Cheetah PRTL

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Plaats reactie
chiel de theije

Cheetah PRTL

Bericht door chiel de theije »

Beste medebouwers,

Ik ben begonnen aan een nieuw project. Namelijk een tamiya gepard, die omgebouwd gaat worden tot een volledig werkend model van de nederlandse Cheetah PRTL (Pantser Rups Tegen Luchtdoelen).

zo moet hij gaan worden:
Afbeelding

Ik ben begonnen met een helehoop onderdelen kopen by AFV models en een elmod panzermodule en thinktank blaster.

De onderbak komt van scale militarmodelbau en de tracks van AFV models.
Afbeelding

De track bestaan uit losse onderdelen en dat kost wat tijd om alles goed in elkaar te slaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duidelijk een verandering t.o.v. de oude set

Daarna begonnen met de onderbak en wilde de rollers plaatsen voordat ik ga spuiten. helaas zat 1 schroef zo vast dat hij brak. Dit snel opgelost door hem uit te boren en nieuwe draad te tappen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op een draadje hier op de BTN forum, vond ik wat verbeteringen (optisch). hierdoor werden de oude gewone schroeven vervangen door diepliggende zeshoekige schroeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was het weer even tot ik de volgende bestelling schroeven binnen krijg.
chiel de theije

Re: Cheetah PRTL

even weer een update.

Ik had de keuze gemaakt voor de aandrijving van Scale militarmodellbau. Hiervoor moeten een aantal zaken veranderd worden.
De drive sprockets (weet nederlands woord hier niet voor) moesten op een 6 mm stang bevestigd worden. Dat was niet het probleem, de 12 mm uitstekende deel van de tandwiel behuizing wel. Dit betekende namelijk dat er een volledig nieuwe as gebouwd moest worden van 20 mm dik om zo voldoende de krachten op te vangen.

Dit is het orginele tamiya onderdeel
Afbeelding

De midden as werd er uit gezaagd en op de draaibank glad gedraaid
Afbeelding

Van 20 mm staal een bus gedraaid
Afbeelding

Deze bus bevestigd aan de tamiya onderdelen met seconde lijm, waarna de gaten voor de schroeven konden worden geboord.
Afbeelding

Als schroeven heb ik messing 6 kanten 1,4 mm schroeven gebruikt, om het mooi en stevig te maken. De gehele sprocket word met een m4 imbus schroef op de as bevestigt. Uit eindelijk het geheel afgemaakt met een onderdeel scale m.
Afbeelding

De onderbak nog verder afgemaakt met stootdempers van AFV model. Deze passen trouwens niet goed. De gaten op de scale onderbak waren anders dan de AFV model onderdelen. Ook hier weer mooi kunnen werken met de 6 kante messing schroeven om een mooi geheel te krijgen. Ik vind het nu zo mooi dat ik het eigenlijk niet meer groen wil verven.
Afbeelding
Mario Amory

Bericht door Mario Amory »

Hey Chiel,

Ziet er goed uit.....beloofd een bouwbericht ala Hendri van Zuilekom te worden.

Jaja....ik weet het ....ook ik heb nog zo'n project....maar op dit moment liggen mijn prioriteiten anders.

Groet, Mario
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

applaus voor dit fraaie stukje vakwerk : Thumbup :

Leonard
Hendri van Zuilekom

Bericht door Hendri van Zuilekom »

Ha Chiel,

Ik zie dat je gelukkig toch hebt besloten een bouw verslag te schrijven, mooi werk man.

Met het verschil in asdiameter van de spockets heb ik ook geworsteld en heb ze uitgedraaid en een bus gedraaid en die er toen ingeperst.
Jij hebt de tandkransen tegen de bus gelijmd met superlijm schrijf je, en er toen in de kransen messing boutjes gemaakt.
Zitten die er voor het optisch effect of heb je er ook 1.4 draad in getapt zodat de boutjes dienst doen voor de sterkte van de tandkransen.

Grtn.........Hendri
chiel de theije

hendri,

Ik heb inderdaad ook draad getapt en de boutjes dienen dan ook als versteviging. Ze zitten zelfs ook nog vast met lijm, zodat ie nooit meer los kan komen. Ik heb er wel erg mee geworsteld aangezien ik een stevig soort staal gebruikte (het is rest materiaal en heb geen idee wat het was). Maar het is allemaal uiteindelijk gelukt.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast