Waggelen idlers Tiger I
-
Hugo Jong
Waggelen idlers Tiger I
De tracks schieten iedere keer weer naast de idler wielen, volgens mij komt het gewoon door het waggelen en wiebelen van de idler wielen, daar zit een maat glijlager in wat door een zwakzinnige op maandagmorgen is bedacht want daar is geen geschikt maatje flenskogellager voor te vinden om het gewaggel op te heffen.
Het gewaggel komt weer door het in een enorm tempo uitlubberen van dat bewuste glijlager ondanks dat daar toch best wat vet tussen zat.
De idler loopt natuurlijk vrij strak door de guide horns op de track dus even een misstapje en daar gaan de tracks weer.
Afgelopen keer in Arnhem heb ik ze er wel een keer of vier opnieuw omheen gelegd.
Ik hoorde het afgelopen Zondag in Barneveld ook van een mede RCAGHer, ook die werd er gek van bij zijn Tiger waardoor hij nu veel vaker met zijn Sherman dan de Tiger rondrijd.
Anderen die daar met de Tiger ook veel last van hebben ?
Ik rijd al vanaf het begin met metalen tracks (de kunststoffen hebben er zelfs nooit onder gezeten, die liggen nog nieuw ergens in een hoekje) maar heb er ook vanaf dag 1 last van toen er nog geen slijtage in de glijlagers zat.
Het gewaggel komt weer door het in een enorm tempo uitlubberen van dat bewuste glijlager ondanks dat daar toch best wat vet tussen zat.
De idler loopt natuurlijk vrij strak door de guide horns op de track dus even een misstapje en daar gaan de tracks weer.
Afgelopen keer in Arnhem heb ik ze er wel een keer of vier opnieuw omheen gelegd.
Ik hoorde het afgelopen Zondag in Barneveld ook van een mede RCAGHer, ook die werd er gek van bij zijn Tiger waardoor hij nu veel vaker met zijn Sherman dan de Tiger rondrijd.
Anderen die daar met de Tiger ook veel last van hebben ?
Ik rijd al vanaf het begin met metalen tracks (de kunststoffen hebben er zelfs nooit onder gezeten, die liggen nog nieuw ergens in een hoekje) maar heb er ook vanaf dag 1 last van toen er nog geen slijtage in de glijlagers zat.
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
Hoi Hugo,
Ik heb hetzelfde probleem
(en rij nou overwegend met mijn Sherman)
En zover ik het weet komt het inderdaad door het spanwiel die schuin staat door slijtage.
Ik heb trouwens altijd nog met kunstof tracks gereden,
of je met metalen of kunstof tracks rijd heeft dus geen invloed.
Al had ik in het begin nog geen problemen mee maar toen reed ik ook niet veel door los zand.
Ik heb in mijn KingTiger de glijlagers vervangen door kogellagers
En hoop dat ik daardoor geen problemen mee heb.
Alleen moet ik de glijlagers van mijn Tiger I nog vervangen een keer vervangen.
Ik heb hetzelfde probleem
(en rij nou overwegend met mijn Sherman)
En zover ik het weet komt het inderdaad door het spanwiel die schuin staat door slijtage.
Ik heb trouwens altijd nog met kunstof tracks gereden,
of je met metalen of kunstof tracks rijd heeft dus geen invloed.
Al had ik in het begin nog geen problemen mee maar toen reed ik ook niet veel door los zand.
Alleen moet ik de glijlagers van mijn Tiger I nog vervangen een keer vervangen.
Gr,
Tuur.
Tuur.
-
Marcel Hambuckers
- Contacteer:
-
harry hofstede
-
Theo Andriessen
-
John Canton
Allo ,
DITO !
Ik heb de kleinere Idlers van Wecohe erop liggen...
Op een gladde ondergrond gaat het goed ,maar in zand of leem is het echt hopeloos.
Daardoor staat m`n Tiger meer stof te verzamelen dan dat ie nog rijd..
Ik moet wel zeggen dat ik met de originele idlers dit probleem niet had...
Greetz....
DITO !
Ik heb de kleinere Idlers van Wecohe erop liggen...
Op een gladde ondergrond gaat het goed ,maar in zand of leem is het echt hopeloos.
Daardoor staat m`n Tiger meer stof te verzamelen dan dat ie nog rijd..
Ik moet wel zeggen dat ik met de originele idlers dit probleem niet had...
Greetz....
-
Theo Andriessen
Bij mij heeft 't spanwiel van de Kingtiger geen lagersArthur Hermans schreef:Hoi Hugo,
@John, afgelopen zaterdag hadden beide types spanwielen er last van.
Veldconversie
-
John Canton
Aha ,
Ja ik weet dat Axel een soort polycapje levert dat de idler as ook ondersteund..
Misschien dat dit ook kan helpen ?
Mijn Tiger rijdt nu nog op de plastik tracks ,maar de Late metalen KK`s komen eraan..
Wat nog wel eens wil helpen is de tracks zo strak mogelijk spannen.
Ze lopen er dan niet meer vanaf..
Alleen komt hierdoor nog meer druk op de idlers en glijlagers te staan ,waardoor de slijtage ook weer groter wordt.
Waardoor het probleem na verloop van tijd alleen maar zal verergeren.
Op het Rc-panzer forum las ik dat Frank Neubauer ( FN ) hier ook veel last van had...
Hij heeft uiteindelijk de glijlagers vervangen door kogelagers....
Arthur zal dat ongetwijfeld wel zelf aan gepast hebben..maar de King-Tiger idlers hebben origineel geen lagers.
Daardoor komt er wat extra onderhoud bij kijken..
Ik haal ze er na een paar rijbeurten vanaf....maak ze schoon..en smeer de assjes opnieuw.
Op deze manier voorkom je dat ze gaan blokeren... ze trekken binnenin snel vuil en zand aan.
Greetz......
Ja ik weet dat Axel een soort polycapje levert dat de idler as ook ondersteund..
Misschien dat dit ook kan helpen ?
Mijn Tiger rijdt nu nog op de plastik tracks ,maar de Late metalen KK`s komen eraan..
Wat nog wel eens wil helpen is de tracks zo strak mogelijk spannen.
Ze lopen er dan niet meer vanaf..
Alleen komt hierdoor nog meer druk op de idlers en glijlagers te staan ,waardoor de slijtage ook weer groter wordt.
Waardoor het probleem na verloop van tijd alleen maar zal verergeren.
Op het Rc-panzer forum las ik dat Frank Neubauer ( FN ) hier ook veel last van had...
Hij heeft uiteindelijk de glijlagers vervangen door kogelagers....
Arthur zal dat ongetwijfeld wel zelf aan gepast hebben..maar de King-Tiger idlers hebben origineel geen lagers.
Daardoor komt er wat extra onderhoud bij kijken..
Ik haal ze er na een paar rijbeurten vanaf....maak ze schoon..en smeer de assjes opnieuw.
Op deze manier voorkom je dat ze gaan blokeren... ze trekken binnenin snel vuil en zand aan.
Greetz......
- Willem Reij
- BTN Erelid
- Contacteer:
Ik rijd al jaren met de Tiger 1, oude gearboxen nog, en zie wel dat de tracks regelmatig er half naast hangen maar niet dat ze er vaak aflopen. De tracks worden dan nog door de tweede rij horns tegengehouden. Ik rijd met kunstof tracks die al bijna versleten zijn, zoveel rijd ik er mee. Ik vermoed dat door de glijlagers de idler wielen niet gaan waggelen maar aan de buitenkant naar voren worden getrokken waardoor zij enigszins scheef ten opzichte van de rijrichting komen te staan waardoor de track er gemakkelijk(er) af loopt.
Laatst gewijzigd door Willem Reij op 04 sep 2007, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Marcel Hambuckers
- Contacteer:
-
Hugo Jong
Dat op de tweede rij guidehorns blijven hangen heb ik ook Willem.
Ik heb de Schumo as lagering er in zitten maar dat maakt ook geen fluit uit.
Het is inderdaad dat ze door de ruimte die in het glij lager ontstaat scheef getrokken worden, op het moment dat je dan nog even een draai in zachte grond maakt wippen ze uit de sprockets en staat de tank vast.
Ik heb de Schumo as lagering er in zitten maar dat maakt ook geen fluit uit.
Het is inderdaad dat ze door de ruimte die in het glij lager ontstaat scheef getrokken worden, op het moment dat je dan nog even een draai in zachte grond maakt wippen ze uit de sprockets en staat de tank vast.
- Niels Jansen
- Contacteer:
-
Reinier Zwanink
- Contacteer:
-
John Canton
Hm..zoals ik al zei ,heb ik die Wecohe idlers er ook op liggen.Marcel Hambuckers schreef:Hallo,
Ik heb zelf de Wecohe idlers, en de kunststof lagers voor in de hull.
Heb vrijwel geen problemen met aflopen van de tracks behalve als er een steentje tussen de hoorns zit die de tracks van de idler wippen.
Ik ga me dat kunstof lagertje dan ook maar bestellen bij Axel...misschien dat het helpt..
Je hebt toch ook de late KK`s erop liggen Marcel ?
Krijg de mijne binnekort en dan wil ik het liefst dit probleem opgelost hebben..
Greetz....grrr...
-
Hugo Jong
We are doomed...............
Ik bestel ff een zakje Oil less bearing van Tamiya dan zijn een paar mensen tijdelijk weer even van het waggelen af.
Dan neem ik 1 zo'n setje lagers + een idler en as een keer mee naar Matthijs in Almere (of stuur het naar hem toe), die heeft een machinefabriekje vlak in de buurt die nog wel eens wat voor zijn 1/6 Tiger heeft gemaakt.
Dan gaan we eens laten bekijken of er een oplossing is om een andere glij bus c.q. glij lager te laten draaien waardoor de Idler gewoon recht blijft staan, hopelijk van een veel slijtvastere legering ook.
Als dat lukt en er zit een redelijk prijsje aan vast kan ik dat Idler probleem dus met een aftermarket setje uit de wereld helpen.
Ik had al een keer in de flenslagertjes van Tungtai gekeken maar die maat zit er gewoon niet bij, alle flenzen zijn gewoon te dun.
Misschien dat een extra vulring er dan bij kan maar ik heb liever iets wat er zonder gepruts gewoon in past en het probleem verhelpt.
To be continued.....
Ik bestel ff een zakje Oil less bearing van Tamiya dan zijn een paar mensen tijdelijk weer even van het waggelen af.
Dan neem ik 1 zo'n setje lagers + een idler en as een keer mee naar Matthijs in Almere (of stuur het naar hem toe), die heeft een machinefabriekje vlak in de buurt die nog wel eens wat voor zijn 1/6 Tiger heeft gemaakt.
Dan gaan we eens laten bekijken of er een oplossing is om een andere glij bus c.q. glij lager te laten draaien waardoor de Idler gewoon recht blijft staan, hopelijk van een veel slijtvastere legering ook.
Als dat lukt en er zit een redelijk prijsje aan vast kan ik dat Idler probleem dus met een aftermarket setje uit de wereld helpen.
Ik had al een keer in de flenslagertjes van Tungtai gekeken maar die maat zit er gewoon niet bij, alle flenzen zijn gewoon te dun.
Misschien dat een extra vulring er dan bij kan maar ik heb liever iets wat er zonder gepruts gewoon in past en het probleem verhelpt.
To be continued.....