Hoi Harry,
Als je dat luikje wilt solderen is een 60 Watt bout prima.
De te solderen onderdelen goed ontvetten. Daarna in de juiste positie plaatsen en liefst fixeren. Ik gebruik daarvoor een zgn. derde handje, dat is een standaard met een aantal verstelbare krokodillenbekjes. Het grootste onderdeel verwarmen met de soldeerbout, het kleinere onderdeel neemt de warmte vanzelf over door de geleiding. Af en toe met het soldeertin proberen of de onderdelen al warm genoeg zijn. Het soldeertin moet smelten bij contact met de onderdelen, niet door contact met de soldeerbout. Zodra de onderdelen warm genoeg zijn voorzichtig met het tin langs de soldeernaad bewegen. Door de capilaire werking vloeit het gemolten tin vanzelf tussen de onderdelen. Soldeerbout weghalen en uitzetten, onderdelen laten afkoelen en klaar is je soldeerklus. Tijdens het afkoelen is het belangrijk dat de onderdelen niet bewogen worden en niet geforceerd koelen met water of iets dergelijks.
Gebruik soldeertin met harskern of massief soldeertin in combinatie met een vloeimiddel (S-39) of soldeervet.
Een goede soldeerverbinding is bijna net zo sterk als een gelaste verbinding.
Zelf gebruik ik een soldeerboutje alleen voor electronica. Voor constructies gebruik ik een gasbrandertje op butaangas. Werkt sneller en je hoeft de onderdelen niet aan te raken.
Ook aluminium is goed te solderen met behulp van Alutite (
www.alutite.nl ). De methode is iets anders maar het levert sterke verbindingen op.