Wanneer accu vol?

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Paul Meelen

Wanneer accu vol?

Bericht door Paul Meelen »

Hoi misschien een hele domme vraag...........

Als je een accu gaat opladen, hoe kan je zien wanneer hij vol is? Ik heb nu namelijk nog een simpele HL variant die je gewoon via een stekkertje aan de adapter moet koppelen en dan zo het stopcontact in. Maar je ziet dan niet wat de status is.

Hoe doen jullie dit? :)
Rob Hoogkamp

Re: Wanneer accu vol?

Bericht door Rob Hoogkamp »

Hallo Paul,

De meeste van ons gebruiken een snellader. Hier zit een voltage meter standaard ingebouwd (tenminste bij de snelladers met display). Het opladen gaat dan ook veel sneller.
Tim Ommering

Bericht door Tim Ommering »

als je een gewone lader hebt kan je het een beetje proefsgewijs ondervinden eigenlijk, ik merktena een tijdje dat na 3 uur laden m'n modelautotje er niet langer van ging rijden.

Wat overigens wel goed is voor de accu is af en toe even helemaal leeg trekken. ik deed dit met een lampje altijd, aangezien ik geen hi-tech lader had.
Gerrit Van Roy

Bericht door Gerrit Van Roy »

Hoi Tim , hierhttp://www.acteurope.de/html/body_akkuladen.htmlvind je een hele uiteenzetting over accu's laden (in het Duits) .
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Tim ooops Paul natuurlijk, :oops:

Kijk op de laadadapter wat de maximale laadstroom ervan is (meestal in mA.).
Check op de accu's wat de maximale capaciteit is (in mAh.).
Stel de adapter levert 150 mA. en de capaciteit van je accu's is 1500 mAh. De laadtijd is dan 1500 gedeeld door 150 = 10 uur. Tel hierbij 20% extra tijd in verband met de laadverliezen. Totale laadtijd wordt dan 12 uur.

Dit is de absolute basismethode voor het laden. Er zijn hierover hele boeken geschreven, maar dat voert hier te ver.
Een betere lader zou ik op mijn verlanglijstje zetten.
Groetjes,
Ad
Tim Ommering

Bericht door Tim Ommering »

Ik vind het niet erg dat jullie mij die tips geven, maar het was niet voor mij eigenlijk, is voor Paul :wink:
Ik heb zelf tegenwoordig ook een goede lader.

Op de site wordt trouwens een laadverlies van 40% aangehouden (mooie site overigens)
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast