Panzer IV ausf J, maar dan net iets anders

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Plaats reactie
Mark de Kock

Panzer IV ausf J, maar dan net iets anders

Bericht door Mark de Kock »

Tja, toen ik klaar was met mijn 223 werd het toch weer tijd voor een lekkere Tamiya bouwdoos.
Het is de Panzer IV geworden.
Afbeelding
Ten eerste omdat ik het een mooi model vind, ten tweede omdat ik er nog niet zoveel heb zien rijden binnen BTN en ten derde omdat ik in het boek WWII Tank Encyclopaedia in color 1939 - 45 van Jean Restayn, op pagina 95 een zeer mooie inspiratie tegenkwam.
Afbeelding

Zo moet hij worden. Ik had eerst nog wat extra's in gedachten, maar alleen het werkende licht is daarvan overgebleven.
Afbeelding
De hoofdreden is ruimtegebrek. Tjonge wat zit de koepel vol!
Mijn andere ideeen ga ik waarschijnlijk in mijn panther inbouwen. Maar daarvoor heb ik eerst de hulp van mijn collega's op het werk nodig. Zij zijn bedrevener met Linux dan ik.
Afbeelding
Wel heb ik gelijk een BU-led ingebouwd. Deze zit op de plek van het machinegeweer naast het kanon.
Afbeelding
Een gaatje boren. En dan erachter komen dat het gaatje niet door-en-door kan want daar zit het scharnier al. Gelukkig kunnen de kabeltjes er wel langs.
Aangezien het ledje wel erg uitsteekt (en ik dus potentieel alles wat in de 180° voor mijn tank staat kan beschieten :twisted: ) heb ik er een alu-buisje opgezet. Deze is langer dan de standaard plastic buis van Tamiya, ik moet nu echt beter mikken.
Afbeelding
Wat mij opviel bij de bouw van deze tank is de krappe ruimte en de ingewikkelde wielophanging. Nogal wat anders dan de Tiger of Panther.
Afbeelding
Afbeelding
Hier staan foto's van de voortgang.
http://www.majhost.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=226534" onclick="window.open(this.href);return false;

De huidige status is: geschilderd en klaar om van insignes en markeringen te worden voorzien. Hiervoor put ik uit deze websites:
http://www.flamesofwar.com/hobby.aspx?art_id=332" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.jaegerplatoon.net/MAIN.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Arjan Relker
BTN Clublid
Contacteer:

Re: Panzer IV ausf J, maar dan net iets anders

Bericht door Arjan Relker »

Mooi model, maar waarom kies je voor iets Fin's?
leef nu !!!!
het is later dan je denkt.
Leroy de Looff

Bericht door Leroy de Looff »

Aparte keuze idd, wel een leuke keuze, maakt de variatie weer wat groter.

En niet te veel M&M's eten hé, word je misselijk van :lol:
Wessel Witvoet

Bericht door Wessel Witvoet »

De IV is inderdaad een vrij zeldzame tank binnen BTN, en ook zeldzaam binnen de meeste andere RC tank clubs. Maar ze zijn nu wel weer een beetje in de mode :lol:

De koepel zit inderdaad vol, maar dat geld voor de hele tank eigenlijk. Kweet niet of je het probleem van het afdichten van de tank al tegen gekomen bent. De bevestigings schroefjes (die 2 vooraan) draaien niet lekker vast. Een idee hiervoor zou zijn iets langere schroefjes te gebruiken. Ben ik van plan te doen waneer ik de mijne ga renoveren. Mijn Pz IV D gaat een kompleet ander afdicht systeem krijgen (maar ben hier nog niet over uit)

groet

Wessel
Mark de Kock

Het dichtdraaien met die schroeven is inderdaad problematisch. In eerste instantie dacht ik dat ik de verkeerde schroeven in de dopjes gelijmd had. Gelukkig bleek dat niet het geval te zijn. Na wat aandringen, heb ik de boel wel vast gekregen.
Helaas is er zo weinig ruimte in de tank dat ik geen laadplug heb ingebouwd. Als de accu leeg is, moet de boel losgedraaid worden. Langere schroeven is eigenlijk best wel een goed idee : Thumbup :

De redenen dat ik voor een Finse tank ga zijn:
1. Mijn vrouw en ik zijn op huwelijksreis naar Finland geweest en daar verliefd op het land geworden
2. De geschiedenis van Finland tijdens WO II is zeer interessant en divers
3. Met een finse tank kun je bij een BTN battle aan beide kanten meedoen! Dus als er teveel axis zijn en te weinig allies, rijd ik gewoon als past-1944 tank rond. Andersom kan ook; de tanks werden door Duitsland geleverd om tegen de russen (geallieerden) te gebruiken.
4. Het is weer eens wat anders
en wellicht de belangrijkste:
5. Omdat ik dat leuk vind : Chessygrin :

Oh en de M&M's zijn op :oops:
Maar mijn dochters hebben daar wel bij geholpen :lol:
Mark de Kock

Vandaag heb ik de hakaristi getekend. Eerst was ik van plan om met behulp van afplaktape een vorm te maken en deze vervolgens op de tank te plakken. Helaas is de ondergrond niet vlak en leek het nergens op.
Dan maar uit de losse pols. Zo heb ik immers al veel warhammer en n-schaal modellen geschilderd :lol:
En dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het tanknummer is opgebouwd volgens de finse methode, maar de nummers zijn niet prototypisch. Het is de geboortedatum van mijn zoon: 3 februari 2010.
Nu alleen nog details schilderen (de tracks voorop en het gereedschap) en dan istie af!

Gelukkig zijn de KV-1, de KV-2 en verschillende stug's ook in het finse leger gesignaleerd : WohoW :
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast