Leopard 1v

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Bas Pos

Leopard 1v

Bericht door Bas Pos »

'k heb toch maar besloten om te laten zien waar ik al lang mee bezig ben, en dat is mijn leopard 1a4 om te bouwen naar een leopard1v, althans mijn poging daartoe.

Afbeelding
Van de terziele gegane tanxheaven site. :cry: :cry:

De welbekende toren van perfectscale uit duitsland vormt de basis, met een tamiya leopard 1a4.
Voeg daarbij nog een dmd en mf van een persching, aluminium achterplaat van Guenther (via RC panzer.de) 'n kleine investering in AFV Model voor diverse kleine onderdeeltjes, (rest komt nog o.a. lampjes voor en achter, sleepogen etc.)

Afbeelding

een groot lager van ebay en wat losse onderdelen en een hoop abs plaat van Robbe

Afbeelding

en je moet een aardig eind kunnen komen. In de planning staan nog een USM geluidsmodule van Beier, eventueel wecohe suspensie en natuurlijk een Battle unit.

Als eerst bezig geweest met de toren. Volgens de bouwbeschijving moet je de loop middels 2x 2 buisjes messing vaslijmen in de toren,

Afbeelding

Afbeelding

nadeel leek mij dat je er dan ver!@#$ moeilijk bij kon als er iets te repareren valt in de toren. Dus volgende bedacht:

Afbeelding

Vervolgens een constructie bedacht voor de toren te ondersteunen, daar hij uit Resin is gegoten en ietsje meer weegt dan de standaar tamiya toren.

Afbeelding

lager van ebay, alu profieltjes uit de bouwmarkt, wat m2 boutjes en moertjes en voila

Afbeelding

volgende stap; toch maar een ander vloerplaatje in de toren leggen ivm, inbouw eea aan electronica en recoil etc.

Ondertussen beizg met de aandrijving. Ik dacht slim te zijn, en met een setje pershing aandrijvingen wat ik goedkoop kon krijgen de aandrijving voor elkaar te hebben, meerdere mensen hebben namelijk al KT aandrijvingen in hun leo/gepards gezet zonder al te veel problemen en naar volle tevredenheid.

MIS, de aandrijfwielen van de leo passen niet zomaar op de assen van de pershing aandrijfunit.

Afbeelding

rechts de aandrijfunit en links het aansluitstuk zoals dat op de oude aandrijving met koppeling zit.

Afbeelding

Hier ter verduidelijking nog een foto van de oorspronkelijke aandrijving.

Heeft er iemand een oplossing voor deze onvolkomenheid van mijn inkoopbeleid? En dan buiten de optie, koop een setje KT aandrijvingen? 8)

Bas
bob steenbeke

Bericht door bob steenbeke »

waarom gebruiken jullie geen gearbox van de leo 2.
Deze is toch echt wel veel beter of past deze niet misschien?
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

Een van de minpuntje van de Leo 2 aandrijvig is voor mij dat je een andere dmd nodig hebt, en dat de combinaite zoals ie door tamiya geleverd wordt eigenlijk een "foutje"in zich heeft, als je een of meerdere keren geraakt bent, dan rijd je langzamer. Helaas hebben de technici bij tamiya vergeten het draaien ook langzamer te programmeren.

Daarnaast denk ik dat de leo 2 aandrijving me iets te snel gaat.
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Bas,

Nu zie ik het probleem!
Is er niet een verloopbus te maken?
Wat zijn de asmaten van de Pershingvertraging en de standaard leo1?
Als het mogelijk is, wil ik wel een paar bussen draaien.
Gr,
Tuur.
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Bas,

Wat is de buitendiameter van de uitgaande as van de Pershing aandrijving ( 8 mm.?) en van het originele aansluitstuk ?
Als er voldoende vlees is kan uitboren/uitdraaien een optie zijn.
Anders blijft alleen het verbussen van de nieuwe as over, of het maken van een nieuwe as :?

Edit
Tuur was me natuurlijk net voor :wink:
Groetjes,
Ad
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Sorry Ad. :lol:
Gr,
Tuur.
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Geeft niks.
We hadden in ieder geval hetzelfde idee. Als Bas maar geholpen wordt.
Groetjes,
Ad
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

ben nog eens door de online bouw beschrijfing van de pershing http://www.maadhq.com/html/maad_labs.html heen gegaan. Kwam ik onderdeel MS 3 tegen, is er iemand die een pershing heeft en me kan vertellen of dat 't benodige de onderdeel is?
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Ik heb hier een gearbox van een King Tiger liggen.
Een klein probleem is dat er twee tandwielen versleten zijn. Misschien als we biede gearboxen openmaken en die van de King Tiger oplappen met de benodigde tandwielen dat het wel werkt.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

@ Randy: zou een oplossing kunnen zijn, had je een voorstel wat je voor je kt bxen wil hebben?

Bas
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Hoi Bas,

Kijk even op je eigen foto's hierboven.
Je hebt de Pershing aandrijvingen. Meet de buitendiameter van de uitgaande as, dat is het verchroomde deel dat uit de aandrijving steekt.
Je hebt de oude Leo as, die met het kunststof tandwiel erop. Meet de diameter van die messing as. Thats all :D

Andere afmetingen van de Pershing hebben we op dit moment (nog) niet nodig.
Laatst gewijzigd door Ad Wouterse op 06 feb 2006, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Ad
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

okay dan: uitgang pershing is 4,6 mm
asje uit leopard aandrijving is 7,7 mm
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Hoi Bas,

Niet kwaad worden :oops:
Je moet wel de diameter op het ronde deel meten en niet op het afgevlakte deel.
Weet je het trouwens zeker van die 4,6 mm ? Dat zal dan wel 5 mm. op het rond zijn. Aan de dunne kant :shock:
Groetjes,
Ad
Bas Pos

Bericht door Bas Pos »

afhankelijk van hoe hard ik mijn schuifmaatje aandruk:

ronde uiteinde
Afbeelding

afgevalkte deel
Afbeelding

uitgang pershing aandrijving
Afbeelding

Alvast bedankt Bas
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

Hoi Bas,
het onderdeel MS 3 is de as die vanuit de buiten gearbox naar het aandrijfwiel gaat.
Kort:
op de gearbox zelf komt een tandwiel, MJ2,
dat drijft tandwiel MJ1 aan,
daarin zit jouw as de MS 3,
die gaat weer naar buiten naar het aandrijfwiel.

Ik ben bang dat je daar weinig mee kunt.
Ik zie op jouw foto dat er aan dat zwarte kunststof wiel (loe?) een as zit met een inbus, zit die as met een vlak stuk daarin?
Zo ja dan denk ik dat Arthur of Ad daar wel een passtuk voor kunnen maken.

Groet,
Jan
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast