M36 Jackson

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Rene Pranger

M36 Jackson

Bericht door Rene Pranger »

Hoi allen

Na een tijd rondstruinen op het internet, en verschillende kitjes besteld te hebben, tijd om toch maar is te beginnen met de M36 Jackson.

Wel voor weing geld een tamiya sherman gekocht op marktplaats die als donor gaat fungeren, tijdje terug al mato bogies besteld.
En de extra track,s zijn zo goed als onderweg, tezamen met een mf unit van een pershing die zorgt voor het geluid en natuurlijk een recoil.

Als eerste natuurlijk de sherman gestript, waarna de mato bogies geplaatst moesten gaan worden.
Daarbij de ophanging gewijzigt kwa bevestigings punten.

Afbeelding
De desbetreffende bogie

Afbeelding
Ijzeren plaatje verwijdert maar goed bewaren komt nog van pas

Afbeelding
De plaat die vlak tegen de hull komt aangepast, zodat ie vlak ligt

Afbeelding
De bevestigings punten ingekort

Afbeelding
Zodat ze net door de vlakke plaat heen komen, net genoeg kwa dikte van de alu hull dikte +/- 1mm

Afbeelding
Daarna de bogie open schroefen

Afbeelding

Afbeelding
Beetje donkere foto maar in de ingekorte bevestigings punten zitten kleine gaatjes voor schroefjes, die heb ik opgeboord naar 3mm.

Afbeelding
En het bekende ijzeren plaatje aangepast

Afbeelding
Zodat het met 2 m3 inbus boutjes door de opgeboorde gaatjes past, plaatje zorgt ervoor dat de inbus kop niet door het plastic wordt heen getrokken na aandraaien.
Maar wel een druppel lijm op de bout kopjes doen, anders draaien ze mee met vast draaien.

Afbeelding
En nu aan de andere kant 2 m3 draadeindjes.

Afbeelding

Afbeelding
De plaat gebruiken als mal vor de te boren gaten in de hull, rekening houdende met de steek maat tussen de onderlinge bogies.

Afbeelding

Afbeelding
En de binnen kant met m3 moertjes

Afbeelding
Bovendek is er al afgeslepen, de onderste rand fungeert als basis voor de nieuw te bouwen bovendek van de m36

Afbeelding
Tja zo had het ook gekunt en er een m36b1 van maken maarja was te gemakkelijk.

De mato bogies wordne binnenkort allemaal aangepast zodat de swingarmen afzonderlijk kunnen bewegen, en niet zoals nu alleen kantelen.
Nu ff wachten op me bouw materiaal, platen evergreen enzo.
Maar dan de turret ring in het bestaande bovendek uitzagen, om daarna terug te plaatsen in het nieuwe bovendek.
De tamiya sprockets die pas ik aan, zodat ze smaller worden om op de mato track,s te passen.
Nu alleen nog op zoek naar een mooie foto af afbeelding van de voorste luiken, maarja 1/35 kitje is onderweg als leidraad.

Dat was het weer en tot de volgende keer.

Greets Rene
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Re: M36 Jackson

Bericht door jan vd poel »

Bagga. Heb ik net zo'n M36 setje binnen bem jij me voor. :(

Heeft wel een voordeel: kan ik lekker spieken. :wink:

Zonder gekheid: leuk project.
Benieuwd hoe het verder gaat.

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

Mooi project Rene (en Jan ook natuurlijk)

zo krijgen de geallieerde in een keer een hoop extra vuurkracht : Thumbup :

succes, Leonard
Rene Pranger

Zowaar weer is een update

Als eerste begonnen met een vorm te maken van het bovendek

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En omdat de Mato track,s smaller zijn dan die van tamiya de sprockets aangepast

Afbeelding

Beide helften die op elkaar komen zijn de sprocket helften met de meenemer, dus die met de platte kanten.
De ene helft afgefreesd en bij de andere het bestaande gat opengedremeld zodat de 2 platte kanten zichtbaar worden.

Het spanwiel moest ook aangepast worden, voornamelijk dan het span gedeeltde van tamiya.

Afbeelding

Afbeelding

De bestaande arm ingekort zodat de afstand van de hull tot het spanwiel hetzelfde is als bij de bogies, zodat de track,s in 1 lijn liggen.

Afbeelding

Daarbij in het spanwiel een messing pijpje aangebracht met daarin 2 flenslagertjes, het ziet er nu nog niet echt sterk uit.
Maar de binnenzijde wil ik volgieten met of resin of anders 2 componenten lijm, zodat er wat meer stevigheid onstaat.

Tja en dan de Bogies aanpassen zodat de verring werkend wordt, ik had al wat dingetjes getest op een bogie die ik overhad.
En nadat ik wel tevreden was maar begonnen met de 6 onder de M36.

Afbeelding

De bogies in onderdelen

Afbeelding

Met de loopwielen voorzien van flenslagertjes

Afbeelding

Als eerste de zijpanelen als het ware verstevigd met 1,5mm evergreen aan beide zijdes, waarbij ook het 1 en ander verwijdert wat niet meer nodig is.

Afbeelding

De totale swingarm met het geplaatste loopwiel, voorzien van een messing pijpje wat ik nog had liggen vanuit ijmuiden aangelevert door Leonard.
Door dat pijpje komt een boutje of naar alle waarschijnlijkheid een draadeind van m2.
Het andere pijpje wat te zien is dient als scharnier punt, wat komt te draaien in de zijpanelen die zijn verstevigd met dat 1.5mm evergreen.
Daarbij dient die 1.5mm er ook voor om de ruimte op te vangen zodat nu de swingarm geen zijdelingse speling meer heeft.
Een foto zegt meer dus

Afbeelding
Zonder

Afbeelding
En met 1.5mm aan beide zijdes

Ondertussen wel al alle swingarmen voorzien van loopwiel met lagers en de pijpjes

Afbeelding

En uiteindelijk zou het er zo uit moeten gaan zien, dit is de test bogie

Afbeelding
Zonder spanning

Afbeelding
Onder spanning

Ook al een begin gemaakt met het inbouwen van de recoil, al is het erg krap allemaal

Afbeelding

Waarbij de recoil ondersteboven zit, nu nog ff een plekje vinden voor de elevatie.
Ik zit eraan te denken om bovenop de koepel een soort dakje te maken, veel M36,s reden er mee rond om geweervuur van bovenaf tegen te houden.
En om te zorgen dat er geen granaten werden ingegooid.
En bij dit model kan ik dus een BU inbouwen bovenop het dakje, en omdat het als het al mogelijk was om de statische recoil en gunbreach in te bouwen.
Dan zou het toch niet mooi gaan worden, of je moet ervoor kiezen geen recoil te gaan gebruiken.
Maarja ik heb niet voor niets een Pershing MF unit hier liggen dus een recoil moest erin.

Afbeelding
Volgende project ook binnen gekregen vandaag WoT spelers zullen geen moeite hebben met raden wat voor project dit is
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

Het begint al echt op een M36 te lijken!

dat ombouwen van de vering lijkt me een hele klus, er zullen wel de nodige uurtjes in zitten?

Je nieuwe project lijkt me een echte, origineele Christian Ludwig kit ?!
Christian doet op het moment goede zaken binnen BTN.

succes en groeten Leonard
Marcel Hambuckers
Contacteer:

Bericht door Marcel Hambuckers »

Hoi Rene,

Mooie oplossing voor de bogies.
Ziet er stukken beter uit dan de Matorro originele bogies.

Die VK 3601 H staat nergens op zijn site.
Wat kost het, en is het een komplete kit? (onderbouw, bovenbouw, toren)
De wielen kun je wel van de Tiger I nemen en aanpassen, de tracks van Asiatam.
Wilde deze namelijk ook bouwen...
Rene Pranger

De vk3601 kit komt bij Andreas Brinker vandaan http://www.an-bri-rc-modellbau.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft nog meerdere modellen in zijn lijst.
De kit zelf bestaat alleen uit het bovendek meer niet, je kan ook een set kopen gebouwt en al.
Maar voor de koepel neem ik de pz4 koepel, die zou er origineel op komen al was het dan wel een vergrote pz4 koepel
Hij leverde mij er ook een HL tiger onderstel bij omdat het zo lang duurde, maar ik wil het op me tamiya tiger onderstel bouwen.
Met name het gat voor de koepel is te klein dus waarschijnlijk maak ik het bovendek opnieuw enzo van dikker evergreen omdat dat van hem wat slap is
De kit zelf is ook maar 40 euro, maar omdat er meerdere leden geintreseerd waren heb ik hem gekocht en dan eventueel namaken kwa onderdelen
rob nat

Bericht door rob nat »

Ziet er goed uit Rene !~Wat een werk en ik geloof best wel dat je even bezig bent.

Ben ook erg benieuwd naar je latere duiste project.
Succes en zal het zeker volgen : Thumbup :
Rene Pranger

De vering is tot zover af en terug geplaatst op de onderbak, nog ff kijken of de track iets langer moet of niet.
Maar dat moet ik nog ff bekijken wanneer er wat meer gewicht in ligt.

http://www.youtube.com/watch?v=8sSexlnrAbc" onclick="window.open(this.href);return false;

Greets Rene
Rene Pranger

Zo maar weer is een update

Na een lange tijd eindelijk toch het motor luik binnen gekregen van Imperial, en ik moet zeggen het is een toppie dingetje.
Ik hbe flink wat foto,s bekeken in de boeken en op internet, en eigenlijk is geen enkel motor luik gelijk.
Ze grepen gewoon wat er voorhande was, en als er een luik kleiner was dan vulde ze de boel gewoon op met een plaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de spatborden verwijdert ne vervangen door messing versies, meer zoals het origineel

Afbeelding

Afbeelding

Nu ook de gearboxen in de onderbak gelepeld

Afbeelding

Sommige zulle nhet opvallen dat het geen sherman bak is, temeer omdat ie dan net zo snel reed als met een tamiya bak.
Dus heb ik er een panther bak in gelepeld met dan op de enel aatste en laatste as een andere tandwiel verhouding zodat ie sneller rijd dan de standaart panther bak.

Toch maar ff filmpje gemaakt was al te donker voor buiten dus maar ff binnen

http://www.youtube.com/watch?v=Sk2yT2CJ-XU" onclick="window.open(this.href);return false;
Luc De Weirdt

Bericht door Luc De Weirdt »

Mooie update én een leuk filmpje.

Luc
Stefan Bosma

Bericht door Stefan Bosma »

Geweldig geluid, wat voor sound module heb je ervoor gebruikt? elmod?
Het is ook lekker snel : Thumbup :
Rene Pranger

Hoi Stefan

Nee geen elmod gewoon een pershing module omdat ik er een recoil ingebouwt heb, en wel de sherman module heeft geen recoil.
Ja de snelheid ziet er wle goed uit, hij is langzamer dan een tamiya sherman maar sneller dan een panther
Marcel Hambuckers
Contacteer:

Bericht door Marcel Hambuckers »

Zeer fraai zei de kraai.
De bogies zijn goed gelukt : Thumbup :
En het past allemaal maar net he, die transmissies.
Rene Pranger

Zo weer een stukkie verder

Als eerste de bekende nuts and bolts op de zijkanten en voorkant aangebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Van origine bedoelt om extra pantser platen aan te bevestigen op de M10, maar overgenomen bij sommige versies naar de M36.
Ben zelf geen foto,s tegen gekomen van types M10/M36 met de extra pantser platen bevestigt.

Afbeelding

Zoals al gezien ook begonnen met de luiken voorop, en ook de antenne uitsparing

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De periscopen voorzien van de welbekende beschermers

Afbeelding

Het bekende stripje bij de sherman tussen boegplaat en bovendek paste natuurlijk niet meer, dus die ook maar zelf gemaakt en ook weer verschillende uitvoeringen van gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

De voorkant voorzien van 2 hoekprofielen om extra bagage mee te nemen, of voor zandzakken als extra bescherming.

Afbeelding

Afbeelding

Waarbij ook de koplampen en handgrepen aangebracht.

Sommige uitvoeringen hadden de rekken op de zijkant gelast, maar zoals bij die van mij zitten die er met boute op vast.

Afbeelding

Het rek voor de ijsgrijpers op de zijkanten afneembaar door de boutjes.

En van het weekend ff malletje gemaakt van de brandstof doppen vanaf de oude tamiya bovendek.
En ff een aantal van gegoten.

Afbeelding

Op naar de volgende update

Greets Rene
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast