Allo...
Na een tijdje afwezigheid, meld ik me maar weer eens op het forum...
en dan maar meteen met de afronding van de Leo 2......
Lange tijd was het hier doodstil....maar een maandje geleden begon het project toch weer te kriebelen..
In een Duits modelbouw tijdschrift ( Modellfan ) kwam ik een bericht tegen van een 1/35 model, gebouwd door Bernd Zeaske..
Het artikel bevatte een aantal kleine maar belangrijke foto`s, die me uiteindelik heel goed op weg hebben geholpen.
Dit is voertuig 68.647 en daarmee de tank waarmee de Denen in het voorjaar van 2007, tests en modificaties hebben doorgevoerd voor de inzet in Afghanistan.
Een aantal modificaties, zoals het extra .50 cal MG station met extra bescherming voor de lader, beschermbeugel voor het PERI 17 werden welliswaar gemonteerd maar na trails niet op de voertuigen doorgevoerd die uiteindelijk naar Afghanistan
zijn verscheept.
Het .50 Mg station werd later op de Leopard 1 ARV berger ( verscheept naar A`stan ) gemonteerd.
Ik heb uiteindelijke besloten om dit voertuig na te bouwen, vooral omdat de 4 ingezette 2 A5`s in Afghanistan helemaal bedekt zijn door het Barracuda cammo materiaal.
Niet alleen is dit materiaal heel erg lastig in 1/16 na te maken, het bedekt ook nog eens de gehele ombouw, waardoor er eigenlijk niets van zichtbaar is.
Inmiddels zijn de Deense 2A5`net als de Canadese 2A6`zen in Helmand met SLAT armor uitgerust.....
Daarnaast hebben de Canadezen nu ook het Barracuda cammo ook overgeneomen, hun standaard ( bijna ) 2a6`zen beschikken niet over een airco unit, ( de Deense 2A5 DK wel ) en het Barracuda systeem schijnt de smorende Afghaanse zomerhitte enigzins binnen in het voertuig te dempen.
Hier weer trails in Denemarken, met SLAT-armor..
Helmand, SLAT gemonteerd...of eh...in dit geval ge-DE-monteerd voor onderhoud...
En "onderhoud" hoezo ? ....nou..."het terrein" zorgt voor nogal wat slijtage...
En soms helpt de Taliban ook een handje....of de Sovjets...die nog wat mijnen in 1989 zijn vergeten..
Volgens de schaarse berichten, hebben de Deense Leo`s zich in Helmand al herhaaldelijke keren "nuttig" gemaakt..
Dat daarbij ook slachtoffers vallen is dan niet gek..
In July 2008 reed een Deense Leo op een IED, een tweede raakte beschadigd in het daarop volgende vuurgevecht..
Door toedoen van de IED overleed de chauffeur en raakten de drie andere bemanningsleden gewond.
Dat even ter info.....
Ik ga maar eens verder met het model.
Greetzzz...