Zo...Shop of niet...tussendoor moet er wel nog wat gebouwd worden...( stel je voor..de verveling slaat toe !
De Panzer IV staat voorlopig in de wachtrij...daar heb ik momenteel niet echt uitgebreid de tijd voor.
Een gezamenlijk project dan ?
Ja dat moet wel lukken...hier stond immers nog een Tam Tiger kit stof te happen..
De Tiger is van en voor Elfi, en we sleutelen er samen aan..
Aangezien we beiden en zwak hart voor de Late Tiger hebben.....wordt het dus een ombouw..
En met late...bedoelen we ook echt 1 van de allerlaatste productieseries van de Tiger...rond April/mei 1944 en al de daarbij behorende kenmerken.
Tenmiste in zoverre de Tamiya Tiger kit dat toelaat..het is immers een early version...( mid/early ).
Jenzt en Doyle gaan ons in zoverre vertellen hoe het moet....( Germany`s Tiger tanks, DW to the TigerI )
Elfi heeft de keuze op Schwere Panzer Abteilung 504 laten vallen....
Italëfront dus...
Een specifiek voertuig hebben we nog niet op het oog.
Maar we wachten nog even totdat ik het boek Tigers in Combat deel I, na uitlenen aan mijn kennis, terug krijg.
Hier het eerste voorbeeld uit April 1944, s.Pz.Abt. 504 werd met nieuwe Tigers uitgerust en hier te zien op oefening in ons eigen kikkerlandje ( Wezep )...kort daarna werd het 504de weer naar het italiéfront verplaatst, waar het tot April/Mei 45 verbleef.

Typisch voorde Tigers van het 504de is de afwerking van de zimmerit rond het boeg-mg..

Klaar voor de treinreis naar Italië...

Kort na aankomst in Italië, deze kleine demonstratie...en display van de 8,8 munitie..
En de eerste slachtoffers...geinspecteerd door Nieuw-Zeelandse ( Kiwi ) troepen..
De Nieuw-Zeelendse troepen kenden voor de Duitse tankbemanningen geen genade...het is bekend dat meerdere Duitse tanksoldaten gewoon weg na overgave vermoord werden...

Goed...er is overigens meer lectuur die bij een dergelijk project goed van pas komt..
"The Modellers Guide to the Tiger tank" ( Ampersand Pub. )
"Modelling Tamiya`s Steel-Wheeled Tiger I" van Angus Creigton ( Amp. Pub. )
"Tiger on the Western front" Jean Restayn
En verder wacht ik nog steeds op "Achtung Panzer No. 6 "....dat nog steeds niet binnen is..
De ombouw betekend verder dat er ook wel wat geinvesteert is in upgrade spul...in dit geval voornamelijk van Wecohe en Schumo-Kits..
ik zei al het wordt een Late-late...dus de rest moet zelf geprutst worden..
oa:
-Het 40 mm Toren dak....( ladersluik van de KT...Schumo-close in def. weapon, drie Pilzen voor de 2-tons hulpkraan )
-Torenbeschermring...( nood ontsnappingsluik achter in de toren moet aangepast worden..ook het scharnier..
-Aanpassingen aan het motordek...
-bij de late Tiger werd het gereedschap ( oa door de ring ) verplaatst..
-en nog een hoop kleinere zaken, die gedurende het bouwbericht aan de orde komen..
Allereerst zijn we begonnen met het primen van het metaal....daarna de zimmerit...en..de inbouw van de Wecohe vering...
( Ik mag dan ook impact in m`n shop hebben...die kopievering komt er echter bij mij niet in !

De stalen wielen zijn ook van Uli.
De metalen schoentjes liggen ook al klaar..( zijn overigens wel van Impact )

De zimmerit....nog niet bijgewerkt..en misschien rond het detail nu nog wat dik ruw..
Ik heb ditmaal Apoxy-sculp gebruik ipv Miliput..
De voordelen zijn meteen merkbaar...Apoxy laat zich een stuk langer bewerken..
Het patroon heb ik op de oude vertrouwde manier ( platte brede schroevendraaier ) er voorzichtig in gedrukt..

Hier zitten de originele Tamiya spanwielen er nog onder....die gaan er straks vanaf...vervangen door de kleinere van Wecohe..
De late Tiger had immers vanaf Feb 44 het nieuwe kleinere 600 mm spanwiel.( origineel 700 mm )

Dan het Schumo-Kits en Aber spul....een paar zaken staan nog op nalevering..( onder het motto "Wenn schon, denn schon ! ")...

Wordt al met al een leuke klusje..
Greetz...John & Elfi