Toprollers/returnrollers Leopard 2A6

Voor technische vragen en handige tips
Edwin Funke

Toprollers/returnrollers Leopard 2A6

Bericht door Edwin Funke »

Hallo,

Even een vraagje,

Wie weet er een goeie manier om de toprollers te bevestigen?

Ze vallen er namelijk af, heb gehoord dat meer mensen dat hadden.

Hoe hebben jullie deze nu bevestigd? :?
Laatst gewijzigd door Edwin Funke op 15 feb 2006, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Niek Peeters

Bericht door Niek Peeters »

Beetje Loctite op de schroefdraad en dan vast draaien ?
Edwin Funke

Ja dat zijn de loopwielen!!

Maar ik bedoel eigenlijk dat de hele houder eraf gaat met wiel en al.

Bij een Pershing en waarschijnlijk ook andere modellen zit het zo dat het aan het chasis vast geschroeft zit.
Bij de 2A6 zit het alleen gelijmd!!!
Niek Peeters

Edwin bedoel je niet de toprollers (kleine wieltjes, 4 per kant) ?

Want van loopwielen die eraf lopen heb ik nog geen problemen gehad :P .
Edwin Funke

JUIST dat is het!!

TOPROLLERS.
Edwin Funke

Heb het ook al even veranderd in de eerste vraag :D
Niek Peeters

Aha, de toprollers dus. :)

Allereerst kun je ze met sterke lijm vastplakken, bijvoorbeeld 2 komponenten lijm o.i.d.
Maar bij mij hielp dat ook niet echt veel, en toen heb ik maar compleet nieuwe toprollers ontworpen. :wink:

Dit was versie 1:
Afbeelding
Meer info ervan hier: Leopard 2A5
Maar omdat de bovenstaande versie niet echt op het orgineel leek, heb ik toen weer nieuwe gemaakt.

Afbeelding

Succes.

Grtz, Niek
bob steenbeke

Bericht door bob steenbeke »

Ik heb de mijne gewoon met tamiya ultra thin cement gelijmd zoals alle andere onderdelen.
Ik heb nog geen problemen gehad met onderdelen die eraf vallen.
Alleen de kleine veerweg begrenzers vielen er in het begin wel eens af.
Maar na een aantal keer te lijmen zodanig dat de verf is opgelost heb ik er geen problemen meer mee.
Ik rij wel alleen maar binnen maar soms leg ik een paar boeken op de grond en vliegt de tank er toch over.
Zeker sinds ik de sport tuned motor gebruik.
Jan v/d Velden

Bericht door Jan v/d Velden »

Hoi,

Bij mijn leopard heb ik ze gewoon gelijmd met voldoende seconde lijm.
En zonder verf eronder (dit geeft alleen maar problemen ),ze blijven goed zitten.
Ik moet wel toegeven dat ik weinig met m'n tankjes rijd.

succes,

Jan
Edwin Funke

Dacht dat ik toch begrepen had dat er meer mensen last hadden van afvallende toprollers!!! :? :?

Maar de oplossing van Niek lijkt me toch wel een goeie! :D

Bedankt.
bob steenbeke

Bericht door bob steenbeke »

Ik denk dat je toch echt het beste geen seconde lijm gebruikt voor de plastic onderdelen te lijmen.
Mijn ervaring is toch dat je het beste gewone plastic lijm gebruikt van bij de modelbouwwinkel.

Die problemen die ik had met de veerweg begrenzers was mijn eigen schuld omdat ik de onderkant al gespoten had voor ik ze bevestigde.
Maar de plastic lijm lost de verf op en eens de verf weg was had ik geen problemen meer.
Mijn return rollers had ik gelijmd voor ik de lower hull gespoten heb en daar heb ik dan ook nooit problemen mee gehad.

De plastic lijm laat geen sporen achter en lijmt volgens mij steviger als seconde lijm als je het goed lijmt.
Genoeg lijm gebruiken en goed aandrukken.

Als er dan nog eens een onderdeel afvalt lijm je het gewoon zonder dat je er iets van ziet.
Wat bij seconden lijm toch zeker niet het geval is want dat stapelt elke keer meer op.
Arie de Koning
Contacteer:

Bericht door Arie de Koning »

Hallo Allemaal.

Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag. Hoe maar ik die returnrollers vast, solide en draaiend?? (de mijne draaiden niet meer en waren vierkant)
Helemaal omdat ik metalen tracks wilde monteren. Verder verbeterde veringbevestiging van AFV en nieuwe assen voor de wieldraagarmen (ook AFV en metalen wieldraagarmen) (Alle speling is nu uit vering, lagering en wielen, helemaal strak)

Ik heb toen wat 10 mm kogellagers besteld bij een modeltankleverancier uit Noord-Holland. Ik mag zijn naam niet noemen omdat ik dan reclame maak voor Hugo uit Purmerend. (Ik reken later wel af Hugo)
Ben gaan rommelen in de bakjes met boutjes en moertjen en ben gaan nadenken. Omdat ik geen draaibank heb en zelfs geen kolomboor moest ik vertrouwen op mijn modelbouwcapaciteiten en de vijltjes. Ik wilde zoveel mogelijk de originele onderdelen gebruiken.

Ik heb de originele rollers met veel gevoel opgeboord tot 9,5 mm met 0,5 tot max. 1 mm per keer. (uit de losse hand) De laatste 0,5 mm heb ik met de vijltjes gedaan tot ik een goede passing had. Niet te los dus maar zeker niet vas omdat er ook nog lijm tussen moest kunnen en de wieltjes niet mochten splijten.

Ik heb de kogellagers in de rollers gelijmd met bison kit.Dat blijft rubberachtig en is eventueel weer los te maken. Verder geeft het denk ik een beetje mee onder de wisslende belastingen. Ook de inslagmoeren zonder punten of tanden zijn hiermee gelijmd. De rest is te zien op de foto's. Verder een afstandsbusje ertussen en de juiste lengte bout opzoeken en Voila, zoals de Duitsers het altijd zo treffend weten te zeggen.

Ik heb een aantal proefritten gemaakt binnen en diverse pantoffels, videobanden, schoenen, boeken en bijna een konijn hebben er aan moeten geloven Alles zit er nog aan en loopt goed

Gadverdakke!!! Ik krijg die foto's er niet onder. Ze zijn op aanvraag verkrijgbaar tenzij iemand me even goed door het fotoverhaal heenpraat.
Ze staan ook op

http://groups.msn.com/Dutchmodelbuildin ... snw?Page=1

Een whizzkid onder jullie mag ze er ook opzetten.

Ben benieuwd
Groeten
Arie
Ik ga de macht grijpen!!

Als modelbouw je hobby is heb je altijd werk!
Edwin Funke

Zo Arie,

Ziet er goed uit.
Dus een inbus Twee lagers een moertje en dat zilveren dingetje.

Dat aan de binnen kant zit, WAT is dat?? :?

Ben benieuwd. :D
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Edwin,

Dat is het restant van een inslagmoer, zoals Arie in zijn post omschrijft.
Netjes gedaan trouwens Arie, zeker gezien de beperkte machinekamer :wink:
Groetjes,
Ad
Arie de Koning
Contacteer:

Bericht door Arie de Koning »

Hallo Edwin.

Dat "moertje" is een afstandsbusje. Ik heb een "poly cap" genomen. Zo'n zwart kunststof busje uit je Tamiya kit. Ik had na 3 tanks een paar over. Eentje maken van messing kan ook.
Ook heb ik een paar returnrollersteunen intact gelaten (het uiteinde er dus niet afgezaagd) ipv een afstandbusje om te testen of dat het houdt. (ja dus)
Dat zilveren dingetje aan de binnekant is een M3 inslagmoer. Die worden gebruikt on in hout te meppen zodat je aan de andere kant een M3 boutje in kunt schroeven. Ze hebben normaal 3 tanden of punten waarmee ze in her hout grijpen. Die heb ik platgebogen en vlakgevijld. Daarna met Bisonkit in de romp gelijmd. Moet echter wel even een gaatje door de wand boren van 5 mm. Verder dus geen ingrijpende operaties nodig. Ik heb voor deze moeren gekozen omdat ze duidelijk groter zijn dan gewone. De krachten worden dan over een wat groter gedeelte van de zijwand verdeeld.

En wat de rollertjes betreft, wie een draaibankje heeft kan ze gewoon uidraaien natuurlijk. Makkie vergeleken met mijn handwerk. (wat overigens met "een zuigende passing" past) zei hij een beetje trots!!

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, anders hoor ik 't wel.

Groeten
Arie
Ik ga de macht grijpen!!

Als modelbouw je hobby is heb je altijd werk!
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast