M46 Patton dozer tank - deel 1

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Martin Noorloos

M46 Patton dozer tank - deel 1

Bericht door Martin Noorloos »

Hey allemaal,

Al sinds ik aan het RC tank gebeuren wilde beginnen leek het me leuk iets bijzonders met de tank te doen.

Ik hou ervan originele modellen te maken, een beetje een eigen ding zeg maar. RC bied net nog wat leukere opties aangezien je alles echt werkend kan maken.

Ik hou nu dus 2 opties open voor mijn Pershing...of de "Tiger Tamer" zoals al ik al eerder heb aangekondigd of een M46 Patton (ofwel een M26A2 Pershing) met bulldozer blad.

Dit bulldozerblad moet echt werkend gaan worden. Hierbij heb ik een aantal eisen waaraan mijn bouwsel moet kunnen voldoen:

- Het blad moet omhoog en naar beneden kunnen
- Het blad moet stevig genoeg zijn voor echt gebruik
- De tank zelf moet stevig genoeg zijn voor deze extra druk
- De tank moet wel schoon blijven aan de binnenkant
- Het blad moet demonteerbaar zijn

Ik heb internet eens grondig doorzocht en heb nu in totaal ongeveer 125 foto's en tekeningen van Pershings, Pattons, en M3 bulldozer bladen + ophanging. Zie hier wat voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder zal ik de optische verschillen tussen de M46 en M26 zoveel mogelijk behandelen. Eigenlijk is de M46 een M26A2, een Pershing met een verbeterde motor en versnelling + het kanon van een M26A1. Verder is er wat verschil aan de achterkant van de tank en heet de M46 nog een extra return roller tussen het aandrijfwiel en de loopwielen.

Achterkant M46
Afbeelding

Achterkant M26
Afbeelding

Kanon M46
Afbeelding

Kanon M26
Afbeelding

Wielen M46 (zie klein wiel bij aandrijfwiel)
Afbeelding

Wielen M26 (geen extra wiel, wel even kijken of hier ruimte voor is...)
Afbeelding

Nou de optische verschillen zijn dus wel te doen! De dozer word het moeilijkst, maar met jullie hulp en die van de vader en broer van m'n vriendin denk ik een heel eind te komen.

Bij de dozer wil ik alles behalve de servo buiten de tank houden. Zo was het in het echt ook en het scheeld ruimte. De hull mg moet er helaas uit, maar die verplaats ik wel naar de toren ofzo, even kijken wat mogelijk is.

Problemen zijn dan dus:

- Hoe sterk is de hull van de Pershing? In hoeverre moet hier verstevigd worden?
- Waar vind ik de juiste materialen hiervoor?

Verder is het denk ik wel mogelijk......

En als het niet lukt kan ik altijd nog zonder dozerblad rijden :P

Ook op de wishlist staat een zoeklicht. Deze werden gebruikt om nacht-infanterie aanvallen van Chinezen en Noord-Koreanen af te kunnen slaan. Het zal meer een "voor de lol" -feature worden aangezien het waarschijnlijk batterijen vreet. Maar goed het kan leuke nacht-fotosessies opleveren :P

Op deze manier hoop ik mijn Pershing een unieke in de RC wereld te laten worden waarmee ik de nodige lol kan gaan beleven bij BTN en de toekomstige evenementen!

Ohja, voor transport zat ik te denken een 90mm munitiekist in elkaar te gaan zetten....of iig iets wat erop lijkt :)

Heb ik ook eindelijk iets om mijn camouflagenet overheen te leggen

Nou dat was het voor nu :P

Martin
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Nou Martin,

Dat belooft wat voor de M46 versie :shock:

Adrie
Martin Noorloos

Adrie Baak schreef:Nou Martin,

Dat belooft wat voor de M46 versie :shock:

Adrie
ALS alles gaat lukken. Zo niet val ik gewoon terug op het orignele M26 plan...

Maar ik wil dit zeker gaan proberen!

De problemen zijn in kaart gebracht. Ik wacht nu eerst even de kit zelf af voor ik verder ga met plannen enzo, even kijken hoe alles precies in elkaar steekt in de pershing!

Martin
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Bij de M46 zit een klein wieletje dit komt doordat de basis van de tank iets langer is.

Ben benieuwd of je het allemaal voor elkaar gaat krijgen.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
Martin Noorloos

Randy van de Poel schreef:Allo,

Bij de M46 zit een klein wieletje dit komt doordat de basis van de tank iets langer is.

Ben benieuwd of je het allemaal voor elkaar gaat krijgen.
Het wieletje had ik idd ook al naar voren gebracht in mijn 1e post.

Nou als het past dan past het en anders niet...

Heeft iemand nog tips waar aluminium te kopen?

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Je hebt een PB.
Groetjes,
Ad
Niek Peeters

Bericht door Niek Peeters »

Deze is eigenlijk ook wel gaaf :wink:
Afbeelding
M26 Tiger Pershing Korean War 1950
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

Als ik die twee laatste foto's bekijk lijkt het wel of het aandrijfwiel van de M46 hoger zit dan de M26, vandaar de extra ruimte onderin.

Zal een hele klus worden om dat spul te draaien.
Maar daar is het een hobby voor.

Groet,
Jan
Martin Noorloos

jan vd poel schreef:Als ik die twee laatste foto's bekijk lijkt het wel of het aandrijfwiel van de M46 hoger zit dan de M26, vandaar de extra ruimte onderin.

Zal een hele klus worden om dat spul te draaien.
Maar daar is het een hobby voor.

Groet,
Jan
Ja nou goed misschien gaat dat mijn mogelijkheden te boven. Ik doe wat ik kan :P

Niek: opzich wel leuk voor een keertje maar niet blijvend :wink:
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Hoi Martin,

Leuk dat je als eerste tank voor een pershing gekozen hebt,maar vergeet niet dat deze qua binnenruimte erg krap is;is je ontvanger grootachtig(standaard) dan past de accu er net in en dan nog maar te zwijgen over de bedrading,maar hier kom je vanzelf wel achter.
Ik zou zeggen:neem niet teveel hooi op je vork. :wink:
De gearbox is in de regel wel sterker dan die van de tiger,king tiger en sherman:de laatste vertraging is met extra zware tandwielen uitgevoerd en een reductie van 1:3 (externe gearbox aan de buitenkant van de tank)
alleen de ophanging,deze zit aan het plastic frame vast ipv het metalen frame. :cry: ,maar sterk genoeg :lol:

mzzl

Jan
Martin Noorloos

Jan v/d Velden schreef:Hoi Martin,

Leuk dat je als eerste tank voor een pershing gekozen hebt,maar vergeet niet dat deze qua binnenruimte erg krap is;is je ontvanger grootachtig(standaard) dan past de accu er net in en dan nog maar te zwijgen over de bedrading,maar hier kom je vanzelf wel achter.
Ik zou zeggen:neem niet teveel hooi op je vork. :wink:
De gearbox is in de regel wel sterker dan die van de tiger,king tiger en sherman:de laatste vertraging is met extra zware tandwielen uitgevoerd en een reductie van 1:3 (externe gearbox aan de buitenkant van de tank)
alleen de ophanging,deze zit aan het plastic frame vast ipv het metalen frame. :cry: ,maar sterk genoeg :lol:

mzzl

Jan
Ik weet het, de bedoeling is binnen alleen een servo te plaatsen...als dat al past. De rest van het blad hangt aan de buitenkant.

Probleem is dus alleen dat ik niet weet (en ook niet denk) dat het plastic hull van de Pershing sterk genoeg is om zo'n blad aan te hangen. Zodra ik ermee ga werken ben ik bang dat er dan iets kapot gaat...

Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Ik ben niet zo thuis in de Pershing, maar er zal toch wel plaats te vinden zijn voor een compact aluminium subframe ? Hierop komen dan de aanhechtingspunten van de shovel en de servo.
Als dat lukt, volgt de rest vanzelf.
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Ad Wouterse schreef:Hoi Martin,

Ik ben niet zo thuis in de Pershing, maar er zal toch wel plaats te vinden zijn voor een compact aluminium subframe ? Hierop komen dan de aanhechtingspunten van de shovel en de servo.
Als dat lukt, volgt de rest vanzelf.
Ik moet gewoon even kijken hoe en wat als ik de kit heb.

1 ding kan al niet meer in de hull en dat is de .30cal....die komt wel op een andere plek terecht (koepel) en hopelijk levert dat me ook weer een beetje meer bewegingsruimte...

Martin
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Ik moet gewoon even kijken hoe en wat als ik de kit heb.

1 ding kan al niet meer in de hull en dat is de .30cal....die komt wel op een andere plek terecht (koepel) en hopelijk levert dat me ook weer een beetje meer bewegingsruimte...

Martin[/quote]

Hoi,

Dat eerste zal wel meevallen en in principe is er wel een klein beetje ruimte om een licht metalen (aluminium/stalen)subframe te plaatsen,zeker als deze voor een groot gedeelte buiten de tank komt te zitten :roll: ,want je hebt toch met een duwende kracht te maken. :wink:

Mzzl

Jan
Martin Noorloos

Jan v/d Velden schreef:Ik moet gewoon even kijken hoe en wat als ik de kit heb.

Martin
Hoi,

Dat eerste zal wel meevallen en in principe is er wel een klein beetje ruimte om een licht metalen (aluminium/stalen)subframe te plaatsen,zeker als deze voor een groot gedeelte buiten de tank komt te zitten :roll: ,want je hebt toch met een duwende kracht te maken. :wink:

Mzzl

Jan[/quote]

Yep, tis maar dat de hull niet scheurt of indeukt tijdens duwen!

Martin
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast