Probleem met metalen tracks King tiger

Voor technische vragen en handige tips
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Marcel Rientjes »

:D Aha Tuur een king :shock:
Ik kan om het aandrijfwiel 9 tracklinks leggen en zie dat er nagenoeg geen speling is dus neem ik maar aan dat ze wel goed zijn.
:shock: :roll: Nou als ik dat doe met m'n 9 links van kenny dan krijg ik hem niet eens aan elkaar :wink: vreemd hoor, dan zou jij een goed (beter)setje hebben.de tamiya maat is immers het beste zou ik zeggen.

Links zijn de Kenny kongs negen links en niet gesloten, en rechts de set van Stella precies de zelfde maat als in verglijk met de rechter Foto van Tuur . dus ook negen links en ruimte over Exact als Tamiya's :D

Afbeelding

Gr Marcel
Laatst gewijzigd door Marcel Rientjes op 15 mei 2006, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
luttenmountain
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Marcel,
Nou dan weten we gelijk hoe je kan zien of te tracks goed of fout zijn.

@Theo,
Kan je voor de meeting in Zetten weer even de gps lenen.
of topic :oops:
Gr,
Tuur.
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

:D Ja leuk een snelheids test :shock:

On Topic
@ Tuur daar heb je een punt ik denk ook inderdaad dat je grofweg kunt zeggen hoe krapper om het aandrijf wiel bij negen links hoe slechter het rijgedrag van de track.
maar zo te zien zijn er dus veel verschillende maten in omloop en mischien wel doorelkaar gegooid ik zal eens een ander stuk uit de ketting testen kijken of dat er ook het zelfde uit komt :idea:
gr marcel
luttenmountain
Gijs Briene

Bericht door Gijs Briene »

Ad Wouterse schreef:Hoi Gijs,

Zo zie je maar weer, meten is weten.
Zijn alle KK hoofdschakels smaller of zitten er ook bij die de goede maat hebben ? Dit probleem is zover ik op diverse forums heb kunnen lezen niet eerder voorgekomen. Ik kan me voorstellen dat er bij de gieterij die voor KK werkt recentelijk een extra gietmal is aangemaakt om de productiecapaciteit op te voeren. Als die nieuwe mal een afwijking heeft kan dat tot hele rare combinaties tussen goede (oude) en foute (nieuwe) schakels leiden. En zoek het dan maar uit :shock:

Hoi Ad
De gemeten waarde gemiddelt 0.2\0.3 er zijn er ook met 0.5 mm verschil
en dat is toch erg veel en allemaal aan de binnen kant van de track, als de track op normale lengte is gemonteerd en laat hem vertikaal hangen is hij ook rond dus is de track aan de binnen kant korter en de buiten kant langer ten op zichte van de tank [hat natuurlijk ook de buiten kant kunnen zijn net hoe de pennen geplaats worden] :cry:
Groet
Gijs
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Heren,

Er is antwoord van Kenny, oordeel zelf.

Quote:
You can see in the pictures that my track links are the same size as the Tamiya ones.
The difference in length is due to the difference in pin size.
The Tamiya pins are narrower.
You can see in the picture that my KT tracks fit the spocket better than the Tamiya tracks.
Afbeelding
Afbeelding
:Unquote

Daar ligt nu juist het probleem, de tracks van Kenny sluiten te goed aan t.o.v. de Tamiya tracks waardoor ze op de sprockets gaan lopen.

Het voorstel van Bernd is om iemand een track naar hem op te laten sturen zodat ze het probleem nog duidelijker aan Kenny voor kunnen leggen.
Bernd besluit met: If there is a problem with the fitting, Kenny will send new ones.

Dus de vraag is nu wie er bereid is om een stoute eh foute track naar Duitsland te sturen, liefst 1 met de duidelijke slijtsporen van de sprocket er op.
Laat me dit even op mijn mail weten ( infoAThugojong.nl ) dan geef ik het adres door waar hij heen moet.

EDIT:
Natuurlijk kan ook iedereen eigenlijk tegelijk zijn foute KT tracks opsturen, kunnen ze meteen allemaal bekeken worden :!:
Even een briefje er bij doen met je naam en adres er op en vermelden dat je ze via mij hebt aangeschaft.
Ik zou zeggen mail me allemaal even en ik geef het adres door.
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

:? @ Hugo ik breng morgen m'n track mee dan overleggen we wel ff hoe we het doen ,wat mij betreft stuuren we de mijne op die is lekker gebruikt!en wel degelijk een andere maat als de tamiya,s :cry:
Gr Marcel
luttenmountain
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Hugo,

Wat ik mis in de reactie van Kenny is de mogelijkheid van een verkeerde batch. Vroeger geleverde tracks schijnen geen problemen te hebben gegeven. Maar ja, maak dat maar eens duidelijk aan een (HK) Chinees. Jaren met dat bijltje gehakt, en altijd was de vraag: snappen ze het niet of willen ze het niet snappen ?
Groetjes,
Ad
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Misschien heeft hij nog niet eerder reacties op de KT tracks gehad.
Maar goed we zien het wel, het is in beweging nu.

@ Marcel
Het lijkt me het beste als iedereen (Jan, Marcel en Tom) zijn tracks zelf z.s.m. naar Axel's stuurt, dan kunnen ze weer bij Kenny aan de bel trekken.
Doe er even een briefje met je adres bij, Axel's weet dat het om 3 klanten gaat.
Hier is het adres waar de tracks heen gestuurd kunnen worden:

Axel's Modellbau Shop
Am Schlagbaum 17
37194 Bodenfelde
Deutschland

Een pakketje naar Duitsland kost vrijwel hetzelfde of iets minder als binnen Nederland versturen.
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Hoi tankers persoonlijk vind ik het komentaar van kenny een beetje tegenstrijdig..

Note:You can see in the pictures that my track links are the same size as the Tamiya ones.
Nou ik zie toch een groot verschil op zijn foto's :?

Note:You can see in the picture that my KT tracks fit the spocket better than the Tamiya tracks
Ze zouden het zelfde van maat zijn hoe kunnen ze dan beter passen.

Note:The difference in length is due to the difference in pin size.
The Tamiya pins are narrower.
Ik neem aan dat als de pins dikker zijn ook de gaten groter zijn en ook dus de benodigde ruimte groter moet zijn,
dus de schakels groter moeten zijn waarom zijn ze dan kleiner en ben je op een volle lengte zelfde ketting,
enkele schakels meer nodig :roll:

Ben het dus helemaal met Ad Eens: Maar ja, maak dat maar eens duidelijk aan een (HK) Chinees,snappen ze het niet of willen ze het niet snappen ?

Maandag gaan ze op de post naar Axel's en die zal ze dan wel door sturen naar Kenny kan ie het met eigen ogen zien.
vooral de beschadigingen voor en achter het tand gat wat tog duidelijk aangeeft dat het niet goed loopt.
Gr Marcel
luttenmountain
Hans Röther
Contacteer:

Bericht door Hans Röther »

Hoi Mannen,

Ik ben het verhaal over de tracks toch blijven volgen ondanks dat die van mij perfect passen.
Om dit hele verhaal dus tot waar en onwaar te elimineren heb ik een stuk van 20cm van mijn goede metalen tracks voorzien van Tamiya pinnen.
Resultaat is precies hetzelfde!
Ze zijn beide even lang gebleven. (alleen gaat die met de Tamiya pinnen veel soepeler)(te soepel want ze komen er te makkelijk uit)
Dus het hele verhaal over de pinnen lijkt me een beetje vreemd.

@ Marcel
Kan je met een schuifmaat je trackschakels eens opmeten?
Ik zal vanmiddag hetzelfde doen.

Groetjes,

Hans.
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

:D Hoi Hans
Nu ik dit lees zijn mijn track's al onderweg naar axel, dus opmeten wordt wat moeilijk :wink:
Dus dat wacht ik gewoon ff af.
Gr,marcel
luttenmountain
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Gents, een newsflash,

Ik ben vanmorgen door Bernd gebeld uit Duitsland.
Na eigenlijk nooit klachten te hebben gehad over KT tracks (Axel's heeft er tussen de 600 en 650 sets van geleverd) kwam er toevalig ook iemand uit Duitsland in dezelfde week over de tracks als dat ik er over tegen hem begon.
Kenny had al gezegd dat tracks die echt niet goed zijn worden vervangen.

Axel heeft de tracks van Jan v/d Velden die hij als eerste ontvangen heeft rijdend getest op een King Tiger chassis van hun en ze bleken zonder problemen te lopen!
De tracks van Marcel en Gijs waren er nog niet maar ook die gaan uiteraard uitvoerig getest worden.
Bernd is met name heel benieuwd naar de tracks van Marcel aangezien die de meeste rij ervaring hebben.

Zaterdag 3 Juni is Bernd in Munster alwaar ook Erik heen gaat, Bernd gaat aan Erik ter plaatse laten zien hoe de tracks (in ieder geval die van Jan) zich op hun King Tiger gedragen en Erik kan dan ook zien op wat voor manier de tracks ingesteld staan qua spanning en het loopwerk e.d.
voordeel is dat Erik afgelopen Zondag in Zetten ook de tracks en de perikelen hier over heeft kunnen zien en horen.
Ik zit zelf te twijfelen of ik ook naar Munster zal rijden, het is namelijk nogal een afstand om even in één dag op en neer te gaan (uit ervaring sprekend want in 2004 ben ik er 1 dag heen geweest en kwam 's avonds laat tot op mijn enkels afgebrand thuis).

Een paar belangrijke dingen die ik te horen kreeg waarvan ik dus ook niet wist dat dat gebruikelijk was;
De tracks worden dan wel in zijn geheel aangeleverd maar ze blijken zo uit het gietraam in elkaar gezet te worden zonder nabewerkt te zijn en kunnen dus blijkbaar niet zonder meer zo onder de tank gehangen worden.
Axel's heeft wel een service mogelijkheid voor tracks zodat dit door hun word gedaan en eventueel zandstralen maar daar zijn kosten van rond de 60 euro aan verbonden (arbeidsintensief) vandaar dat de tracks altijd af fabriek aan de klant worden geleverd en de modelbouwer dit dus zelf hoort te doen.

De tracks moeten helemaal uit elkaar en de gaten van de trackpins moeten allemaal met een 1 tot 1,5mm boortje "glad" gemaakt worden ( ! dus niet opgeboord ! ) om eventuele gietflash te verwijderen, dit kan dus gewoon met de hand.
Eventuele gietflash op de tracks moet overal weg gehaald worden, uiteraard zeker in en rond de sprocket gaten.
De pins moeten met het kopje aan de binnenzijde van de track (chassis zijde maar dat doet vrijwel iedereen al) en het advies is om deze met een drupje locktite te borgen.

Dan nog een heel belangrijk punt, alle wielen incl. idlers en sprockets dienen zeer zuiver in lijn gezet te worden en de tracks mogen beslist niet te strak gezet worden, liever iets losser dan de standaard afstelling om wat lengte speling te houden.

De reden waarom de Tamiya tracks een stuk ruimer vallen is door Tamiya met voorbedachte rade gedaan om meer speling te creëren aangezien niet alle bouwers even ervaren zijn en het loopwerk strak in lijn afstellen.

Word vervolgd met name met betrekking tot de tracks van Marcel en Gijs.
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Afbeelding

Hoi Hugo,

Bovenstaande test heb ik ook gedaan,maar ik kreeg de laatste 2 links niet op de tanden van de spocket :shock: (foto even geleend van Marcel)
Dus laat hun dat ook eens proberen. :wink:

mzzl.

Jan
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

:D Hoi Hugo
Gelukkig weer een update jammer dat ie mijn tracks nog niet had.
Maar er staan wel wat andwoorden bij waarvan ik den mmm wat moet ik er mee :? .

BV:De reden waarom de Tamiya tracks een stuk ruimer vallen is dat door
Tamiya met voorbedachte rade gedaan om meer speling te creëren aangezien niet alle bouwers even ervaren zijn en het loopwerk strak in lijn afstellen.

Maar wat is nu de reden waarom de Kennys een andere maat hebben?

Wat is er aan het loopwerk af te stellen buiten de track spannig?

BV :Dan nog een heel belangrijk punt, alle wielen incl. idlers en sprockets dienen zeer zuiver in lijn gezet te worden.

Dat kan volgens mij niet op een andere manier of zit ik daar mis volgens mij is uberhaupt aan het Tamiya loopwerk niets af te stellen buiten de track spanning :roll:

En als ik tracks koop voor 200 euri's dan moet ik ze voor 60 euri's laten stralen(om dat de gemiddelde modelbouwer dit zelf niet kan)
dan moet ik van 2 X 92 schakels de pennen er uit halen en de gaatjes gaan opruimen.
daar ben je ook een avond mee zoet :twisted:
Dat alleen omdat de ketting niet perfect uit de mal komt,en een verkeerde maat heeft

En mijn tracks kwamen dus "af fabriek" met de kopjes aan de buiten zijde(ik heb deze dus ook gewoon zo laten zitten)we zullen dan maar zeggen dat dit normaal niet voorkomt en die gene die mijn ketting in elkaar gezet heeft niet bij de les was :twisted:

En wat betreft de track spanning ik heb alle varianten geprobeert van heel strak tot los en geen verschil alleen dat als ie super lost staat dat je dan soms een dubelgeklapte schakel onder je aandrijf wiel krijg dus losser gaat echt niet.
Ik ben dus heel benieuwt hoe de test met mijn tracks vergaat , en ik hoop ook dat het wel echt test en net als ik mijn tankie niet als een watje behandel hij is er immers voor om mee te rijden.

:D Gr Marcel
luttenmountain
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Ik geef alleen door wat ik te horen krijg en kan ook niet op alles de Cruijff uitdrukking "Da's logisch" los laten.
Is het niet zo dat de KT loop en idlerwielen met een borg imbusje op de asjes zitten zodat er ook zijdelings iets speelruimte is en je dus "stel ruimte" hebt?
De sprockets zitten er op zoals ze er op zitten want dat kan niet anders "Da's logisch" ;-)

Het zandstralen e.d. is echt een op zich staande gebeurtenis en staat eigenlijk los van het verhaal maar het ontdoen van gietflash op alle mogelijke plaatsen klinkt aannemelijk, heb bij mijn Tiger I tracks ook het e.e.a. weg gevijld.
Ik moet zelf trouwens ook nog eens naar de zijdelingse stand van mijn idlers kijken omdat de metalen tracks daar steeds naar buiten toe af willen lopen.
Er hoeft verder absoluut niets opgeboord te worden, dat boortje door de trackpin gaten is echt alleen om eventuele oneffenheden weg te halen, zie het maar als er even een rattenstaartje doorheen duwen zonder te vijlen, er is denk ik geen rattestaartje te vinden wat daar doorheen past vandaar een boortje.

Bij Marcel's tracks is het duidelijk dat er iets niet klopt omdat de praktijk van het gebruik aantoont dat ze gewoon niet goed lopen, punt.
Ben dan ook benieuwd wat de bevindingen van Erik in Munster zijn als hij het onder de neus krijgt en hij onze verslaggever ter plekke is.
Erik kennende gaat hij dan ook wel even de discussie aan.

Het blijft een heikel punt met de tracks en de fabrikant (KK uit HK) zal natuurlijk net zo lang tegenstribbelen tot hij er echt niet meer omheen kan.
Axel koopt ze van Kenny in (en ik weer van Axel) en als er iets niet klopt zal hij zich echt niet zomaar gewonnen geven.
Vorig jaar heeft hij de Sherman tracks (niet het nieuwe type) een poos uit roulatie genomen, puntje bij paaltje bleek dat KK ze bij een andere fabrikant had laten maken en toen pasten ze dus ook niet goed.

Ik blijf in spannende afwachting van het verdere verloop, zodra ik weer iets hoor staat het meteen hier.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast