tijdrovend.

Bij mij ligt het er ook helemaal aan hoeveel vrije tijd ik heb enzo. Ruwe gok licht zo rond de 1 a 2 maanden.

Als we het alleen over Preshading als techniek hebben: primer van mijn pershing en spuiten bij elkaar zal bij elkaar een dagje zijn geweest. (alleen de basiskleur dus)

Martin
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Is dit msschien wat :?:

Güde Airbrush compressor profi-set

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
Adrie Baak
Contacteer:

Op ebay wordt dezelfde set aangeboden, maar dan met een extra pistool voor € 129,= excl verzendkosten. Dit zou volgens het modelbrouwers forum zo'n € 20,= zijn.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... _Stores_IT

Adrie
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hi guys,

Denk eraan, alles wat bij Buitelaar vandaan komt is "made in China".
Ik vrees dat de kwaliteit van dit spul niet aan onze Europese eisen voldoet. Een airbrush is uiteindelijk een precisiegereedschap.
Als je dan werkelijk alles op airbrushgebied wilt bekijken en proberen ken ik in Nederland maar 1 adres http://www.airbrush-almere.nl/
Niet goedkoop maar wel superspul en superservice :D
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Adrie, die set heeft z'n goede kanten maar zou em niet kopen omdat je pas vanaf 1.8bar kan spuiten (ik spuit meestal op maar 0.7 - 0.9bar) en omdat de airbrush de cup aan de onderkant heeft. Cup aan de bovenkant heeft een betere verftoevoer.

@ Ad: helemaal met je eens, zie mijn posts hierboven. ze hebben een indrukwekkend arsenaal!

Martin
Adrie Baak
Contacteer:

Ik had natuurlijk al zo'n vermoeden. Het is ook wel veel voor weinig.

Bedankt voor de uitleg.

Adrie
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Hoi, :mrgreen:
Ik gebruik zelf een goedkope compressor van Kinzooi.
Het reduceerventiel heb ik van Berko.(De standaard ventiel is te onnauwkeurig.)
En Badger 150 Airbrushpistool.
Als de tank vol is kan ik ongeveer 20minuten spuiten voordat de compressor weer aanslaat.
(Je schrikt wel elke keer een ongeluk)
Voordeel van een grote compressor is dat ik er ook mee kan stralen, banden oppompen, kitten, spijkers schieten, en nog veel meer.
Met een stille airbrush compressor kan dat dus allemaal niet.
Gr,
Tuur.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast