Filtering IR LED
- Willem Reij
- BTN Erelid
- Contacteer:
Filtering IR LED
Een vraag voor de elektronica technici onder ons. Is het mogelijk om de reikwijdte van IR zendled in de tanks door middel van filter(s) of spanningsreductie te verminderen. Als dit mogelijk blijkt te zijn kunnen we de veldslagen enorm echter maken. De Shermans zouden dan bijna in de Tigers moeten kruipen terwijl deze op hun beurt de Shermans aan de andere kant van de dorpsruimte van de aarde kunnen schieten. Dit lijkt mij een veel betere oplossing dan de tanks allemaal even krachtig te maken alleen de hoeveelheid treffers te vermeerderen/minderen. Ik hoop dat dit een lucratief idee blijkt te zijn.
Groetjes,
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
harry hofstede
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
Een mooi idee Willem,
En dan alle tanks op 'light' zetten.
Maar elektronisch wordt een probleem.
De ontvanger- en zend led hebben alleen een aan uit functie dus niet een beetje aan.
Als je bijvoorbeeld het voltage van de zendled verlaagd, doet het gewoon niet meer.
Je kan misschien folie voor autoruiten proberen.
En dan alle tanks op 'light' zetten.
Maar elektronisch wordt een probleem.
De ontvanger- en zend led hebben alleen een aan uit functie dus niet een beetje aan.
Als je bijvoorbeeld het voltage van de zendled verlaagd, doet het gewoon niet meer.
Je kan misschien folie voor autoruiten proberen.
Gr,
Tuur.
Tuur.
- Willem Reij
- BTN Erelid
- Contacteer:
Harry en Tuur, bedankt voor jullie complimentjes. Hetgeen Tuur inbrengt is dus (altijd) belangrijk, je kunt dus niet de spanning verlagen, het moet gedaan worden door middel van een IR filter. Ik zal de vraag ook eens op diverse buitenlandse forums zetten, wie weet ontketenen we nog wat.
Groetjes,
Willem, CO rtd.
Willem, CO rtd.
-
Bas Pos
even een brainstorm idee:
De sensor van een digitale camera is IR gevoelig. Omdat dit niet gewesnt is p een foto, wordt er een IR filter voor de sensor geplaatst om het IR deel van het spectrum weg te vangen. Als je zo'n filter nou voor de IR led zou zetten, zou dat het bereik verminderen danwel helemaal kunnen blokken, afhankelijk van de doorlaatwaarde van het filter.
Ze zou dus een filter moeten hebben wat b.v. 33% van de iR intesiteit doorlaat, en dan hopen dat dat ongeveer overeenkomt met een vermindering van de reikwijdte met +/- 66 %.... En dan specifiek voor de IR frequentie die bij de IR led van tamiya hoort.
Iemand toevallig de golflengte van de IR led bij de hand?
De sensor van een digitale camera is IR gevoelig. Omdat dit niet gewesnt is p een foto, wordt er een IR filter voor de sensor geplaatst om het IR deel van het spectrum weg te vangen. Als je zo'n filter nou voor de IR led zou zetten, zou dat het bereik verminderen danwel helemaal kunnen blokken, afhankelijk van de doorlaatwaarde van het filter.
Ze zou dus een filter moeten hebben wat b.v. 33% van de iR intesiteit doorlaat, en dan hopen dat dat ongeveer overeenkomt met een vermindering van de reikwijdte met +/- 66 %.... En dan specifiek voor de IR frequentie die bij de IR led van tamiya hoort.
Iemand toevallig de golflengte van de IR led bij de hand?
-
harry hofstede
ik heb een vriend even gevraagd deze is fotgraaf en er is een progamma om de frequenties te meten.hier is een trial versie voor pocketpc te downloaden.
vito remote is voor diegene die een ppc heeft hier -> http://pocketland.nl/product.php?prod_id=9144 als trial te downloaden.
als we de frquenties weten moet het mogelijk zijn deze te filteren.helaas heb ik geen pocketPC
vito remote is voor diegene die een ppc heeft hier -> http://pocketland.nl/product.php?prod_id=9144 als trial te downloaden.
als we de frquenties weten moet het mogelijk zijn deze te filteren.helaas heb ik geen pocketPC
-
Martin Noorloos
- jan vd poel
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Leer eerst eens fatsoenlijk te rijden tijdens een battle en belangrijker nog:
DOE eens een keer een battle.
Niet alleen maar erop los knallen.
Dan kun je naar dit soort fratsen gaan kijken.
Bovendien, deze aantallen Tigers en Kingtigers kwamen destijds alleen voor tijdens de slag om de Aardennen.
Verder alleen sporadisch, meeste was gewoon lichter (P-IV, PIII).
Dus is het sowieso niet realistisch.
Groet,
Jan
DOE eens een keer een battle.
Niet alleen maar erop los knallen.
Dan kun je naar dit soort fratsen gaan kijken.
Bovendien, deze aantallen Tigers en Kingtigers kwamen destijds alleen voor tijdens de slag om de Aardennen.
Verder alleen sporadisch, meeste was gewoon lichter (P-IV, PIII).
Dus is het sowieso niet realistisch.
Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
(Benjamin Franklin)
-
Theo Andriessen
- Willem Reij
- BTN Erelid
- Contacteer:
Hoi Jan en Theo, ik denk dat jullie een goed punt hebben wat niet wegneemt dat bij het battlelen ook de realiteit wordt benaderd door de reikwijdte aan te passen.
Ik heb op de THQ site een antwoord gehad dat de zend LED of de ontvangst LED kunnen worden gefilterd door een semi transparant soort plastic. Afhankelijk van de doorlaatbaarheid kan de reikwijdte dan worden aangepast. Het is het proberen waard.
Ik heb op de THQ site een antwoord gehad dat de zend LED of de ontvangst LED kunnen worden gefilterd door een semi transparant soort plastic. Afhankelijk van de doorlaatbaarheid kan de reikwijdte dan worden aangepast. Het is het proberen waard.
Groetjes,
Willem, CO rtd.
Willem, CO rtd.
-
Theo Andriessen
Ontvangst led
aanpassen, das niet zo verstandig
Heeft 't ook effect op de Tiger tammer
Pershing 
En 't nut van een zend led aanpassen zie ik ook niet zitten
Als je 't dan realistisch wilt maken, moet je ook 't aantal treffers kunnen aanpassen.
1 treffer en weg Sherman
Of wat te denken van de hoeveelheid panne aan duitse zijde, grote aantallen zijn door de eigen bemanning vernietigd
En zo kan je wel doorgaan
Maar 't aanpassen van 't battle systeem aan de sterkte van de tank wordt pas intressant als er ook sterkere geallieerde op de markt zijn
Heeft 't ook effect op de Tiger tammer
En 't nut van een zend led aanpassen zie ik ook niet zitten
Als je 't dan realistisch wilt maken, moet je ook 't aantal treffers kunnen aanpassen.
1 treffer en weg Sherman
Of wat te denken van de hoeveelheid panne aan duitse zijde, grote aantallen zijn door de eigen bemanning vernietigd
En zo kan je wel doorgaan
Maar 't aanpassen van 't battle systeem aan de sterkte van de tank wordt pas intressant als er ook sterkere geallieerde op de markt zijn
-
harry hofstede
@jan,
volgens mij heeft dit met het idee van willem helemaal niks te maken,dit zou dan ook kunnen betekenen dat de leden geen tigerI of kingtiger zouden mogen aanschaffen omdat er nooit zoveel hebben bestaan?
@theo,
Of wat te denken van de hoeveelheid panne aan duitse zijde, grote aantallen zijn door de eigen bemanning vernietigd.
we spelen toch geen echte battle´s na?
misschien moeten we met elkaar eens wat regels gaan opstellen voor onze battle´s?
@jan,
volgens mij heeft dit met het idee van willem helemaal niks te maken,dit zou dan ook kunnen betekenen dat de leden geen tigerI of kingtiger zouden mogen aanschaffen omdat er nooit zoveel hebben bestaan?
@theo,
Of wat te denken van de hoeveelheid panne aan duitse zijde, grote aantallen zijn door de eigen bemanning vernietigd.
we spelen toch geen echte battle´s na?
misschien moeten we met elkaar eens wat regels gaan opstellen voor onze battle´s?
-
Theo Andriessen
-
harry hofstede
- Adrie Baak
- Contacteer: