Britse Panther G 'Cuckoo'

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Gideon van der Giessen

Britse Panther G 'Cuckoo'

Bericht door Gideon van der Giessen »

Hallo Beste Tankers,

Het heugelijk feit heeft plaatsgevonden :twisted: ik heb een bestelling geplaatst bij Stella Models voor een Tamiya Panther G FO tank met battle unit, foto etched grill dingen en een ballbearing set.

Ik ga proberen 'Cuckoo' de Panther tank in Britse dienst na te maken, zodat ik met een duitse tank de geallieerde kant kan komen versterken 8) .

Zodra ik de spullen binnen heb zal ik hier proberen een bouwverslag te maken :!: .

Gr. Gideon.
Geert-Jan van Glabbeek

Bericht door Geert-Jan van Glabbeek »

Ben blij voor je dat de knop is doorgehakt.......men mag ook wel even nadenken voor je de boel bestelt. :D
chris quick
Contacteer:

Bericht door chris quick »

Hoi Gideon. Ik zag op het uk tank forum ook een persoon die deze panther heeft gemaakt. Het is zeker een mooie panther. Groetjes Chris
schwere Panzer Abteilung 1/6
Peter Dierckx
Contacteer:

Bericht door Peter Dierckx »

ik ben aan het nadenken om nog iets anders te maken, namelijk een panther in M10 uitvoering van Skorzeny zijn troepen. Maar ben nog niet helemaal zeker. de tank is wel al besteld bij TON.

Kogellagers??? zijn deze absoluut noodzakelijk, want dan moet ik deze ook hebben. ik heb nl. vroeger zeer slechte ervaring met die koperen prullen van tamiya...
Indien nodig waar vind ik ze?
Afbeelding
"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hallo Peter,

Kogellagers zijn in principe beter geschikt dan kunststof of bronzen glijlagers. Er zit echter een addertje onder het gras. Kogellagers zijn bij levering voorzien van een conserveringsmiddel op de binnen- en buitenring. Als de lagers in een kunststof onderdeel worden gemonteerd, kan dit conserveringsmiddel vocht uit de kunststof onttrekken. Dit merk je pas op het moment dat de kunststof gaat brokkelen.
Voor alle duidelijkheid, we spreken hier over de conserveringsvloeistof/olie en niet over het vet waarmee het lager gesmeerd wordt.
De oplossing, de binnen en buitenring van het lager voor montage goed ontvetten en laten drogen. Pas daarna monteren.
Voor lagers kun je kijken bij Hugo op http://www.militairwarenhuis.nl/index.p ... 72_184_185
Groetjes,
Ad
Gideon van der Giessen

@ Geert-Jan: Bezint eer ge begint zeggen ze weleens, normaal gesproken is dat niets voor mij 8) maar in dit geval...

@ Chris: Heb je misschien een link voor mij??

@ Peter: Ik moet eerlijk bekennen geen idee te hebben wat een M10 uitvoering is en wie Skozeny is :wink: . Maar de Panther is een erg mooie tank, gefeliciteerd met je aankoop...

Ik weet niet of kogellagers een absolute must is maar lijkt mij wel handig. en voor die paar euro extra's (geloof omgerekend ongeveer 12 euro voor een hele set) heb ik ze er maar gelijk bijbestelt.

@ Ad: Dan zijn nog eens tips, dat wist ik niet eens, bedankt!!

Gr. Gideon
Thymen Bouma

Bericht door Thymen Bouma »

Gideon van der Giessen schreef:@ Peter: Ik moet eerlijk bekennen geen idee te hebben wat een M10 uitvoering is en wie Skozeny is :wink: .
De M10 versie van de Panther is een Panther vermomd als een Amerikaanse M10, gebruikt in het Ardennen offensief door de mannen van Skorzeny. Zo'n ding zag er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Of het nou zo effectief was weet ik niet, ze hadden ook StuG III's groen geschilderd en van witte sterren voorzien btw...

Thymen
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Groetjes,
Ad
Gideon van der Giessen

Ow die M10 versie is inderdaad ook erg gaaf!!!! Wow.

@ Ad: Bedankt voor de Link.
Peter Dierckx
Contacteer:

Bericht door Peter Dierckx »

Of het nou zo effectief was weet ik niet
zoals Skorzeny zegde: "Misschien zou een Amerikaanse rookie er in trappen, indien hij echt onervaren was, bijna blind en bij nacht..."
Afbeelding
"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB
Johan van den Hoven

Bericht door Johan van den Hoven »

Peter Dierckx schreef:
Of het nou zo effectief was weet ik niet
zoals Skorzeny zegde: "Misschien zou een Amerikaanse rookie er in trappen, indien hij echt onervaren was, bijna blind en bij nacht..."
Ik vermoed dat het alleen bedoeld was om ervoor te zorgen dat amerikaanse soldaten niet per ongeluk op hun eigen mensen in de Panther schoten!
Gideon van der Giessen

So Back to Topic :D

Sinterklaas is vroeg dit jaar, nadat het pakketje 8 dagen bij de douane gebivakeerd heeft, is deze dan toch op het juiste adres afgeleverd :D .

Afbeelding

Ik ga eerst maar eens de handleiding lezen :shock: en dan langzaam een begin maken met Cuckoo...

Wordt vervolgd...
Rob Wernars
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Rob Wernars »

Gefeliciteerd!

Nu gewoon je vakantie cancellen en je kan 9 September gewoon mee doen!

Grrroet'n,
Rob
Gideon van der Giessen

:lol: :lol: :lol:

Nou denk toch niet dat ik dat zal doen...

Maar 9 sept gaan we natuurlijk wel (gelijk me cap ophalen :P )

Helaas nog niet kunnen beginnen ik moest voetballen in de zaal, ik ga nog ff naar oranje kijken had ik opgenomen...

Groet Gideon
Gideon van der Giessen

De eerste stappen(jes) zijn gemaakt:

Gelijk eerst maar een nieuwe zender gekocht (had alleen maar 3 kanaals liggen) deze zender zend uit op 2,4 ghz en vindt zelf een vrij kanaal, dat is dus een pluspunt als we ermee gaan battle-len...

Afbeelding

Ik zal jullie niet te veel vermoeien met alle bouwstappen van het onderstel dit zal voor elke tank wel ongeveer hetzelfde zijn: kleine impressie.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens kleine aanpassing aan de opbergvakken aan de achterzijde gemaakt zodat er al een beetje cuckoo(zie origineel) in komt te zitten. Tevens het gaatje waar het aan- en uitknopje origineel moet komen dicht gemaakt. Ik wil het schakelaartje onder een beweegbaar luik plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En als laatste een totaal beeld van wat er tot nu toe gebeurd is.

Afbeelding

Tot nu toe gaat het bouwen redelijk goed, maar er moet nog heel veel gebeuren om deze G (Late production) om te bouwen naar de Cuckoo (Mid production). Eerste bestelling hiervoor al geplaats bij Rob die dit weekend naar de treffen van WeCoHe is (scheelt verzendkosten :lol: ). Volgende wat ik wil gaan doen is alvast de wielen te schilderen, en misschien al een begin maken met de bovenkant.

Dat was het voor nu...

Gr. Gideon
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten