Scania truck

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Rene Pranger

Re: Scania truck

Bericht door Rene Pranger »

Proficiat Ronald met je test

Wel ik moet zeggen het ziet er echt schitterend uit, en vooral kwa hydrauliek stukken beter dan wat ik vroeger op mijn Wedico dumper had.
Al kon dat ook al een flink aantal kilo,s aan, maar dat van Leimbach ziet er echt top uit.
Heb je nu zelf iets gemaakt want ja zoals je zelf al zei dat dat spul van leimbach best prijzig is.
En zoals ik zie kwa materialen zal je je niet zoveel zorgen hoeven maken over roest.

Greets Rene
Ronald Klaui

Bericht door Ronald Klaui »

hallo allemaal

voor de duidelijkheid to nu toe is er nog niks gekocht aan de kraan aan pompen en ventielen .
alles zelf getekend en gefreesd en gedraaid

groeten Ronald
Ronald Klaui

hallo Btn`s

Hier nog een update van de vorderingen van de kraan het schijnt dat het verhaal op de voet wordt gevolgt hoorde ik op de meting in zetten bij enkele leden
Dus bij deze
heb nu ook mooie zwarte leidingen gevonden dus het aansluiten van de leidingen kan nou ook volotooid worden. het kost toch wel erg veel denkwerk on de leidingen netjes te leggen langs de arm en in de armen en rekening houden met de minimale radiussen van leidingen, zonder dat de leidingen dubbel knikken in de bovenste arm heb ik netjes soort rekjes gemaakt in in de arm gelijmt zodat de leidingen netjes op zijn plek blijven liggen en niet zo heen en weer schuiven.
in de bovenste arm naar het grote scharnier komen de slangen 4 stuks uit de arm van de uitschuif giek en cilinder voor de knik arm .
die vier verdwijnen weer netjes in de hoofd steun doormiddel van vier schuinen gaten onder 45graden en komen dan in de hoofdt steun en zakken dan naar het midden van de voet achterlangs de perscilinder van arm.
Moet dan in het midden door de draaicilinder heen . moet nog even verzonnen worden. ( zit al in het brein.)
Afbeelding
Er zit all een gat in van 42 mm in de basis plaat met nu een kunstof lager .

Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
ben nu bezig met het ventielen blok te tekenen .
je hebt een aanvoer leiding ,maar als je een cilinder dubbelwerkend aanstuurd met je ook een return kanaal hebben anders doet hij niks maar zo`n schuif werk net als bij een dubbelwerkende stoom machine met een schuif dus dus dat was al gauw getekend en met een beetje spelen met de afstanden kan je de momenten beinvloeden van het opengaan van de poorten .
ik denk dat ik maar even stop . wordt vervolgt

groeten Ronald
Ronald Klaui

hallo Btn`s

hier het ventielen blok voor de kraan

het wordt wel een hoop boor werk en dwars door elkaar heen en ook weer gaten afstoppen door middel van een stalen kogeltje er in te persen van 2mm
zodat de olie niet uit de zijkant loopt en dat de aan sluitingen aan de boven kant zitten voor de cilinders C1 en C2 A= aanvoer van de pomp en R= retour naar de pomp

ik heb het doorzitchtig gekleurd de stukken zodat je kan zien of het goed gaat en dat het een beetje klopt

je kan met deze modules zo groot ventielen blok, maken als je zelf wilt .
door blokkken bij te plaatsen .

Afbeelding
-
Afbeelding

moet nog wel de kamers voor de o-ringen frezen of kotteren maar ik moet ze eerst even in handen hebben voor de juiste maat. alvorens de kamer te maken. om de draai schuif goed af te dichten voor en achter .
het gaat de goede kant op.
Laatst gewijzigd door Ronald Klaui op 06 feb 2010, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald Klaui

hallo Btn`s

hier bij deze het eerste ventiel modul van de vijf ongeveer
was wel een hoop boor werk maar het was wel een leuk klusje
en hij werk ook nog dat is ook mooi megenomen
de kamer voor de O-ringen moeten er nog worden in gemaakt om de draaischuif af te dichten voor en achter. aan de voorzijde komt nog een afdekplaat en dient tevens om de schuif op zijn plek te houden.

Afbeelding

Afbeelding
Patrick Kooijman

Bericht door Patrick Kooijman »

ik weet niet hoeveel meer veren er nog in je reet passen...maar daar komen er weer een paar bij! : Indian: allemachtig!!!!! MOOI MAN!!!!
ben echt benieuwd als ie af is!

ps.: blijf je die ventielen alleen voor je zelf maken of ga je er misschien nog meer maken als daar vraag naar is?

ps.2: ik las ook dat je een wedice semi dieplader hebt, nu heb ik die ook maar geen assen/bladveren, zou je misschien ff willen meten/fototje sturen, kan ik gaan zoeken welke ik moet hebben. ik verdenk namelijk dezelfde bladveren die onder de trucks zitten, maar weet t niet zeker

groet'n patrick
Ronald Klaui

hallo allemaal
een beetje minder veren in mijn achterste kan ook wel hoor bij deze.

En of ik die ventielen voor anderen gaat maken ligt er aan wie het vraagt.
En comercieel gezien worden ze duurder dan bij leimbach denk ik zo.
En ik moet nog zien of het allemaal werkt ik heb die dingen ook maar even zo in een paar uurtjes verzonnen uit de losse pols.
Heb wel bij leimbach op de site gekeken maar die gebruikt een schuif ventiel en ik draai 2x 45 graden maximaal en wie weet heeft leimbach er wel patent op.
Als mensen ze willen hebben dan laat ik wel een prijs maken op de zaak dan verdienen hun er misschien wat aan. maar dan denk ik dat je wel even moet gaan zitten op je gemak als je de prijs hoort.
want ik ben denk ik ook wel een dag per blokje bezig ben alles bij elkaar boren en gaten weer afstoppen.
draaiwerk en de servo`s en ontvanger kortom wordt al met al toch een duur projectje.
een henglong tank is stukken goedkoper of een sherman van tamiya
Ronald Klaui

hallo allemaal

het was even een aantal uurtjes boren en nafrezen van vlakken voor de aan de juiste maat te komen
en mooie schuine kanten aan de omtrek om het geheel er wat strakker er uit te laten zien
maar het woordt wel zwaar dat allemaal van messing misschien alles nog een keer van alluminum maken voor het gewicht ik dacht dan wordt het wat slap maar als het geanodiseerd wordt krijgt het een harde laag dus dat maakt een helehoop weer goed, hopen we dan maar maar eerst even zo proberen heb nu ook de juiste servo`s tjesssss gevonden denk de kleinste die er te koop zijn bij de 2brothers in Bussum , altijd mensen in de zaak en 3 drie man achter de balie niet te geloven .
ik moet daar ook niet te lang kijken daar . daar ook de 6volt pomp opgehaald (tandwiel pomp).
dus eerdaags kunnen we hem echt laten werken.
moet wel even een overloopklep maken dat hij boven de 10Bar dat hij het overstort terug naar de pomp ,ander knalt de pomp uit mekaar denk ik zo
n daarna ook de tekeningen verder afmaken na het opmeten en natekenen van de servo
en de koppeling tussen de servo en de ventielen.

Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

het is geen tank helaas
maar wel waanzinnig
: Thumbup :

aluniminium wordt alleen op de top dan harder
de sterkte verandert niet
soms zelfs minder (bij plaat tenminste)
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Ronald Klaui

hallo allemaal

Het was deze week boren draaien frezen kotteren ruimen tappen kortom erg druk.
Maar het past allemaal precies gelukkig dat is het mooie als je met een Cad systeem werk
je kan het allemaal goed bekijken of het allemaal en vrijloopt.
Afdekplaten verder afgemaakt, asjes ingekort en aangedraaid voor de koppeling tussen de servo.
koppelingen gedraaid en uitsparing gefreesd voor de servo
Afstandstukken gemaakt 2x om het uitproberen of de servo past.
Was wel even doorzetten meesstal na 1 onderdeel is het wel mooi geweest, in plaats van x keer het zelfde maken.

Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
vindt het zelf ook wel erg mooi worden maar wel erg klein allemaal.
het wordt wel erg spannend het moet wel allemaal werken.
Ronald Klaui

hallo BTN`s

even een update van het palfinger kraan project het ventielen blok is klaar en werkt en olie dicht .
De kraan moet ook kunnen draaien dus moet er ook een draai cilinder komen.
Hij moet ook nog hol zijn in het midden om alle leidingen door te kunnen voeren om ze netjes weg te werken , dus dat was even denken hoe die er uit moest zien. dus op de zaak is even zoeken in de boeken en op internet hoe die er van binnen uit zien .
dus was het al gauw bekend hoe hij er ongeveer moest uitzien.
Dus toen maar op de computer de draai cilnder getekend in 3d.
en gekeken naar de beschikbare kogellagers groot en laag rond 32 x 20 x 7mm hoog.
plus een paar O-ringen 20 x2mm .
Het was een heel gedraai op op de verdeel tafel van de freesbank om de cilinder uit frezen .
met de hand. maar heb hem op de zaak nagemeten op de meetmachine om aan de hand van het meet raport de draaizuiger te maken . de maten zaten binnen de 0.01 mm dus zonder cnc-machine van 150.000 gaat het ook .
Draai zuiger is ook aardig gelukt maar niet hellemaal naar mijn zin maar het moet maar even zo.
de afdichting van de zuiger komt aan op de evenwijdigheid en haaksheids en de buiten maten kortom lastig hij is dus niet helemaal naar mijn zin gelukt.
uiteindelijk de onderdelen gemonteerd met zo weinig mogelijk axciale speling .
en de boel dicht geschroefd .
kopelingen aangesloten en aangesloten op de plunjerpomp en gevuld met water inplaats van olie.
Toen maar een paar keer gepompt en ja hoor hij draaide rond tot hij aan het eind kwam hij kan dus meer dan 180 graden draaien denk 270 graden en komen nog een paar pennen in dat hij niet meer dan 2x90 graden kan draaien i.v.m. het invouwen van de arm achter de cabine van de truck .

Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
-
Afbeelding
Ronald Klaui

hallo tankers

ja het is druk op de scheepswerf en truckwerkplaats

had ook de laaste delen van de kraan laten zwart anodiseren om het geheel af te maken .
hierna kan ik verder gaan met de ventielen blokken en de leidingen te leggen .

Afbeelding
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast