verlichting Walter Bulldog HL

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Marco Dolleman

verlichting Walter Bulldog HL

Bericht door Marco Dolleman »

Beste tankers,

Ik ben bezig om mijn WB van HL te personaliseren :?:
Het lukt al aardig, maar met de verlichting in de koplampen twijfel ik nog een beetje.
Ik heb bij Hugo 4 x lampjes van elk 6V gekocht, en deze in de koplampen geplaatst. Echter is de spanning van de accu 7,2 volt.
Als ik de lampjes 2 om 2 in serie zet , dan branden ze te zwak. als ik de lampjes alle 4 parallel op de accu zet (lees achter de schakelaar) dan branden ze iets te fel met als gevolg dat ze snel kunnen doorbranden, denk ik :oops: Dus moet er een weerstand :?: tussen om een spanning op de lampjes te krijgen van ongeveer 4,5/5 volt, maar welke weerstand moet er dan tussen :?: :?: gemonteerd worden. Ik hoor het graag van jullie, alvast dank :D
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Om te weten welke waarde de weerstand moet hebben moet je ook weten hoeveel Watt het lampje is.
Makkelijker is om een paar diodes in serie te gebruiken.
Een diode zorgt voor een afname van ongeveer 0,5 Volt.
Gr,
Tuur.
Marco Dolleman

Beste Arthur,

Bedankt voor je reactie.
Nu ben ik wezen zoeken op Conrad.nl, maar er zijn zoveel soorten diode's dat ik niet weet welke diode ik moet gaan gebruiken.
Helaas is mijn electronica kennis o,o :cry: Kan jij mij misschien zeggen welke diode's ik kan gaan gebruiken? Alvast bedankt.
Marco Dolleman

Ben in Purmerend naar de enigste electronicazaak geweest om de diode's te gaan kopen. En wat denk je????? Heeft geen diode's meer en worden ook niet meer besteld :cry: .
Heeft iemand nog wat diode's liggen, die ik dan kan kopen? Want om nu 3 diode's te gaan bestellen bij Conrad, dan worden de diode's wel erg duur.

Het gaat erom, dat er 4 lampjes van 6V elk aangesloten worden op de accu van 7,2V. Ik denk als er 4,5/5V op de lampjes komt te staan, dat dan de lampjes op de juiste lichtsterke branden.

Alvast mijn dank hiervoor.
Marco Dolleman

Op het printplaatje onder de luidspreker heb ik een spanning gevonden van ongeveer 5 Volt, draadjes erop gesoldeerd en testen maar :lol:
Ik ondervond geen problemen dus nu branden de koplampen zoals ik het wilde hebben.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast