Panther F

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Plaats reactie
Erik Thiele

Panther F

Bericht door Erik Thiele »

Hallo medetankers,

Ondanks dat hij zo goed als klaar is heb ik bij deze toch maar wat foto's geplaatst van mijn project

Doel was om mijn bestaande Tamiya Panther G om te bouwen naar een "operationele" Panther F. Operationeel tussen aanhalingstekens omdat dit mijn fantasie Panther F is. Het is mijn hersenspinsel zoals hij misschien operationeel rondgereden zou kunnen hebben. Vandaar dat ik oa gekozen heb om toch een mondingsvlamdemper te gebruiken terwijl deze op tekeningen en foto's vaak niet te zien is.

De gehele tank moest wel tegen een stootje kunnen want ik wil hem vooral voor het battelen gebruiken.

Om hem om te bouwen heb ik de volgende onderdelen gebruikt:
Schmallturm van asiatam(muv de loop, dit is de orginele tamiya panther G loop)
Uitlaatpijpen van Axel
Motorinlaatruimteafdekplaten van tankmodelbouw
Div. spulletjes van Wecohe

Probleem bij het ombouwen was dat mijn oude Panther G nog voorzien was van Zimmerit. Dit moest eraf omdat een Panther F natuurlijk niet meer voorzien zou zijn van zimmerit, omdat het aanbrengen hiervan eind '44 gestopt is. Resultaat langdurig aan de slag met de dremel en diverse vijlen. Tegelijkertijd heb ik ook het mechanische gedeelte van de oude Panther G toren in de F toren ingebouwd. De asiatam toren was namelijk helemaal kaal en had geen eigen mechaniek. Met enige aanpassingen(lees: hak en breekwerk) paste dit redelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat het bouwen eindelijk af was kwam het airbrushen van de tank. Hierbij liep ik tegen het volgende probleem op: Ik ben begonnen met een primer laag(Enamel), deze heb ik iets verdunt met thinner(3 op 1). Na dat deze droog was(ongeveer 4 uur later) ben ik aan de slag gegaan met de volgende laag: British Crimson(enamel) ook iets verdunt met thinner(3 op 1). Echter vrijwel direct na het opspuiten van deze laatste laag onstond het effect wat op de onderstaande foto's te zien is. Wat is er verkeerd gegaan? Het vreemde is dat dit alleen gebeurde op de toren van de tank en niet de romp. Terwijl deze een identieke behandeling kregen. Misschien de primerlaag toch nog wat langer laten drogen de volgende keer?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik het wel weg kunnen werken door er nog een laag British Crimson over te spuiten. Het camouflage patroon heb ik afgemaakt door er vervolgens met "panzer Dunkelgelb" en "panzer dunkelgrun" een vlekken patroon overheen te maken. Het geheel heb ik overgespoten met een zeer verdunde British Crimson. Hierna met elfenbein(ivoor) en groen nog wat "ambush" stippen aangebracht. Vervolgens heb ik een laag mattelak aangebracht. Op deze laag heb ik vervolgens roest, roet, enz aangebracht. Het geheel heb ik ingepakt met een dikke laag matte lak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achteraf gezien zou ik de Wecohe spulletjes niet gebruikt hebben omdat deze toch wel kwetsbaar zijn en makkelijk kunnen afbreken. Ik heb helaas al genoeg ervaring in het afzoeken van het slagveld naar afgebroken onderdelen. Maar voor mijn doel: een battletank was het een beetje overdone.

Maar al met al ben ik een tevreden mens. In de zomer heb ik met veel plezier buiten in de zon zitten knutselen en deze herfstvakantie heb ik de klus afgemaakt. Ondanks wat schoonheidsfoutjes en misschien iets teveel stof is het monster geworden wat ik voor ogen had.

Alle Shermans, Pershings en KV's zijn gewaarschuwd.

gr Erik
Bas Vermond
Contacteer:

Re: Panther F

Bericht door Bas Vermond »

Mooie tank, de toren vraagt veel aandacht om deze volledig goed te laten functioneren.
Om het af te maken zou je de Tiger 1 steel wheels eronder moeten zetten zoals de late Panther G's en F, maar het zou ook net zo goed een omgebouwde G kunnen zijn met de standaard loopwielen.

M.v.g. Bas.
The Gods made Heavy Metal, and they saw that it was good.
Marcel Hambuckers
Contacteer:

Bericht door Marcel Hambuckers »

Mooi project erik.

Zit eraan te denken om ook de schmalturm op mijn Panther te plaatsen.
Leuk cracoleum effect..., jammer van al het spuitwerk.
Bas Vermond schreef:Mooie tank, de toren vraagt veel aandacht om deze volledig goed te laten functioneren.
Om het af te maken zou je de Tiger 1 steel wheels eronder moeten zetten zoals de late Panther G's en F, maar het zou ook net zo goed een omgebouwde G kunnen zijn met de standaard loopwielen.

M.v.g. Bas.
Men was van plan om alle operationele Panther G's die voor groot onderhoud(!) terugkwamen (of nog in productie waren) te voorzien van de schmalturm.
Dus is deze versie eigenlijk authentiek.
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

dat craceleum effect komt vaak door 2 oorzaken
olieverf over acriel
of te korte droog tijd
en aan jou verslag te lezen is dit laatste dit geval

maar de tank is toch mooi geworden
ik hoop dat die randjes grotendeels zijn verdwenen
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Erik Thiele

Bericht door Erik Thiele »

Bas Vermond schreef:Mooie tank, de toren vraagt veel aandacht om deze volledig goed te laten functioneren.
Ik heb inderdaad veel moeten verbouwen. Maar dit komt waarschijnlijk niet in de buurt van het werk wat jij hebt moeten doen voor je Panther II. Ik ben begonnen met het aanpassen van de bodemplaat en torenkrans van mijn oude Panther G. De plaat en krans die meegeleverd waren zijn voor een heng long. Verder heb ik het scharniersysteem voor de loop verstevig want dit was echt gammel. Ook het recoilsysteem aangepast door een bevestiging aan het scharniermechanisme te maken. Ik moest hiervoor wel de beugel waarmee dit vastzit inkorten. Ook paste de meegeleverde loop niet in het recoilsysteem. Ik heb toen gekozen voor mijn oude Panther G loop. Het is vanbinnen een soort van Panther G/F mutatie geworden

Voor het battlesysteem heb ik ook het een en ander aan moeten passen. Hiervoor heb ik een bevestiging gemaakt voor de paddestoel en voor de IR-led. Voor de IR-led heb ik gekozen voor een vast punt in de toren en niet in het kanonschild. Dit zou volgens mij teveel opvallen. Een nadeel is echter dat ik de omhoog/laag bewegingen niet kan volgen.

Het werkt allemaal, maar is gelukkig niet van buiten zichtbaar.

gr Erik
Bas Vermond
Contacteer:

Bericht door Bas Vermond »

Het scharnierpunt van mijn loop heb ik in heb ik tussen het frontpantser en de loopring verwerkt zodat de loop de maximale elevatie kon bereiken, dit had ik afgekeken bij de originele Panther G toren en ik heb de toren iets verbreedt aan de zijkanten.
Mijn Panther heb ik ondertussen voorzien van een wheatering en de modderaanslag achter is minder dik geworden en over het gehele zijvlak verspreidt. (foto's volgen)
Het spuitwerk van jouw tank is ondanks de eerdere tegenslag dik in orde, een van de mooiere tanks die ik heb gezien!

M.v.g. Bas.
The Gods made Heavy Metal, and they saw that it was good.
Sjirk van der Meer

Bericht door Sjirk van der Meer »

Loop zou je kunnen gebruiken die van de King Tiger, want de panther F zou toch een 88mm krijgen?!?
En een Steel Wheel hier endaar er tussen door zou erg mooi staan,
Aan het einde van de oorlog door een tekort aan rubber werden dus volledig metalen wielen gebruikt op King Tiger, Tiger en later ook Panther dus.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast