Gideon en ondergetekende hebben verleden week een paar dagen in de UK doorgebracht, en wel in Lulworth Cove.
Dat zal bijna niemand bekend in de oren klinken, maar dat plaatsje ligt behalve aan zee ook in de nabijheid van het Bovington Tank Museum, waar we dus vele uren hebben doorgebracht.
Het hoofddoel van onze roadtrip was Tankfest op Zaterdag, maar omdat we vrij toegang hadden (de toegangskaartjes voor Tankfest zijn gelijk jaarkaarten) hebben we daar eerst de Donderdag doorgebracht, en op Vrijdag na een bezoek aan Monkeyworld nog eens 2 uur (Donderdag waren de batterijen van mijn camera 's middags al leeg) om de resterende panzers te fotograferen.
Op weg naar de auto en de pub, zei ik tegen Gideon: laten we even in de Arena kijken hoe het er daar uitziet, en misschien rijd er nog wel een panzer voorbij.
Wat schetst onze verbazing, als er nog geen minuut later een Pz.IV voorbij rijd! Ik was zo blij als een kind.
Tankfest zelf is voor mij als doorgewinterde War and Peace Show bezoeker een beetje een teleurstelling, en ik denk dat Gideon dat ook wel vind! Het is relatief klein, de meeste voertuigen maken maar 1 rondje door de Arena, en er was een grote pauze van 2 uur! En een mega teleurstelling was het ontbreken van de Tiger 1 in de Arena! Op Donderdag werd ons al duidelijk dat de Tiger niet zou gaan rijden, want de motor was niet aanwezig, hetgeen wel mooie foto's opleverde. Maar toch was Tankfest leuk en interessant. Er reed bijvoorbeeld een Pz.III rond, en wat helemaal bijzonder was: een Pz.IV, die binnenkort naar Jordanie vertrekt, waar hij in het Jordaanse Tankmuseum komt te staan. Overigens zit er geen orginele Pz.IV motor in, maar een motor van een 432, dat is een of ander Britse carrier!
Hier zijn enkele van de 585 foto's, in willekeurige volgorde:

Deze Kingtiger heeft jarenlang in Shrivenham gestaan, een opleidingsinstituut van het Engelse leger.

Deze Panther is na de oorlog onder britse leiding gebouwd voor allerlei testdoeleinden.
Het is een late versie, er zit bijvoorbeeld geen MG ring op de cuppola!

Om te bewijzen dat ik niet alleen Duitse tanks fotografeer: een Finse tank!

Zo, nog nog 13 maanden en dan gaan we weer naar de War and Peace Show!
GRRoet'n,
Rob