Tamiya flash unit op Rx18

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Ronald de Bruin

Tamiya flash unit op Rx18

Bericht door Ronald de Bruin »

Al wat "google time" achter de rug zonder succes!
Ook in de schema's van Ger Hansen geen antwoord kunnen vinden dus maar weer de luie weg!

Wie heeft er een idee hoe de Tamiya Flash aan het RX18 board vebonden kan worden?
En dan bij voorkeur zo dat het bij ieder schot in de loop een flits geeft (i.p.v bij het eerste schot 1 maal een flits in de RX18 unit.).

De tamiya Recoil werkt prima , evenals het lift systeem UP en Down voor de loop ( met behulp van een ompool schakelaartje op een vrij kanaal).
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Re: Tamiya flash unit op Rx18

Bericht door Arthur Hermans »

Dat gaat niet werken.
Om de Flitsunit van Tamiya te laten werken heb je nog wat elektronica nodig die in de MF unit zit.
Gr,
Tuur.
Ronald de Bruin

Hebben we het dan over een soort condensator die oplaad en dan als een soort fotoflitser ontlaad ?
Word inderdaad wel erg ingewikkeld dan.
Weer een Heng Long item op mijn verlang lijstje : Flash unit!
Ger Hanssen
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Ger Hanssen »

Tamiya flits-unit werkt niet met de RX18.
Misschien heb je hier wat aan.
HL heeft ook een High Tension Flasher unit die op de RX18 kan. Zie schema's http://www.battletanksnederland.nl/phpB ... 361#p49361" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is de HL flash-unit http://www.tanktoko-apeldoorn.nl/view_p ... -HL-FU-001" onclick="window.open(this.href);return false;

De microswitch in de tekeningen zit op de HL loopunit (die heb jij dus niet). Indien de korte strip en de middelste strip worden doorverbonden, dan flits de flash.
De kabel kleuren die op de 2 polige stekker van de kabelbundel zitten op CN3 zijn wit en oranje. Deze gaan naar de HL microswitch.

Je zegt dat je de Tamiya recoil werkend hebt. Indien je nu een microswitch aan de loop recoil unit van de Tamiya maakt, zodanig dat die even ingedrukt wordt bij het teruglopen van de loop, dan zou de flash moeten flitsen. Microswitch aansluiten op de 2polige groen gekleurde stekker van de HL flash-unit in het schema.
Zo moet het lukken, denk ik. Ik heb zelf geen Tamiya, dus kan het niet uitproberen.
Dus alles "ohne Gewähr", zoals de Duitsers zeggen :)
Groet, Ger
henrie van der velden

Bericht door henrie van der velden »

ik heb hier nog een oude tamiya flits unit liggen zo eentje met een batterij kastje eraan,maar zou het enigzins mogelijk zijn om deze te kunnen aansluiten op de rx 18 van heng long?
Dave Caenen
Contacteer:

Bericht door Dave Caenen »

Hoi Henry, op zich is dit wel mogelijk denk ik. deze heeft alleen even een stroompje nodig voor te flitsen en niet die verhoogde spanning van de nieuwe versie. De stug van hl heeft ook gewoon een flits led die aan is gesloten op de rx18. Je moet alleen even opzoeken welke kabels dat zijn.
henrie van der velden

Bericht door henrie van der velden »

hoi dave,

ik heb dat al eens geprobeerd om de flits zelf aan te sluiten op de rx 18 en hij deed het 1 keer en meteen smolt me de rx weg,dus ik heb er een nieuwe rx 18 ingezet zonder de tamiya flit unit.
ik ga mijn king tiger toch ombouwen naar elmod en dan komt er wel een heng long flits in want dat werkt perfect op de elmod panzer module.
ik was gewoon nieuwsgierig of dat al iemand gelukt is om de oude tamiya flits unit te laten werken op de rx 18.

mvg henrie.
Dave Caenen
Contacteer:

Op de rx18 kun je zonder een of andere flitsmodule de flits laten werken je hoeft alleen maar een fatsoenlijke led aan te sluiten.
Ronald de Bruin

Dus dan zou een led ( met de juiste weerstand ertussen) een oranje achtige flits geven , die je vanuit de RX18 kunt voeden op het moment dat je het kanon laat "schieten"?
Niet meteen een hoog vermogen led ala Tamiya , maar wel een beetje mondings vuur om het geheel wat meer realiteit te geven.
Leroy de Looff

Bericht door Leroy de Looff »

Heb de Stug 3 waar de HL flitsmodule los word bij geleverd, maar moet zeggen dat daar toch een behoorlijk felle flits vanaf komt hoor. Achterin de loop valt hij tegen, maar heb hem nu net buiten het zicht voorin de loop zitten, en dan geeft hij toch een mooie flits. Plus het is een stuk makkelijker aansluiten op de RX18. Voor de 18 euro hoef je het niet te laten iig, dat is ie wel waard.
Dave Caenen
Contacteer:

Eigenlijk zou dit inderdaad gewoon moeten kunnen op een rx18. Een stug heeft standaard geen flitsmodule en de led word dus direct vanuit de rx18 gevoed.
Ger Hanssen
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Ger Hanssen »

@ Ronald
Als ik het goed begrepen heb dan heb je de RX18, RCtoHL adapter en een prop zender.
Om een LED te laten branden bij afgifte van een schot, kun je het volgende doen.

RX18
We gaan er even vanuit dat pin 1 van de CN9 aansluiting bij de CN8 aansluiting voor de data kabel zit.
Pin 4 en 5 van de CN9 aansluiting op de RX18 zijn de aansluitingen voor de HL recoil motor cq motor voor balletjes schieten. Die heb jij niet in je tank zitten, heb ik begrepen.
Indien er een schot wordt afgegeven komt er op deze 2 pinnen 7.2volt te staan, hetgeen teveel is voor een LED.

Sluit nu een LED aan op de pinnen 4 en 5 van de CN9. Om het voltage terug te brengen moet je er een voorregel weerstand van 180 á 200 ohm tussenzetten.
Lange pin van de LED (plus) moet op pin 5.
Als je nu een schot afgeeft (linkerstick omhoog) dan flits de led ook.
Je kunt het beste een felle flash led gebruiken, geeft een behoorlijke flits.

@Henri
Als je ElMod inbouwt heb je eigenlijk geen HL/Asiatam flash unit nodig. Kan wel natuurlijk, maar dan heb je ook nog een aparte kabel met verloopstekker nodig.
Op de ElMod Panzermodul zit reeds een aansluiting voor een LED bij schotafgifte. Zie schema's in ElMod topic.
Als je hier een felle flash LED op aansluit dan geeft dat ook een felle flits.
Groet, Ger
Ronald de Bruin

Vandaag een led en weerstandje opgehaalt en vanavond maar eens proberen.
Op pin 4+5 staat wel de voeding voor de Tamiya Recoil.
Nu kan dat beetje extra vermogen voor het ledje geen probleem worden dus knopen we alles gewoon aan elkaar.
Als het werkt.... wederom bedankt voor de info
Ronald de Bruin

LET THERE BE LIGHT.....
Hij doet het!
Gevoelsmatig lijkt de flits een beetje lang te duren maar kniesoor die daar een punt van maakt.

Nog een paar kleine decals erop, beetje met donkere verf vegen en een laag blanke lak erover.... en hij is klaar.
Nu eens kijken of het rijden met het model me aanspreekt.
In ieder geval een genot om zo'n mooi stukje techniek te bouwen vooral als je een beetje afwijkt en daardoor een beetje eigen ( en forum) kennis moet gaan gebruiken.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast