Een korte geschiedenis les voor diegene die niet weten wat een T-35 is.
De T-35 was een zware Russische tank gebouwd van 1933 tot 1939.
In december 1930 werd het plan opgesteld om in het kader van de mechanisering van het Rode Leger ook een zware doorbraak tank te ontwikkelen, de T-30. Dit project kwam echter nauwelijks van de grond. Tegelijkertijd had men de Duitse ingenieur Edward Grotte in Leningrad de TG-1 laten ontwikkelen, een zeer futuristische zware tank. Dit ontwerp was veel te hoog gegrepen, maar na het vertrek van de Duitsers in 1931 gaf men het AVO-5 bureau opdracht op basis van de opgedane ervaringen de T-35 te ontwikkelen.
Op 20 augustus 1931 werd het eerste prototype voltooid, de T-35-1.

Het voertuig leek erg op de Britse A1E1 Independent.

Het was een zeer langwerpige tank om loopgraven te kunnen overwinnen. De tank had vijf koepels, twee daarvan uitgerust met 37 mm antitank kanonnen en twee met 7,62mm DT machinegeweren. De grootste koepel bevatte een dummy van de P-3 houwitser, later vervangen door het 76,2 mm KT-28 kanon. Nog eens vier machinegeweren werden in de romp gemonteerd. Het is onduidelijk of de gelijkenis met de Britse tank een opzettelijke poging tot imitatie was, wellicht gebaseerd op nauwkeurige door spionage verworven inlichtingen, of een toevallig gevolg van het toepassen van in die tijd modieuze ontwerpprincipes.
Het prototype bleek mechanisch onbetrouwbaar. In februari 1933 werd het werk begonnen aan een tweede, de T-35-2, die gereed kwam in april. Hierbij waren motor en transmissie vervangen. Beide prototypes werden op de 1 mei-parades van respectievelijk Leningrad en Moskou getoond onder de foutieve naam T-32.

Toen was echter al het werk begonnen aan een productieversie, de T-35A. In 1933 werd hij De overwinnaar van de T-32 genoemd omdat de tank grotendeels op de "T-32" gebaseerd was. De koepels werden echter alle van een ander type; de hoofdkoepel was nu niet meer halfbolvormig maar cilindrisch; de 37 mm kanonnen werden vervangen door 45 mm kanonnen. Het eerste exemplaar werd afgeleverd op 1 november 1933 en getoond op de 1 mei-parade van 1934. Dat jaar werden er tien geproduceerd; de totale productie was 61: met nog eens zeven in 1935, vijftien in 1936, tien in 1937, elf in 1938 en zes in 1939. Eind 1938 werd begonnen met het toepassen van kegelvormige torens; vijf zijn er zo gebouwd. Deze versie wordt wel de T-35 model 1938 genoemd, maar dat is geen naam uit de periode zelf. Een plan uit 1933 om ook een T-35B te bouwen, een type met een verbeterde motor, is nooit uitgevoerd.
Technische info;
Bemanning 11
Lengte 9,72 m
Breedte 3,2 m
Hoogte 3,43 m
Gewicht 45 ton
Pantser 11-30 mm
Hoofdbewapening 76,2 mm-kanon
Secundaire bewapening 2×45 mm-kanonnen
5 of 6×7.62 mm-machinegeweren
Motor 12-cil. M-17M
500 hp (370 kW)
Snelheid (op wegen) 30 km/u
Rijbereik 150 km
(bron: Wikipedia)
Als laatste nog wat bewegende beelden
http://www.youtube.com/watch?v=SKbRadCp8i8Als voorbeeld heb ik een 1/35 kit van IDK (de kit van Alanger en ICM is dezelfde) echter er zitten zeer veel fouten in de kit zodoende alleen voor de basis te gebruiken.

En verder een boek van Wydawnictwo Militaria die is echter in het Pools maar met een groot aantal aan foto's en een aantal 1/35 tekeningen toch een waardevolle bron.

Verder in de loop der jaren een groot aantal foto's van het WWW geplukt.
Zodoende heb ik voldoende gegevens om met de bouw te beginnen..