Sherman & tank mounting bulldozer M2

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Adrie Baak
Contacteer:

Re: M4A3E8 - Sandbagged Sherman

Bericht door Adrie Baak »

Martin Noorloos schreef:Zijn er tegenwoordig weer T-23 koepels op de markt trouwens? Koop ik voor deze misschien wel een late uitvoering koepel en bouw ik er lekker nog een Sherman bij :roll:
Ja, Nick Aguilar maakt ze.

Adrie

Suc6 met je volgende Sherman
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
John Canton

Bericht door John Canton »

Allo ,

Opzich is die late uitlaatkast niet verkeerd. :wink:
Het feit dat ie niet alleen sterker kwa constructie was ,maar ook handiger ivm onderhoud ,
bewijzen de volgende plaatjes wel..

Afbeelding

Afbeelding

De late uitlaatkast kon gewoon weg geklapt worden...
In tegenstelling tot de vroege die dmv bouten gemonteerd was..

Bas heeft inderdaad wel gelijk dat de combinatie van de D82081 toren ( met twee delig laders luik ) en de late uitlaat kast niet echt gebruikelijk was..
Meest voorkomend met de D90018 ( ovale ladersluik )..
Des al niet temin vond ik toch deze plaatjes...

Afbeelding

Afbeelding

Let vooral op de vreemde postie van het hijsoog ,vlak voor het ladersluik geplaatst... :|

Afbeelding

En let op de uitlaatkast.... :o

Afbeelding

Vreemd genoeg is deze Sherman ook al met de latere bevestiging voor de canvas mandlet cover voorzien..
Misschien een indicator dat de hier getoonde Sherman niet helemaal accuraat/origineel is ?

Greetz..
Martin Noorloos

Bericht door Martin Noorloos »

Misschien is 'ie tijdens onderhoud geupgrade? Of natuurlijk tijdens restauratie...who know's. Weet wel dat je bewaarde tanks in musea of zo langs de kant van de weg vaak niet 1/1 kunt gebruiken als referentie...

Over dhr. Nick. Waar kan je zijn items bestellen? Ebay? En heeft de beste man alleen vroege koepels (wil nu eigenlijk een late uitvoering met ovalen luik...al kan ik die er ook zelf inbouwen natuurlijk, heb in mn huidige koepel zelf ook de split hatch ingebouwd :mrgreen: )

Martin
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Heb je een PB gestuurd, weet alleen niet of hij de vroege of de late versie verkoopt.

Zul je hem zelf ff moeten vragen.

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
John Canton

Allo ,

Nick bied momenteel alleen de vroege D82081 toren dus met 2 delig ladersluik.
Ik heb zelf net nog een torentje bij hem besteld...
Wanneer je deze wilt omvormen naar de latere D90018 versie ,met het ovale ladersluik ,zul je naast het luik ook een aantal andere kleine zaken moeten aanpassen..
Met name de positie van het laders periscoop in het torendak..

Dat museum/display voertuigen vaak geen 100 % accuraat voorbeeld zijn ,komt maar al te vaak voor.
Maar dat zegt weinig over deze Sherman.
Gelet op een aantal kleine dingen en de late uitlaat ga ik er van uit dat dit een Korea-veteraan is.
Maar...al snel na de eerste gevechten met Noord-Koreaanse troepen moest men bij het Amerikaanse leger een enorm materiaal tekort vaststellen.
De M24 Chaffee kon weinig tegen de Koreaanse T-34/85 uitrichten....
Pershing`s waren er te weinig...( Allemaal ten gevolge van de enorme troepen afbouw na 45.. )
The US war departement gaf opdracht aan ordnance depots om zoveel mogelijk materiaal weer gevechtsklaar te maken,
waaronder ook een groot aantal "in de mottenballen" verkerende 76 MM E8 Shermans...
Enkele nog veteranen net van maart/april 45...maar de meeste uit WWII depots.
Geproduceerde voertuigen die niet meer nodig waren..
Deze Shermans werden haastig aangepast en gevechtsklaar gemaakt..
Zou misschien goed kunnen dat dit hier een voorbeeld van is.

Grrr....
Martin Noorloos

Yup, heel goed mogelijk.

Ik kijk wel even wat ik doe. Misschien dat ik deze koepel wel weer aanpas....of misschien laat ik het een ongewone uitzondering :roll:

Martin
John Canton

Hoi Martin ,

Uhm...begrijp me niet verkeerd hoor..
Het gaat hier om verschillen....maarja...als we met de "Twenot-loep" modellen gaan opmeten ,vinden we altijd wel iets.. :wink:
Het is soms wel eens leuk om wat dieper in je project te duiken en hier en daar wat research te doen..
Maar als het erop aan komt is bouwen wat je leuk vind ,veel belangrijker..

Ik vind je Sherman project behoorlijk interesant en die uitlaat was net iets dat me opviel..
Vraag me nog steeds af van welke fabricant ,misschien ook zelfbouw hij is.
Hij ziet er in ieder geval mooi en apart uit.

Zit zelf op dit moment aan een M4A3E2 Jumbo te denken....
Daarvoor moet Nicks torentje onder handen genomen worden...
Of ....een M4A1 76 cast hull ( operation Cobra )....
Zijn beide VVSS versies en dan zul je concesies moeten doen... :roll: ( Pffff ! .... :!: Kan met het Imperial opdek loopwerk heel goed leven :wink: )
Maar ben er nog niet helemaal uit.. :roll:
Wat ik in ieder geval wil aangeven is dat al die Sherman bouwprojcten hier ,behoorlijk aanstekelijk werken...

Dus bouw nu maar rustiger verder Martin...ik ben nieuwschierig hoe dit draadje verder gaat... :mrgreen:

Greetz...
Arjen Angenent

Bericht door Arjen Angenent »

@john

maak je er dan ook hedgerow cutters op?
Martin Noorloos

John Canton schreef: Maar als het erop aan komt is bouwen wat je leuk vind ,veel belangrijker..
Blijft toch grappig dat Twenot een soort werkwoord is gewoorden. Ik Twenot, jij Twenot, wij Twenotten :mrgreen: Anyway ik ben één van de mensen die plezier haalt uit accurate modellen, dus ik ben blij dat je deze details verduidelijkt John!

Een Cobra M4A1 spreekt me trouwens wel aan maar ik wacht toch tot iemand echte VVSS gaat maken. De voorzet-VVSS vindt ik persoonlijk niks, en tis zoals je zegt...je moet bouwen zoals je het zelf leuk vindt :)
De cast hull trouwens erg gaaf. Heb er ooit eens aan zitten denken om een post-WO2 NL Sherman met cast hull te bouwen....NL had immers een aantal M4A1E8's.

Groeten,
Martin
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

John Canton schreef: Zit zelf op dit moment aan een M4A3E2 Jumbo te denken....
Nou John, ik zou zeggen bouwen die jumbo! ,hoewel ik van jou eigelijk een sherman-dozer verwacht had :D

Leonard
John Canton

Citaat...
Een Cobra M4A1 spreekt me trouwens wel aan maar ik wacht toch tot iemand echte VVSS gaat maken...

Hoi Martin ,

Wat betreft een toekomstige aanbieder/leverancier voor het VVSS loopwerk ( scale en degelijk ) ,ben ik erg sceptisch.
( Des al niet te min ,hoop ik dat mijn ongelijk hierover ooit nog eens bewezen wordt )

Af en toe duiken wel eens beloftes op...maar al snel belanden zulke plannen bij de bekende aanbieders in de prullenbak.
Een voorbeeld daarvan is Impact ,die een jaartje of wat geleden inderdaad aankondigde iets te gaan ontwikkelen.
Maar al snel weer met het bekende "smoesje" te duur ,en daardoor niet rendabel aan kwam..

* sarcastic mode ON *

Ook hier geld weer...t`is niet Duits WOII...t`is niet voor de zoveelste "Über-Panzer"...
Kan alleen maar een Balken-Kreuz op als je er een Beute Panzer van maakt..Afbeelding
En dus verkoopt zoiets niet...zijn zulke plannen gedoemd om te mislukken...(GRRRRR !! Afbeelding)

*sarcastric mode OFF*

Bij Schumo heeft men al een paar jaar hele plannen om ook met een T-23 toren te komen..
In Juli werden zelfs eindelijk heuse stappen ondernomen....tot die Panzer IV kit opeens in Bodenfelde opdook....
Tadaaa.....welke plannen hadden we ook alweer..?? :twisted:
De houdbaarheidsdatum van zulke plannen is bij de meeste leveranciers al lang verlopen...
T`is niet alleen Schumo ,dit geld voor alle aanbieders..
Op de Spielwaren Messe werd ons bij de Xion/Andrew design stand vol trots,en met een grote glimlach de hele nieuwe serie gepresenteerd....
Horch ,Puma ,Sd.Kfz 234/1 Stummel ,hele zwik aan figuren..Flak ,Pak noem maar op..
Ik zie nog steeds de glimlach van de Xion woordvoerder omslaan in een zuur gezicht ,en hoor nog het aarzelende tandenknarsende antwoord..van "vielleicht"....op mijn vraag of er misschien ook nog eens geallieerde modellen zouden worden uitgebracht.. :shock: ....
Met die vraag heb ik destijds zakelijk gezien geen punten gescoord... :lol:

Maar het is hun vergeven.....zo zit de markt momenteel nu eenmaal in elkaar...helaas.
Ik zie het wel als mijn plicht om als beginnend handelaar zoveel mogelijk bij leveranciers en fabrikanten, voor meer geallieerd spul te blijven zeuren.. :mrgreen:

@Leonard...
Die Dozer. :wink: ..zit ik ook nog over te denken... :?

@Arjen..
Cullin hedgerow device...op de M4A1...mjaaa...zou kunnen.. :o

Vooruit...en nu verder met die Sandbagged Sherman..... :wink:

Greetz...
John Canton

Allo

@Martin ,
Hier nog wat detail plaatjes van de T-23 toren...

Mandlet cover bevestiging...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het D94598 Split hatch...

Afbeelding

Afbeelding

De com. cupola
Let op de kogelgelagerde mechaniek voor de roteerbare persicoopdeksel... :shock: :o :)

Afbeelding

Afbeelding

Ovale ladersluik...( D90018 toren Augustus 1944 )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door John Canton op 26 aug 2008, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
John Canton

Heheh..

En dan tussen de bedrijven door...de rest...

Afbeelding

Optiek/periscoop voor de schutter..

Afbeelding

Afbeelding

Loader...

Afbeelding

Afbeelding

Het kortere gun travel lock bij de 76 MM Sherman versies

Afbeelding

Originele bevestigingspostie voor de .50 cal. bij de D90018 toren...
Omdat deze precies tussen lader en commandant geplaatst werd kon geen van beiden hem echt bedienen.
Daarom werd deze vaak door de bemaning zelf aangepast.

Afbeelding

Overview van de duidelijkste verschillen tussen beide torenverises...

Afbeelding

Afbeelding

De verschillen ,maar dan nu in 1/35...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

U wenst...met of zonder mondingsrem ??

Afbeelding

Afbeelding

De werkplek voor de schutter..

Afbeelding

En..

Afbeelding

De T-23 toren met Deep wadingtrunks...
Ging wel....maar dan met een pas stuk...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan tot slot..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier hebben lader en commandant kennelijk van luikje gewisseld ?! :shock: :D

Afbeelding

Afbeelding

Zo...klaar...en nu eindelijk eens wat eten..

Greeetzzz
Martin Noorloos

Dank John, hier kan iedere Sherman bouwer iets mee!

Mooi plaatje trouwens van die M4A1 met extra pantser op de voorkant. Heb veel foto's van M4A3's met deze aanpassing maar had er nog geen één van een M4A1...

Eerste foto trouwens ook erg mooi (de M4A3E8)

Terug naar de tafel....inspiratie zat :)

Martin
FaridR

Bericht door FaridR »

OMG john, hoe kom je hieraan :shock:
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast