huisjes bouwen?

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Michael Rayen
Contacteer:

huisjes bouwen?

Bericht door Michael Rayen »

hallo,

Ik heb al vaak gezien op filmpjes dat er bij tank battles zo van die gebouwde huisjes staan.
Hoe maken jullie dit en uit welk materiaal?

Groetjes Michael
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Re: huisjes bouwen?

Bericht door jan vd poel »

Dag Michael,
de huisjes bestaan in feite uit 2 types:
1 - huis annex transportkist voor de tank, dat zijn de grotere.
2 - veldvulling, deze zijn meestal gemaakt van karton.

Beide worden in principe beplakt met prints uit een (grootformaat-)kleuren printer.

Groet,
Jan

Ik wil daar nog even aan toevoegen:
de huisjes zijn simpel opgebouwd omdat het juist gaat over de tanks, daar komt bij dat het geheel constant heen en weer gesleept wordt en in allerlei weertypes terecht komt. Spul heeft dus wat te lijden, mag (en hoeft) niet veel te kosten zodat het ook makkelijk te vervangen is als het stuk of versleten is.
Laatst gewijzigd door jan vd poel op 06 jul 2010, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Wessel Witvoet

Bericht door Wessel Witvoet »

Hallo Michael

meeste van de huisjes hier dienen ook als transport kist. Deze worden gemaakt van houten platen met daar een afgedrukte versiering.

Ik zelf ben meer van de echte diorama stijl. Aldus geen extra functie als transport kist maar 100% functie als terein decoratie. (zeg ook vaak: een tank kan mooi zijn, maar in een mooi terein word iedere tank deste mooier :lol: )
Deze zijn bijvoorbeeld van mij: http://www.battletanksnederland.nl/phpB ... f=6&t=5166" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de volgende huisjes die ik ga bouwen komt een bouw verslag. Komt precies in te staan hoe ik het doe. Als je vragen hebt over zo'n huis/fabriek/boom/ander soort terein onderdeel, stuur gerust dan een PB. : Thumbup :

groet

Wessel
Michael Rayen
Contacteer:

Oke dan ga ik er niet teveel geld in steken en zelf wat in mekaar steken.

Hey Wessel, je huisjes zijn echt top :shock:
Maar ik heb je een pb gestuurd met een vraagje.
Leroy de Looff

Bericht door Leroy de Looff »

Ik heb hier ook nog wat vraagjes over :D Waar halen jullie de prints vandaan die jullie er op plakken??? Hoe worden de afmetingen berekent, zijn daar sites voor, of bepaalde manieren??Wil zelf ook aan de slag met een paar huisjes binnenkort.
Michael Rayen
Contacteer:

Goede vraag Leroy, daar wil ik het antwoord ook wel op weten : Thumbup :
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

De prints heb ik zelf samengesteld uit allerlei gevel delen van gebouwen en vervolgens afgedrukt op een grootformaat kleuren plotter.
Helaas heb ik geen beschikking meer over deze plotter dus moet ik nog op zoek naar een alternatief.

De schaal moet zo ongeveer 1/16 zijn.

Klopt niet altijd maar 'who cares' , als het er maar een beetje op lijkt, t is tenslotte maar bijzaak.

Ik werk zelf met PaintShopPro en gebruik een foto van een persoon als maatstaf.

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Leroy de Looff

Zat zelf idd ook te denken om 1 van mijn Tamiya duitsers als maatstaf te gebruiken, dan zou het toch ongeveer wel moeten kloppen. Hout is iig besteld op het werk, dus ik zal er eens mee aan de slag gaan. Denk dat ik uit een plaat van 2m44 bij 1m22 minimaal twee huizen moet kunnen halen, inclusief dakkapel :D
Rob Wernars
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Rob Wernars »

Hiep Hoi,

Hier wat links naar sites waar het een en ander te downloaden is:
http://www.neuwied.de/2338.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.neuwied.de/2689.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.neuwied.de/neu_das_schmitte_ ... mbach.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik op "bastelbogen"!

http://sites.estvideo.net/suzyland/Archikit/" onclick="window.open(this.href);return false;

De tekeningen moeten natuurlijik wel opgeschaald worden.

GRRoet'n,
Rob
Michael Rayen
Contacteer:

Goede site Rob, alleen weet ik niet hoe ik die tekeningen net op de juiste grote zou kunnen afdrukken met een gewone printer : Blink :
Peter Dierckx
Contacteer:

Bericht door Peter Dierckx »

ik denk dat met een gewone A4 printer je het niet zal redden. Je moet deze bladen eigenlijk vergroten met 543,75% om tot een schaal van 1/16 te komen (1/16 is nl. 5,4375 keer groter dan 1/87) Je kan natuurlijk dit via een editor (bv publisher)vergroten, knippen en proberen een deel op een A4 te krijgen, maar ik vrees dat het niet zal lukken.
Afbeelding
"There are no atheists in foxholes" isn't an argument against atheism, it's an argument against foxholes
Königstiger (vintage), Panther, Pz Kpfw IV (WIP)
moderator BTB
Leroy de Looff

Met photoshop kun je het wel eerst vergroten en daarna opdelen in A4 formaat, dus dat je het naderhand tegen elkaar aan legt als je het plakt. Als je dan het huisje wat donkerder houd, zal de naad ook wat minder opvallen lijkt me.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast