Panzer IV F2 foto analyse

Robert Voogt
Contacteer:

Panzer IV F2 foto analyse

Bericht door Robert Voogt »

Beste BTN leden,

Na mijn bezoek ik Engeland ben ik thuis gekomen met de foto die ik al had. Alleen dan in een beter kwaliteit.

Nu, na het bestuderen van de foto zijn er nog steeds objecten die voor mij onduidelijk zijn.
In deze topic plaats ik delen van de foto (hoge kwaliteit) die dan stuk voor stuk behandeld worden (niet in 1 keer natuurlijk).
Zodra alles op de foto duidelijk is (voor zover mogelijk), gaan we door met de volgende.

Deze topic verdwijnt als alle foto's behandeld zijn.

Dus hierbij vraag ik of u mij wilt helpen bij het analyseren van mijn foto.

Hier een overzichtsfoto:
Afbeelding

Link naar de grote versie van de foto:
http://www1.picturepush.com/photo/a/187 ... an0001.bmp
Laatst gewijzigd door Robert Voogt op 19 jun 2009, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Voogt
Contacteer:

Re: Panzer IV F2 foto analyse

Hier de eerste foto:
Afbeelding

Wat ik zie:
1)De manier waarop de tracks gemonteerd zijn is als volgt, eerst een stuk of 5 met een houder vast gezet, dan, nog eens 5, maar dan met de guidehorns naar de tank toe. er is een pin in de ogen van de guidehorns gestoken.
2) een veldvles op 1 van de luiken

Heb ik het mis of ziet u meer? vertel het dan!

mvg,
Robert
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Voogt
Contacteer:

Ziet niemand iets wat ik niet zie?
Er zullen toch wel leden zijn die mij kunnen helpen?

Ik kom anders niet echt verder.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
Dave Caenen
Contacteer:

Bericht door Dave Caenen »

er valt niet veel te zeggen. Zoals ik het zie heb je het allemaal goed gezien.
Robert Voogt
Contacteer:

ok,

dan gaan we door naar de volgende foto:
Afbeelding

Deze is een stuk moeilijker, ik weet wel hoe de reservewiel gemonteerd is, maar wat is die zwarte driehoek die boven(achter) het reservewiel uitsteekt?
Ook lijkt er een zak om de kolonnelicht heen getrokken te zijn.. waarom?
En op de kist waarop "cm Patr." lijkt alsof er een "2" voorstaat... maar dat kan ook de knoop zijn van de touw die aan het handvat van de kist zit zijn

Verder zie ik nog achter de kist "staven" liggen en je kan nog net op het achterdek een klem zien zitten (dat is raar want Panzer IV f2/g's hadden dat niet), zijn dat misschien nu de "cleaning rod's" (schoonmaakstokken voor de loop)?
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
Sjirk van der Meer

Bericht door Sjirk van der Meer »

geen 2 maar touw aan't hand vat.
de kist lijkt me geen 7.5cm patronen kist daarvoor is die te kort, misschien voor de MG's
boven het wiel, tjah een staaf, met klem wat er aan zit(dat zwarte) lijkt een plaat te zijn.

en welke staven bedoel je, die onder de kist, is een oog met staaf die in een knik loopt en van af de knik een punt word.
die boven op de tank ligt, lijkt me idd cleaning rods aan de dikte er van tezien, het kan ook een schep zijn(het houd is rond en wel de juiste dikte), maar waarom zouden er dan meerdere liggen.
peter van os

Bericht door peter van os »

ik weet uit ervaring dat oude mun kisten vaak mooie opbergkisten maken
.50 werd vaak wapenonderhouds kistjes van gemaakt
en tot voor kort reden bijna alle nl leo 2,s rond met 25mm kisten op het dak gebouwd als mats kist
als je ziet dat de kist al open is
is niet handig als er mun in zit die wil je droog en schoon houden
zodoende worden ze vezegeld en dicht afgeleverd toen ook
zal het wel niet 75mm zijn maar gewoon een oude 20mm kist die wordt gebruikt om gereedschap of eten stof vrij of droog te houden
hoop dat je er wat aan hebt groetjes peter
Robert Voogt
Contacteer:

aan beide heren dank, maar Peter, stond dan ook op de kist het getal "2" (gezien er "cm" staat)

@Sjirk, ik bedoel de staven achter de kist, vergeet niet dat 1 staaf de houder is van de reservewiel...
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
peter van os

Bericht door peter van os »

ja ik denk het wel
er staat 2?cm patr
ik zou dan denken 20mm wat een zeer ganbaar kaliber was voor de duitsers
flak pantserwagens vliegtuigen etc die kist kunnen ze overal opgeduikt hebben en er tegen aangesleuteld
Peter Dierckx
Contacteer:

Bericht door Peter Dierckx »

ik denk dat het een munitiebox is van het 2cm KwK 38 kanon, gebruikt op oa de SdKfz 222 en 223. Het getal dat je niet kunt lezen kan alleen maar een 2 zijn en dan cm Patr(onen)

Het was inderdaad gebruikelijk om deze te gebruiken om allerhande dingen in op te bergen. Munitie aan de buitenkant is nu ook niet het verstandigste dat je kan doen : Chessygrin :
Afbeelding
"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB
Robert Voogt
Contacteer:

oke, we gaan door naar de volgende:

Afbeelding

je ziet hier een lege krik ondersteuningsblok-houder... maar er lijkt wel een klein blokje in te liggen...?
Verder denk ik dat ik een eetblik zie liggen.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
Sjirk van der Meer

ziet er meer uit als een beker.....
Robert Voogt
Contacteer:

mee, eens, maar dat blok daaronder?

M'n vader zei dat het misschien een kartonnen rantsoen doosje is...

ps, heb de overzichtsfoto geupdate (dit is de originele foto)

Nu is mijn vraag, is mijn tank als basis dark/grey en hebben ze daar met modder (het "soep papje") de camo gemaakt?
(of is het ernstig versleten dark yellow, of zijn die donkere strepen bij de koepel camo strepen?)

voor de extra informatie (om het in een tijdskader te plaatsen):
"From the Pz.Rgt.5, 21.Panzer-Division. This tank was abandoned at El Alamein in November 1942."

Ook heb ik een link geplaatst van de originele foto. (let op, erg groot)
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
Sjirk van der Meer

camo, nee ik denk van niet.
Als je kijkt loopt het langs de boven kant van de koepel een een paar strepen naar beneden. en een vlek met een streep naar beneden tussen de 2 en de 5 aan de zijkant van de toren. Naar mijn idee zijn het slijt plekken, als je kijkt zie je tent doek of iets dergelijks en een camo net boven op de koepel liggen, als je denkt die komt precies over de rand van de koepel, en maken ze vast op een paar punten, dus het net zou strak staan op een paar punten en daar de verf langzaam weg slijten.

mogelijk heid 2 water sporen, in de woestijn krijg je stof overal, en misschien hebben ze een emmer water over de top van de koepel gegooid, en dat heeft het stop op de tank weg gespoeld op de plekken waar het naar beneden stroomde.
Ik zie ook die donkere strepen niet op de rest van de tank dus lijkt me zeker geen camo, dan zou het tenminste ook op de zij en voor kant van de tank moeten zitten.

Als je het "doosje" bedoelt dat voor die beugel ligt. met die plaat er onder, Die plaat is denk ik een deksel van een kist.
Je ziet de bodem van het doosje niet, dus het is een plaat met opstaande randen. je ziet dat hij niet plat ligt en dat er een klem aan vast zit, dus ik gok een deksel van een kist met een klem er aan die de deksel vast maakt aan de kist waar op die hoort, (gsus man zit hier een of ander dronken wijf buiten te schreeuwen, tegen der vriend over een tas en iemand bellen.......en die meid loopt volgens mij haar vriend te meppen..... :? )

Het doosje heb ik geen idee wat het is, ik weet wel wat het niet is, Het is geen karton, het is precies de zelfde kleur als de tank, en de zwarte vlekken/ stippen die er op zitten, zitten ook op de tank. het doosje is te recht om een kartonnen doosje te zijn, die zou iets minder recht lopen, en op een rantsoon doosje zou tekst staan.
Arjen Angenent

Bericht door Arjen Angenent »

gezien het jaartal zou ik zeggen german grey
maar gezien de plaats waar die verlaten is zou ik zeggen dark yellow
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast