Upgraden oude Tamiya gearboxen

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Martin Noorloos

Upgraden oude Tamiya gearboxen

Bericht door Martin Noorloos »

Hallo,

Even een vraagje. Ik heb zowel in mijn Sherman als Tiger het oude type gearboxen liggen.

Bij de Tiger ga ik er al nieuwe motoren opzetten. Voor de Sherman is dit misschien ook wel een idee.

Is het vervolgens ook mogelijk om de huidige gearboxen/vertraging te upgraden? Ik heb namelijk het idee dat deze oude gearboxen iets minder soepel lopen dan de nieuwe die ik in mijn Pershing heb. Af en toe lijken ze wat te haperen, de Pershing rijd veel soepeler.

Maar om nou twee complete, nieuwe gearboxen van Tamiya erbij te gaan kopen...Upgraden is wellicht een goedkopere oplossing!

Dus, is het mogelijk om op de oude gearboxen nieuwe motoren te hangen en vervolgens ook de vertraging etc te verbeteren? Of denk ik totaal in de verkeerde richting?

Groeten,
Martin
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Als het haperen van de aandrijving inderdaad te wijten is aan slijtage, dan is het meer dan waarschijnlijk dat dit aan de vertraging ligt en niet aan de motoren. De levensduur van de gebruikte electromotoren is vele malen langer dan die van de tandwielen/assen. Uit mijn hoofd heeft de Mabuchi 380 een nominale levensduur van circa 800 draaiuren. En zoveel heb jij er denk ik nog niet mee gereden :twisted:
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Daarom vraag ik dus ook of je de gearbox kan upgraden met nieuwe tandwielen o.i.d.

Bestaan er verbetersetjes voor? Dat alles wat beter loopt?

Martin
Martin Noorloos

Wat me trouwens ook opvalt is dat de uitgaande as (dus die waar het aandrijfwiel aan vast zit) erg slap is. Sterker nog hij staat aan 1 kant redelijk scheef. Kan natuurlijk zijn dat 'ie hierdoor zo schokkerig rijd (als de tandwielen elkaar net missen). Valt hier iets aan te doen?

Dit is dus trouwens bij de Sherman

Martin
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Hoi Martin,

Gezien de prijs voor een nieuwe gearbox(en) is het verstandiger om nieuwe aan te schaffen,want volgens mij zijn de gearboxen niet in onderdelen te koop :( (vraag maar aan Hugo :wink: )

Succes,

Jan
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Van de nieuwe gearboxen weet ik het zeker dat ze niet in onderdelen te koop zijn.
Maar van de oude weet ik het niet zeker.
Heb bij Axel's modelshop wel een linkse vertraging zien staan, dit is wel het oude type. Misschien heb je er iets aan.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Martin,

Een duidelijk fotootje zou makkelijk zijn.
Dankzij de afwijkende tandwielmodule die meneer Tamiya heeft gekozen zijn er nauwelijks losse tandwielen verkrijgbaar. Meestal draait het dus toch uit op een nieuwe aandrijfunit :evil:
Groetjes,
Ad
Martin Noorloos

Nog even een vraagje: passen oude aandrijfwielen op nieuwe gearboxen??

Dus, de sprocket wielen van de oude Sherman (56006?) op de gearbox van de nieuwe Sherman (56014?)

Kan dat of moet ik er meteen sprockets bij bestellen?

Martin
Niek Peeters

Bericht door Niek Peeters »

Hallo Martin,

De oude aandrijfwielen passen ook op de nieuwe gearboxes. :D Maakt verder helemaal niks uit.

Grtz, Niek
Martin Noorloos

Da's mooi! Hoef ik "alleen" gearboxen te kopen. :roll:

Hugo, ik ga je spaarpot binnenkort weer vullen haha! :wink:
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast