Battle Tanks Nederland

BTN is de club voor 1:16 en 1:15 RC BATTLE SYSTEM tankliefhebbers
Het is nu 14 okt 2025, 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 okt 2007, 12:02 
Het kanon van mijn E-25 zal op 2 assen kunnen bewegen, simpel op en neer en links/rechts. Het aansturen zal via de El-Mod TLS gaan, maar kan ik het beste servo's (met de elektronica verwijderd?) gebruiken of toch de Tamiya gun elevation unit? Het idee is dat als de knuppel van de zender neutraal staat het kanon in zijn positie blijft staan.

Thymen

BerichtGeplaatst: 28 okt 2007, 13:06 
BTN Clublid
Gebruikers-avatar

Thymen Bouma schreef:
Het kanon van mijn E-25 zal op 2 assen kunnen bewegen, simpel op en neer en links/rechts. Het aansturen zal via de El-Mod TLS gaan, maar kan ik het beste servo's (met de elektronica verwijderd?) gebruiken of toch de Tamiya gun elevation unit? Het idee is dat als de knuppel van de zender neutraal staat het kanon in zijn positie blijft staan.

Thymen

Hoi Thymen
Volgens mijn gegevens kun je voor de elevatie gewoon een servo gebruiken maar voor links en recht?

ff een Quote ik had namelijk de zelfde vraag
Citaat:
der Servo bleibt, wenn er an ElMod- TLS angeschlossen wird, da stehen,
wo er ist, wenn du den Knüppel der funke losläßt.
Genau wie beim Tamiya Leopard 2A6.
Super Sache.
Ich gehe Thomas, Dark Rider, auch schon die ganze Zeit auf die Nerven,
er soll auch nen Servoanschluß machen für die seitliche Bewegung der
Kanone.
Für das StuG, Jagdpanther und Jagdtiger.

De elevatie is dus geen probleem.

Gr Marcel

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2007, 08:05 
BTN Erelid
Gebruikers-avatar

Hoi Thymen, de servo, aangesloten op El-Mod werkt hetzelfde als de Tamiya elevatie unit. Hij blijft dus staan in de stand waar je hem zet en je kunt de knuppel weer in het midden zetten. Je moet niet de elektronica verwijderen maar in originele staat laten. Het gemakkelijkst is als je de TLS een contra stekker, van het merk dat je gebruikt, soldeert, dan kun je ook nog gemakkelijk servo's wisselen. Je moet de servo dan wel op de TLS aansluiten volgens het schema dat je op hun site kunt vinden. Als je dat niet hebt, dan heb ik het nog wel voor je. De servo werkt ook nog keurig vertraagd. Ik heb het zel ook zo gedaan en uitgeprobeerd.

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl

Profiel  

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007, 12:04 
Bedankt voor de reacties, de elevatie is dus geen probleem.

Nu nog het zwenken, normaal zit er natuurlijk een motortje om de toren te draaien. Als ik nu een servo ontdoe van de elektronica, lijkt het mij dat ik de 2 draden voor de torendraaimotor op het motortje van de servo kan aansluiten en zodoende het kanon laten zwenken. Klopt deze beredenatie of zie ik iets over het hoofd?

Thymen

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007, 13:08 
Volgens mij gaat het niet goed.
De 3 signalen in een servokabel zijn +, - en referentie signaal (puls).

Door jouw schakeling mis je het referentie signaal. De elektronica in een servo gaat via de terugkoppeling van de potmeter op de servo as het referentie signaal opzoeken.
Doordat hij deze nooit vind blijft hij de motor aansturen. In jouw geval betekent dit dat toren bij inschakelen van de tank zal blijven draaien.

Als je nu de motor niet aansluit op een uit elkaar gehaalde servo maar op een servo gestuurd schakelboord dan lukt wel.
Hiermee schakel je de motor links en rechtsom draaiend met de knuppeluitslag. Staat de knuppel in het midden dan stopt ie.
Bij Conrad heb je er al eentje voor 8 euries. http://www.conrad.nl/goto/?product=234923
Afbeelding

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007, 13:20 
Geert-Jan,

Het is de bedoeling de servo op de El-Mod TLS aan te sluiten, die heeft voor het draaien van de toren maar 2 polen die direct naar het motortje gaan. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik in plaats van bijvoorbeeld een elevatie-unit een gestripte servo kan gebruiken om het kanon te laten zwenken. De signaal-pool is dus niet van toepassing, de servo moet gewoon draaien zodra hij spanning krijgt.

Thymen

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007, 15:16 
Okeee, lezen is ook een vak, sorry :oops:

Dus je wil gebruik maken van het mechanisme en overbrenging van een servo. Lijkt mij geen probleem, anders dan dat je de spanning in de gaten moet houden (normaal 4,8V tot 6V ~ zeg maar 5 volt dus) voor het servo motortje.
Als de uitgangsspanning van de El-Mod hoger is dan zal de motor in de servo misschien :twisted: gek worden (en je toren ook).

Maar ik heb ooit gelezen dat je dat kan oplossen met een spanningsdeler schakeling op basis van twee weerstanden.
Ook kun je misschien kiezen voor een DC-DC converter, kies dan wel een Dual en niet een Single (dit i.v.m. de ompoling door de El-Mod). Ik denk dan aan de RB-xx05D van Recom. Het probleem is hier dan weer dat het uitgangssignaal over drie polen word verdeeld (resp. +, aarde, -) dus hier moet je dan met diode's ofzo gaan werken om niet een ingang van de converter te belasten bij ompolen.
Ook bij het aansturen van de motor via een BEC, Batterij Eleminatie Circuit, aan de El-Mod zal bij ompollen tot problemen "kunnen" leiden. Als de BEC hiervoor niet geschikt is (en de meeste zijn dit niet of ze hebben een gelijkrichter inzich).

De spanning met diodes verlagen heeft hier niet direct zin, want als de El-Mod de spanning ompoolt (zodat de toren de andere kant op draait) zal de diode deze stroom blokkeren. Maar als je ze visa-versa parallel monteert in het circuit, zodat de stroom in beide richtingen door de diode's loopt, kan het werken.

Of je loopt een elektronica winkel binnen die deze spulletjes verkopen en laat hen het uitrekenen :wink:

Het zijn zomaar een paar oplossing(kjes) voor een probleem dat er misschien niet eens is, maar ik weet dan ook niet wat de uitgangsspanning is van de El-Mod of wat spanning moet zijn voor een Tamiya hef-zwenkmechanisme.
Zodoende zal ik mijn monoloog nu maar stoppen :roll:

Titel:
BerichtGeplaatst: 04 nov 2007, 15:38 
:oops: Toch nog een kleine opmerking, kun je niet kabel P3 van de TLS zodanig aansluiten dat je het kanaal 4 (oranje kabel in kabelboom P3 niet aansluiten) vrijspeelt? Hiermee kun je het eerder genoemde servo schakelboord buiten de El-Mod om direct aansluiten op je ontvanger (kanaal 4) en de motor.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur