Futaba zender en ontvanger

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Robert Voermans

Futaba zender en ontvanger

Bericht door Robert Voermans »

Hallo,

Langzaam maar zeker word ik een RC tanker. Maar heb een vraagje:
Ik heb nu een Futaba 6EX met een R617FS ontvanger. Bij dit setje zit een schakelaar (bedoeld om toch spanning te hebben als je met een benzine motor werkt). Ik wil deze gaan gebruiken voor een Konig Tiger (die ik nog niet heb). Volgens mij heb ik al een aantal draadjes gezien waarin een dergelijke schakelaar op een of andere manier in een tank is ingebouwd. Klopt dit? Voor zover ik weet werkt Tamiya op 7.2v en deze ontvanger op 4 of 6v. Moet je dan ook nog een apart batterij pack voor de ontvanger hebben?

Misschien een stomme vraag, hoor. Maar ik vroeg mij dit zo af.....

Grt,
Robert
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Re: Futaba zender en ontvanger

Bericht door jan vd poel »

Nee.
Op beide. :wink:

De ontvanger wordt aangesloten op de Tamiya modules en krijgt van deze de benodigde spanning.
Standaard zit er aan deze modules al een aan/uit schakelaar, wil je buitenom de modules e.e.a. aan kunnen sturen kan dat maar
dan moet je dus wel zorgen voor aparte spanning op je ontvanger en een kleine aanpassing aan de stekkers van de tamiya modules.

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Robert Voermans

Jan,

Bedankt voor de info: stelt me weer op mijn gemak :lol:

Grt,
Robert
Eric van den Bungelaar
Contacteer:

Bericht door Eric van den Bungelaar »

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb exact dezelfde set maar moet hem nog gaan aansluiten. Kan ik de ontvanger rechtstreeks aansluiten op de Unit en wordt de spanning automatisch geregeld of moet er inderdaad een aparte batterij bij komen.

En de bovenstaande set, is deze geschikt voor onze Tamiya tanks, maw. kan je de zender maximaal instellen om alle functies te gebruikten? Wie heeft de bovenstaande set werkend gekregen?
Kingtiger 332 'Ardennenoffensief'
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

Hallo Eric,

Zoals in de bouwteking van Tamiya staat, je mag battarijen op de ontvanger aansluiten, de ontvanger word gevoed door de DMD in de tank.

Succes Leonard
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Marcel Rientjes »

leonard van Teeffelen schreef:Hallo Eric,

Zoals in de bouwteking van Tamiya staat, je mag GEENbattarijen op de ontvanger aansluiten, de ontvanger word gevoed door de DMD in de tank.

Succes Leonard
@ Leonard Je was het belangrijkst vergeten :D

en als je bv een 6 kanaals ontvanger hebt kun je dus ook nog 2 servo's inpluggen voor eventueel een luikje ofzo (de servo's worden dan ook gewoon gevoed door de ontvanger die gevoed wordt door de DMD )
dit alles gewoon zonder extra accu's
Gr Marcel
luttenmountain
Robert Voermans

Hallo,

Met bovenstaande input en de instellingen zoals aangegeven in een andere discussie, doet de mijne het uitstekend! Ik wilde een camera inbouwen maar de bijbehorende printplaat was daarvoor te groot. Dit heb ik niet voor elkaar gekregen maar het voorlicht van mijn KT zit op kanaal 5 van de Futaba en ik heb nog 1 kanaal over (was voor een servo).

Ik heb geen extra voeding ofzo voor de ontvanger, het licht of mijn rookgenerator. Dit tak ik af van de hoofdaccu. Wel een aantal weerstandjes of schakelingetjes om een en ander mogelijk te maken. Dit loopt buiten de DMD om (rechtstreeks naar de accu).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast