Hallo Allemaal.
Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag. Hoe maar ik die returnrollers vast, solide en draaiend?? (de mijne draaiden niet meer en waren vierkant)
Helemaal omdat ik metalen tracks wilde monteren. Verder verbeterde veringbevestiging van AFV en nieuwe assen voor de wieldraagarmen (ook AFV en metalen wieldraagarmen) (Alle speling is nu uit vering, lagering en wielen, helemaal strak)
Ik heb toen wat 10 mm kogellagers besteld bij een modeltankleverancier uit Noord-Holland. Ik mag zijn naam niet noemen omdat ik dan reclame maak voor Hugo uit Purmerend. (Ik reken later wel af Hugo)
Ben gaan rommelen in de bakjes met boutjes en moertjen en ben gaan nadenken. Omdat ik geen draaibank heb en zelfs geen kolomboor moest ik vertrouwen op mijn modelbouwcapaciteiten en de vijltjes. Ik wilde zoveel mogelijk de originele onderdelen gebruiken.
Ik heb de originele rollers met veel gevoel opgeboord tot 9,5 mm met 0,5 tot max. 1 mm per keer. (uit de losse hand) De laatste 0,5 mm heb ik met de vijltjes gedaan tot ik een goede passing had. Niet te los dus maar zeker niet vas omdat er ook nog lijm tussen moest kunnen en de wieltjes niet mochten splijten.
Ik heb de kogellagers in de rollers gelijmd met bison kit.Dat blijft rubberachtig en is eventueel weer los te maken. Verder geeft het denk ik een beetje mee onder de wisslende belastingen. Ook de inslagmoeren zonder punten of tanden zijn hiermee gelijmd. De rest is te zien op de foto's. Verder een afstandsbusje ertussen en de juiste lengte bout opzoeken en Voila, zoals de Duitsers het altijd zo treffend weten te zeggen.
Ik heb een aantal proefritten gemaakt binnen en diverse pantoffels, videobanden, schoenen, boeken en bijna een konijn hebben er aan moeten geloven Alles zit er nog aan en loopt goed
Gadverdakke!!! Ik krijg die foto's er niet onder. Ze zijn op aanvraag verkrijgbaar tenzij iemand me even goed door het fotoverhaal heenpraat.
Ze staan ook op
http://groups.msn.com/Dutchmodelbuildin ... snw?Page=1
Een whizzkid onder jullie mag ze er ook opzetten.
Ben benieuwd
Groeten
Arie