Camouflage airbrushen

Voor technische vragen en handige tips
Leroy de Looff

Camouflage airbrushen

Bericht door Leroy de Looff »

Aangezien mijn KT klaar staat om in de primer te gaan, zit ik te bedenken hoe ik de camo ga spuiten. Dit is de eerste keer dat ik een echte camo wil gaan airbrushen, dus heb ik wat vragen aan de airbrushers die hier op het forum rond dolen :D

-Welke kleur eerst??

Beginnen jullie met de donkere, of juist met de lichtere kleuren, ik zelf zat te denken om de lichtste kleur die ik wil gaan gebruikenals grondlaag te airbrushen, en vervolgens van licht naar donker te gaan werken. Klopt dit of is er een betere manier??

-De kleur van de onderbak achter de loopwielen.

Is het zo dat ik de grondlaag gewoon achter de loopwielen kan laten, of is het mooier om hier juist een donkere kleur achter te zetten?

-Camouflage patronen.

Doen jullie de camo's uit de losse pols, of is het meer zo dat er vaker een bestaande camouflage word gekopieerd??

Ik ga voor de KT alleen Tamiya verf gebruiken, aangezien hier in het dorp makkelijk aan is te komen.Ik wil hem niet te licht maken, dus zat te denken aan een grondlaag van dark yellow XF60
Afbeelding

Gevolgd door XF26 deep green
Afbeelding

En afwerken met XF10 flat brown
Afbeelding

Hij staat nu grof in elkaar, zonder gereeschappen en loopwerk, en zit nu te wachten op de surface primer die ik besteld heb.

Zit ik een beetje goed qua volgorde?? Tips, tricks, alles is welkom, wil het graag in 1 keer goed doen :D
Rene Pranger

Re: Camouflage airbrushen

Bericht door Rene Pranger »

hey Leroy

Je schiet al lekker op zo te horen

Ik gebruik ook altijd voor de duitse tanks XF60 maar dan erbij XF64 en XF61 of eventueel voor groen XF13.
Vaak is het een keuze om met welke kleur te beginnen zo van hmmm van welke kleur heb ik het meeste, ikzelf begin vaak eerst met groen.

En camo patroon is gewoon uit de losse pols, vaak is een voorbeeld wel makkelijk om een begin te krijgen.
Ik spuit me tank nooit eerst in een grondlaag, ook nog nooit nodig gehad.
En dan achter de loopwielen de eerste basis kleur en meer niet, als je klaar bent met de 3 kleuren dan ga je met de 3 kleuren van grote afstand nevelen.
Levert een top finish op zonder al het gedoe van weatheren, en tijdens het rijdne onstaat er een originele versie van chippen.
Want tja iedereen rijd wel is ergens tegenaan of maakt krasjes
Leroy de Looff

Goed, heb een mooie set besteld bij Vallejo nederland met alle kleuren die ik nodig heb en meer :D . Had al begrepen dat Vallejo dunner is als de Tamiya verf, dus weet niet of ik het dan nog moet verdunnen?? Verder een grotere fles Dark Yellow besteld voor de grondlaag, een wash en wat pigmentpoeder voor de diverse plekken waar ik roest aan wil brengen, uitlaten, reserve tracklinks, en natuurlijk de gereedschappen.

Ook gelijk een nieuwe airbrush set besteld, aangezien de oude echt is overleden.Dual action spuit er bij en een regelventiel.

Heb nog een andere vraag, ik weet dat de Tamiya KT een koude en warme start heeft. Maar alleen bij de allereerste keer starten gaf hij de koude start, en nu alleen nog de warme. Heb alles al geprobeerd, accu er uit, zender uit, alleen de tank uit, maar krijg hem niet meer op de koude start : Andry : Iemand een oplossing hiervoor of weet iemand hoe dat precies zit??

Ik hoop in ieder geval alle verf en toebehoren volgende week te hebben zodat ik kan beginnen, want ik kan nu niet meer verder met de KT : Hurted :

Hebben jullie nog tips voor het preshaden?? Ik had begrepen dat ik dit alleen moet doen op stukken waar diepte of lasnaden voorkomen, en de grondlaag er daarna niet te dik op moet zetten. Ik betwijfel of ik er nog veel van zal zien na de camo, maar wil het toch gaan proberen.
Rene Pranger

Als je vallejo air heb besteld dan zal je die alsnog moeten verdunnen, eigenlijk de reden dus dat veel mensne gewoon tamiya gebruiken voor de airbrush
Leroy de Looff

Heb ook de wash daar besteld dus dacht dan maar alles op 1 adres. De RC boer hier in het dorp heeft momenteel ook problemen met de aanvoer van zijn Tamiya verf, en heeft nog maar weinig staan, vandaar :wink:

Waar is Vallejo goed mee te verdunnen???
Paul Meelen

Bericht door Paul Meelen »

Leroy de Looff schreef:Heb ook de wash daar besteld dus dacht dan maar alles op 1 adres. De RC boer hier in het dorp heeft momenteel ook problemen met de aanvoer van zijn Tamiya verf, en heeft nog maar weinig staan, vandaar :wink:

Waar is Vallejo goed mee te verdunnen???
ruitenwisservloeistof :) werkt perfect
Leroy de Looff

Ik begin nu een beetje in de war te raken :? Ik lees allerlei verschillende dingen over Vallejo air. De 1 verdunt het niet en spuit op zon 2,5 bar, de ander verdunt het wel maar spuit weer op een hogere druk : Blink : Terwijl ik op andere fora weer lees dat een lagere druk beter is met dunnere verf.Snap er ff niks meer van eerlijk gezegd.

Ook van Martijn had ik al vernomen dat die Vallejo air onverdund op zijn tanks spuit, vandaar dat ik toch had besloten Vallejo te bestellen.

Ook het verdunnen met ruitenwisser vloeistof is iets waar ik al naar had gekeken. Vooral met Vallejo schijnt het zo te zijn dat met die vloeistof de verf juist heel erg stroperig word.

Kan zijn dat ik het mis heb, maar ben me er in aan het verdiepen nu en lees zo ontzettend veel tegenstrijdige dingen dat ik door de potjes de verf niet meer zie.....of waren het nu bomen.... in elk geval, ik is in de war nu :oops:
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

Tamiya en valleyo verdun ik allebei
ook de air verf
beide merken hebben een voor en na deel
tamiya
sterke verfsoort makelijk te verspuiten
weinig kleur variatie

valleyo
Kleurvaste verf met een heel groot kleuren variatie
minder slijtvast en gevoelig voor verkeerd verdunnen

ik begin altijd met een donkere kleur (grijs) voor de diepe delen
achter tracks of diepe naden
daarna lichte gele lagen eroverheen om zo contrast op te bouwen
Ben je hier tevreden ovet dan doe je op de zelfde manier de camo opbouw
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Rene Pranger

En vooral oppassen met vallejo is het druppel effect op de nozzle van de airbrush, dat schijnt een heel groot probleem te zijn bij vallejo.
En dus eigenlijk ook de reden dat de meeste toch kiezen om met tamiya te spuiten
Leroy de Looff

Wat ik wel overal terug vind is dat Vallejo erg snel droogt, dus dat je goed moet doseren voor elke spuitbeurt. Klopt dat??

Als ik te lastig ben moeten jullie het maar zeggen :lol: Is de eerste keer dat ik echt een camo ga airbrushen en wil het wel goed doen, vooral ook omdat het om mijn KT gaat.

Heb nu een licht grijze primer (tamiya surface primer voor plastic en metaal) dus wil na de primer preshaden, gevolgd door enkele dunne lagen dark yellow voor ik begin met mijn camo. Zodra ik de kleuren binnen heb ga ik een beetje kijken welke ik daarvoor ga gebruiken en welk patroon het word.

Denk dat ik zowieso mijn Indiana Jones troopcar ga mishandelen voor ik de KT ga spuiten, al was het alleen maar om aan de airbrush te wennen.
Niels Jansen
Contacteer:

Bericht door Niels Jansen »

He leroy

Ik heb mijn tamiya KT gewoon in primer gespoten van tamiya en daaroverheen tamiya verf.
Eerst de yellow en dan de donkere kleuren.

Zodra je model gespoten is kan je erover heen met een andere kleur tenzij je het er dik op spuit maar als je een dunne laag gebruikt kan het wel.
Zo doe ik het altijd, maar ja ik ben ook geen expert.
Je kan inderdaad preshade maar moet je de volgende laag wel dun houden.
je kan later ook de kleuren wat verdunnen met yellow of wit en dan over het vlak heen spuiten en dan van de randen vandaan blijven.
Zo lijkt het wat verkleurd.

En net wat Rene zegt als hij klaar is van een afstand de 3 kleuren erover heen spuiten.
Ziet er ook zeer goed uit.
Dit heb ik na die tip ook gedaan en zag er meteen verweerder uit.

Als ik jou was zou ik eerst een oud modeltje (1/35) nemen om te oefenen met je airbrush.

Ik wens je veel succes met het spuiten.

Niels
1x Leopard 2a6. Regiment Huzaren van Sytzama, 11 TnBat. 1ste plt B-esk TankNmr: 12
1x Panther late G Panzergruppe"Kaiser'' Nmr: 315
Paul Meelen

Bericht door Paul Meelen »

en als je het RC model gaat spuiten, doe dan eerst een stukje op papier of aan de onderkant van de tank. Als er dan iets nog niet goed is kan je het nog aanpassen. en de onderkant is niet zo'n ramp als het mis gaat :)
Leroy de Looff

Goed de grondlaag zit er op, maar nu loop ik tegen iets aan waar ik over twijfel.

Als jullie de camo spuiten, zetten jullie de toren er op en trekken jullie daarna de camo naderhand onder de toren door, of doen jullie de delen apart?? Dus eerst het onderstel en dan de toren??

Heb het preshaden overgeslagen, omdat ik voor vrij donkere kleuren ga en de grondlaag ook ietwat donker is, dus daar zie je echt helemaal niks van straks. Ik wil er echt strepen overheen gaan trekken, dus ik zat zelf te denken om de tank met toren er op te camoufleren zodat de strepen mooi doorlopen, en naderhand de toren er af te halen en de strepen dan door te trekken van zijde naar zijde, maar ik weet niet zeker of dit de goede manier is.

De loopwielen spuit ik zowieso los, en doe ik om en om een andere kleur van de camo.
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

In het echt werd de cammo vaak in het veld gedaan. Ze hebben dan niet de mogelijkheid om de toren te lichten om de cammo te schilderen.
Dus kan je de toren gewoon op de tank laten zitten.
Gr,
Tuur.
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

precies tuur
alleen vind een modelbouwer dit vaak geen gezicht
daarom halen de meeste na de camo erop te zetten de koepel er even af en werken de camo verder door onder de koepel
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast