Tamiya Sherman

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Henk Volkers
Contacteer:

Tamiya Sherman

Bericht door Henk Volkers »

Nu ik de Sherman klaar heb en mijn 8 jarige kleinzoon er in de tuin mee speelt, battlen met zijn oudere broer die met mijn Leopard rijdt, valt mij op dat de jongste kleinzoon wat onhandig is met het gas, de Sherman springt ahw vooruit en rijdt daarnaa veel te snel.
Ik meen wel eens op dit forum iets gelezen te hebben over dit aspect maar kan het niet vinden.
Leo Kleinepier adviseerde motoren van Aeronout, de Race 400+. Ik kan deze motor niet op het internet vinden. Wie adviseert mij? Onderstaand een foto van mijn Sherman, gefotografeerd op een monument Sherman in Woensdrecht!

Hier een foto van de tank!

Afbeelding
Tamiya Sherman M4 ready for battle;
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Re: Tamiya Sherman

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Henk,

Om de nerveuze gashand van je kleinzoon onder controle te krijgen zijn er in principe twee methodes.
Als de gebruikte zender een zgn. "computerzender" is, dan is het vaak mogelijk om van één of meerdere kanalen de proportionele werking van "lineair" om te zetten naar "exponentieel". Dit betekent dat de reactie op een knuppelbeweging rond het nulpositie minder snel is, zonder dat de topsnelheid daaronder lijdt.
Als alternatief kun je ook nog de servoweg verkleinen tot b.v. 70% in beide richtingen. Hierbij verlies je dan wel aan topsnelheid.

Het vervangen van de standaard motoren door motoren met een lager toerental is de andere mogelijkheid. Meerdere leden gebruiken hiervoor Graupner Speed 400 motoren, dat scheelt zo'n 2000 tpm. Misschien bedoelt Leo dit type. Een "Race"motor draait juist meer toeren dan een standaard motor.
Groetjes,
Ad
Henk Volkers
Contacteer:

Bericht door Henk Volkers »

Hoi Ad,

Ik heb al spijt dat ik mijn computerzender verkocht heb, het minder snel accelereren was makkelijk te beperken.

Helaas heb ik die niet meer, zelf denk ik aan een regelbare weerstand er voor te zetten, al gaat ook de topsnelheid er ook mee omlaag. Of zoals Leo en jij aangeven andere motoren monteren.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Tamiya Sherman M4 ready for battle;
wim vendrig
BTN Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door wim vendrig »

Hallo Henk,
je kan het eventueel ook met deze motor
proberen. http://www.axels-modellbau-shop.de/kata ... :7242.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb verder geen ervaring met deze motor leverancier zegt meer koppel
en een lagere snelheid. Maar is het onrustige rij gedrag niet het gevolg
van steeds te snel wisselen van max vooruit naar een andere rij richting??
Anders zou je misschien eens moeten kijken of alle stekker verbindingen
wel goed vast zitten {los contact door trillen}

Groet; Wim Vendrig
Rob Hoogkamp

Bericht door Rob Hoogkamp »

Hallo Henk,

Misschien kan je dit proberen: http://www.hobbyking.com/hobbycity/stor ... oduct=8863

Dit dingetje wordt geplaatst tussen de ontvanger en de DMD. Je krijgt dan ongeveer wat Ad al zei, zonder een computerzender nodig te hebben.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast