Tigre di Attenzione !!

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
John Canton

Tigre di Attenzione !!

Bericht door John Canton »

Allo,

Zo...Shop of niet...tussendoor moet er wel nog wat gebouwd worden...( stel je voor..de verveling slaat toe ! :D )
De Panzer IV staat voorlopig in de wachtrij...daar heb ik momenteel niet echt uitgebreid de tijd voor.
Een gezamenlijk project dan ?
Ja dat moet wel lukken...hier stond immers nog een Tam Tiger kit stof te happen..
De Tiger is van en voor Elfi, en we sleutelen er samen aan..

Aangezien we beiden en zwak hart voor de Late Tiger hebben.....wordt het dus een ombouw..
En met late...bedoelen we ook echt 1 van de allerlaatste productieseries van de Tiger...rond April/mei 1944 en al de daarbij behorende kenmerken.
Tenmiste in zoverre de Tamiya Tiger kit dat toelaat..het is immers een early version...( mid/early ).
Jenzt en Doyle gaan ons in zoverre vertellen hoe het moet....( Germany`s Tiger tanks, DW to the TigerI )
Elfi heeft de keuze op Schwere Panzer Abteilung 504 laten vallen....
Italëfront dus...
Een specifiek voertuig hebben we nog niet op het oog.
Maar we wachten nog even totdat ik het boek Tigers in Combat deel I, na uitlenen aan mijn kennis, terug krijg.

Hier het eerste voorbeeld uit April 1944, s.Pz.Abt. 504 werd met nieuwe Tigers uitgerust en hier te zien op oefening in ons eigen kikkerlandje ( Wezep )...kort daarna werd het 504de weer naar het italiéfront verplaatst, waar het tot April/Mei 45 verbleef.

Afbeelding

Typisch voorde Tigers van het 504de is de afwerking van de zimmerit rond het boeg-mg..

Afbeelding

Afbeelding

Klaar voor de treinreis naar Italië...

Afbeelding

Kort na aankomst in Italië, deze kleine demonstratie...en display van de 8,8 munitie..

En de eerste slachtoffers...geinspecteerd door Nieuw-Zeelandse ( Kiwi ) troepen..
De Nieuw-Zeelendse troepen kenden voor de Duitse tankbemanningen geen genade...het is bekend dat meerdere Duitse tanksoldaten gewoon weg na overgave vermoord werden...

Afbeelding

Afbeelding

Goed...er is overigens meer lectuur die bij een dergelijk project goed van pas komt..
"The Modellers Guide to the Tiger tank" ( Ampersand Pub. )
"Modelling Tamiya`s Steel-Wheeled Tiger I" van Angus Creigton ( Amp. Pub. )
"Tiger on the Western front" Jean Restayn
En verder wacht ik nog steeds op "Achtung Panzer No. 6 "....dat nog steeds niet binnen is.. : Frown :

De ombouw betekend verder dat er ook wel wat geinvesteert is in upgrade spul...in dit geval voornamelijk van Wecohe en Schumo-Kits..
ik zei al het wordt een Late-late...dus de rest moet zelf geprutst worden..
oa:
-Het 40 mm Toren dak....( ladersluik van de KT...Schumo-close in def. weapon, drie Pilzen voor de 2-tons hulpkraan )
-Torenbeschermring...( nood ontsnappingsluik achter in de toren moet aangepast worden..ook het scharnier..
-Aanpassingen aan het motordek...
-bij de late Tiger werd het gereedschap ( oa door de ring ) verplaatst..
-en nog een hoop kleinere zaken, die gedurende het bouwbericht aan de orde komen..

Allereerst zijn we begonnen met het primen van het metaal....daarna de zimmerit...en..de inbouw van de Wecohe vering...
( Ik mag dan ook impact in m`n shop hebben...die kopievering komt er echter bij mij niet in ! : Andry : )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stalen wielen zijn ook van Uli.
De metalen schoentjes liggen ook al klaar..( zijn overigens wel van Impact )

Afbeelding

De zimmerit....nog niet bijgewerkt..en misschien rond het detail nu nog wat dik ruw..
Ik heb ditmaal Apoxy-sculp gebruik ipv Miliput..
De voordelen zijn meteen merkbaar...Apoxy laat zich een stuk langer bewerken..
Het patroon heb ik op de oude vertrouwde manier ( platte brede schroevendraaier ) er voorzichtig in gedrukt..

Afbeelding

Hier zitten de originele Tamiya spanwielen er nog onder....die gaan er straks vanaf...vervangen door de kleinere van Wecohe..
De late Tiger had immers vanaf Feb 44 het nieuwe kleinere 600 mm spanwiel.( origineel 700 mm )

Afbeelding

Dan het Schumo-Kits en Aber spul....een paar zaken staan nog op nalevering..( onder het motto "Wenn schon, denn schon ! ")...

Afbeelding

Wordt al met al een leuke klusje..

Greetz...John & Elfi
Laatst gewijzigd door John Canton op 24 apr 2010, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Robert Winkelhuis
Contacteer:

Re: Tigre di Attenzione !!

Bericht door Robert Winkelhuis »

Gaaf john,

Kan mooi in mijn divisie want ik ben nog steeds met de 322 bezig.
Hou de afstelling van de vering wel in de gaten.

Bij mijn S04 bleven de nokjes elke keer steken langs de asgaten waardoor de 2 achterste wielen problemen veroorzaakt.
Dit is wel gebeurt na 2 jaar dus het kan ook puur slijtage wezen.

succes verder : Thumbup :
Greetings van Robert
-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
John Canton

Allo,

Toch nog enigzins wat vooruitgang geboekt met het Tiger project..
Allereerst ben ik begonnen met de "Turmfugenschutzring" oftewel de toren beschermring..
Torenbeschermring ?
Yep...begin 43 kwamen er al klachten van Tiger bemanningen binnen, die uitwezen dat onschuldige granaatscherven en ook puin, soms in de 10 mm brede torennaad ( tussen toren en hul dak ) door wisten te dringen en zo elke torendraaibeweging wisten te blokeren.
Henschel gaf het probleem kennelijk geen prioriteit, want het plan voor een beschermring bleef onnodig lang op de tekentafel liggen..
Een tweede ontwerp werd eindelijk begin 44 goed gekeurd en vanaf halverwege Februarie 44 op elke Tiger gemonteerd..

Met behulp van een tekening uit het Jents & Doyle boek te werk gegaan..
Daarnaast diende een Tamiya 1/35 modelletje ook als voorbeeld voor de maatvoering..

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een ring uitgesneden uit 2mm ployplaat..en die in drie passende segmenten "gehakt"

Afbeelding

Afbeelding

Plasticlijm deed de rest..

Afbeelding

Ik ben daarna verder gegaan met het nieuwe torendak en pas gisteren heb ik de ring van bevestigingspunten voorzien..
Mijn zoektocht naar een goede foto van de desbetreffende ringbevestigingspunten leverde helaas niets op..
Ik heb alleen foto`s gevonden die de bevestiging aan de binnenzijde van het hul dak tonen..
De bouten voor de ring werden gewoon door het hulldak doorgeboord en aan de binnenkant dmv. moeren geborgt.
Of de bouten nu normaal 6-kant of inbus vierkant zijn geweest...is de vraag...
geen boek dat ik hier heb kon uitsluitsel bieden. ( :? AchtungPanzer No 6, Germany`s Tiger tank -Jentz&Doyle, Spielberger Tiger und seine Abarten, Ryrton- Tiger/Sturmmtiger in Detail, Modellersguide to the Tiger Tank- Amp.Pub., "Building Tamiya`s steel-wheeled Tiger, Angus Cr.
alle boden geen duidelijke foto van de ring.... :shock: )
Ik heb dus de bevestigingspunten maar verzonken uitgebeeld..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog deze afdekplaat ( typisch voor de Mid en late vesion van de Tiger ) nagemaakt..

Afbeelding

Het torendak....( late, 40 mm versie )

De opdek segmenten uit poly ( 1 MM ) uitgesneden..
Afbeelding

En de originele toren van zijn luikranden en bevestigingspunten bevrijd..

Afbeelding

Even passen, voor de luikgaten worden uitgesneden...

Afbeelding

Zoals men van de foto kan afleiden was eigenlijk de allerlaatste torendak versie, met het 40 MM Ladersluik van de Tiger B gepland..( July/Aug 1944 )
Het dikkere torendak werd niet meer uit 1 stuk 40 mm plaat gebogen, maar uit twee delen aan elkaar gelast..
Vandaar ook de twee ployplaatjes..met daartussen speling voor de lasnaad..
Die "vlieger ging helaas niet op"aangezien ik snel ontdekte dat het Tamiya KT ladersluik , dat ik hiervoor wilde gebruiken helaas naar verhouding te groot is..
Het ladersluik was zowel bij de Tiger als ook de Tiger B origineel van dezelfde grote..( er zijn per productieversie meerder luiken gebruikt, maar de afmetingen waren altijd hetzelfde ).
Bij Tamiya kennelijk dus niet.. :wink:
Afijn...dus...maar het originele ladersluikl aangepast...
Dan kom je uit bij de eerste 40 mm torendak versie....en hier werd het torendak wel nog uit 1 plaat gebogen...geen lasnaad dus...geen bevestigingspunten voor de 2-tons hulpkraan ( pilzen) en geen drainage uitsparingen in de commandanten koepel ( 3 )....
Het 15 MM ladersluik had andere scharnieren..was in het 40 mm torendak verzonken aangebracht, had een slot aan de buitenkant en de handgreep werd vanuit het midden naar rechts verplaatst..

En zo komt dat er dan ongeveer uit te zien..
Het detailwerk aan het luikje komt nog..eerst maar eens de ruwe aanpassingen..

Afbeelding

Afbeelding

De Schumo kommandanten koepel is voorzien met aangepaste persicopen uit de KT set..
De periscoopopeningen heb ik verder naar binnen toe iets verkleind..
De torendak ventilator mist nog de bevestigingspunten voor de afdekkap..

Afbeelding

Inmiddels ook al de reserve trackhouders gemonteerd..

Afbeelding

Zo dat was het weer voorlopig..

Greetz...
Laatst gewijzigd door John Canton op 19 jan 2009, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Dave Caenen
Contacteer:

Bericht door Dave Caenen »

meer..... meer..... hahahaha ziet er weer goed uit... maar eh john mag ik je een x op je vingers komen kijken als je aan het spuiten gaat?? Dan zie ik ook eens hoe het moet bij iemand die het wel kan... : Chessygrin :
John Canton

Dave Caenen schreef:meer..... meer..... hahahaha ziet er weer goed uit... maar eh john mag ik je een x op je vingers komen kijken als je aan het spuiten gaat?? Dan zie ik ook eens hoe het moet bij iemand die het wel kan... : Chessygrin :
Hoi Dave..

Omg...dat is toch wel duidelijk iets teveel eer.. :oops:

Maarhee...wat ziet ik nu..."stein"... : WohoW : ...is dat het het Limburgse Stein..en dus hier net een paar km vandaaan ?
Altijd leuk namelijk om met meer tankers uit de regio kennis te maken.. : Chessygrin :

Greetz..
Mark de Kock

Bericht door Mark de Kock »

Ik kan mij een reeks foto's herinneren waar een Tiger 1 tank werd ontdaan van zijn turret. Misschien dat je daar kunt zien hoe de beschermring werd bevestigd.
Eens even zoeken. Ah:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... _year_1943" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan halverwege de pagina.

Maar jouw tiger ziet er hoe dan ook zeer mooi uit : Thumbup :
John Canton

Hoi Mark,

Dankjewel voor de foto`s..
Ik heb even naar de plaatjes gekeken, en volgens mij bedoel je de foto`s waarbij een eenheid van de "Instandseztungstruppe" dmv een 15 tons Fries vouwkraan een Tiger van s.Pz.Abt 502 de toren afnemen..
De afgebeelde Tiger in kwestie is een "early" version, eenvoudigst te herkennen aan de oudere commandanten koepel en de rookgranaatwerpers aan beide torenzeides.. :wink:
Bij de early en mid series van de Tiger, werd de torenbeschermring nog niet gemonteerd..alleen de latere versie...

Toch bedankt.. :wink:

Grrrr..
Dave Caenen
Contacteer:

Bericht door Dave Caenen »

Inderdaad het stein bij jouw om de hoek... Maar die projecten van jouw worden altijd super opgebouwd mag toch wel gezegd worden.
John Canton

....Allo,

De eerste vraag die bij de meeste BTN`ers nu opkomt, zal wel zijn...

ZO ZEG ! leeft John ook nog ???!!! :shock: :shock: :shock:

:oops: :oops:
Antwoord op die vraag is dan nu natuurlijk vrij simpel, JA, want anders kon ik hier niets meer schrijven..maargoed.. :lol: :wink:
Ehm....
De reden van mijn lange afwezigheid is dat ik het afgelopen jaar ontdekt heb,
dat het combineren van een fulltime job, en een webshop,
samen nogal een flinke aanslag betekend op de beschikbare vrijetijd.
Hield in dat, m`n eigen projecten bijna allemaal verdoemd waren tot,
"stof vergaren op de plank"...en er absoluut geen tijd overbleef voor meetings,
...en de 'puf" en energie, s avonds totaal ontbrak om nog aandacht aan de modelbouwforum(s) te besteden..
( Geloof me, na een werkdag van 12 a 14 uur, en nog een paar uurtjes Shop,
en bestellingen afhandelen, heb je daar echt geen zin meer in :evil: )

Nouja...kort gezegd betekend dat, dat er gewoon dingen moeten veranderen,
en dat gaat ook nu binnenkort heel snel gebeuren..
daarover, wanneer een aantal zaken zijn afgehandeld, spoedig meer..

Back to topic...de Tiger late...
De "lange, en voor Nederlandse begrippen, toch vrij "strenge" winter, zorgde onverwacht eind vorig/begin dit jaar,
voor wat vrije dagen,
aangezien door sneeuw en ijs in het grondverzet bijna al het werk stil lag.
Zodoende heb ik de Tiger in ieder geval weer stofvrij kunnen maken,
en er weer wat verder aan kunnen knutselen..

Hier de voortgang...

Het motordek..moest worden aangepast aan de juiste variant..( volgens de Heren Jenz en Doyle ergens in Juni 44 :?,
het afgeronde luchtaanzuigdeksel, zonder de draai/schroef knop )

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog de afdekkap aan het achterpantser..
Achter deze kap bevond zich een toegangpunt tot het koelwater.
Zodoende was men in staat om voor de start, op zeer koude dagen het koelwater voor te verwarmen..
Dit, dmv een kleine gas of petroleumbrander...om zo dus het starten van de motor te vergemakkelijken..
( geïntroduceerd in Jan/Feb 44 )

Afbeelding

Afbeelding

Dan de photo-etch skirts van Aber...
De verbindingen zijn gesoldeert, voor meer stevigheid..
en de skirts met messingboutjes vastgezet..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De starter-geleidingsplaat, voor het handmatige aanzwengelen van de motor werd gedurende de vroege,
mid, en late Tigers, telkens aangepast..
Ook dat moest dus aangepast worden, naar de Juni 44 varriant..

Afbeelding

En met een "bietje" styreen...

Afbeelding

Afbeelding

Daarna waren de Aber Hitteschilplaten voor de uitlaten aan de beurt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gemonteerd ziet het er dan zo uit...
Op de twee volgende plaatjes zijn ook al de sleepkabelhouders bevestigd, nog zonder de lasnaden...
En is 1 en ander alweer wat verder afgewerkt..

Afbeelding

Afbeelding

Greetz...
Laatst gewijzigd door John Canton op 24 apr 2010, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene Pranger

Bericht door Rene Pranger »

En JAHOOR daar is ie weer.

Hey John goed om je weer terug te zien, tja zoals je toen al een keer tegen me zei.
Ik moet me BU.s maar is een keertje afstoffen.

Maarja inieder geval goed om te zien dat je het nog niet verleert bent, en je foto,s zeggen genoeg.
Ziet er toppie uit, met al dat etch werk.

Greets Rene
John Canton

Hoi Rene,

Heheh.. :lol:
Ja de BU`s zullen worden afgestoft....voor de meeting in Overloon..

Hier nog wat voortgang bij de Tiger late..

Aangezien de Tiger late en de King-Tiger samen toch wat overeenkomende punten hebben, besloot ik de basic etch set,
voor de Tiger en de King-Tiger te gebruiken..

Afbeelding

Vooral ook aangezien de zijdelingse houders en bevestiging van de dunne trackwisselkabel,
bij de Tiger late en King-Tiger vrijwel identiek zijn..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ook al de Bu ingebouwd...

Afbeelding

Afbeelding

Middenlocatie voor de schijnwerper

Afbeelding

Kabelhouders, nu met lasnaden...

Afbeelding

Nog wat etch..

Afbeelding

In de originele Rommelkist uit de kit, zat dit keer een lelijke vervorming,
zegmaar min of meer een "deuk".. :-|
Dus dat moest met wat putty verholpen worden...

Afbeelding

De Tetra brandblusser, opgebouwd met Wecohe, en Aber onderdelen...

Afbeelding

Rechtsonder de start handzwengel...die was bij de Tiger late tweedelig en werd direct voor de antenne aangebracht...
De gereedschaphouders zijn van Aber...
Het torendak en het hull-deck werden van wat structuur voorzien...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de positie van het gereedschap moest bij de Tiger late worden aangepast..
Alleen zorgt de nieuwe positie van het krikblok voor nogal wat problemen,
bij het naar rechts draaien van de toren met de loop in de laagste stand....
Vreemd genoeg wordt de positie in vrijwel in elk boek voor de Tiger late,
opgegeven..
Zelfs bij het 1/35 Tamiya model...maar ook daar belemmerd het krikblok de beweging van de toren,
met de loop in de laagste stand...errug vreemd...
Ook een iets lager/dunner krikblok geeft niet voldoende ruimte..
Ik zal dus het krikblok gewoonweg iets verder ( +- 2 MM ) naar voren moeten verzetten,
dan is het probleem opgelost en kan de toren in elke stand van de loop,
netjes rond draaien..
Overigens ligt het gereedschap met de houders en nog "los" op..
Om dit straks apart te kunnen schilderen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder beide voorste luikjes bevinden zich de laadplug, en de aan/uitschakelaar...
Verder is ook de MF-03 vervangen door de MF-05 van de Tamiya Pz IV...
Aangezien mij persoonlijk het geluid van de MF-05 beter bevalt...
En zijn de Tamiya gearboxen vervangen door exemplaren met ingebouwde vertraging, van Wecohe.
Van die laatste ben ik vergeten foto`s te maken, maar dat komt dan nog.

Afbeelding

Afbeelding

Een paar kleinigheidjes nog, en dan is de Tiger klaar voor het spuitwerk...

Greetz...
harry hofstede

Bericht door harry hofstede »

: Thumbup : yes he's back en hij is het nog niet verleerd!!
Mark de Kock

Bericht door Mark de Kock »

Hoi John,

mooi dat je toch nog wat tijd kunt vinden voor je hobby. Ziet er mooi uit : Thumbup :
Robert Voogt
Contacteer:

Bericht door Robert Voogt »

dit is schokkerend mooi!
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

Ha die John,
lang gezien dat we je geleden hebben ....... of zoiets.

Nou ja, goed om je weer terug in de Ranks van de BTN hebben en dat je het inderdaad nog niet verleerd bent.
Prachtig al dat detail werk, wees er maar voorzichtig mee als ie straks "het veld in moet".

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast