Vervangen speaker HL Panzer III

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Leroy de Looff

Vervangen speaker HL Panzer III

Bericht door Leroy de Looff »

Dag mensen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet echt iets vinden wat direct met dit onderwerp te maken heeft.

Ik wil dus de speaker van mijn HengLong tank vervangen door een andere, luidere en betere speaker, omdat ik een beetje gek word van het feit dat het geratel van de tracks boven het motor geluid uit komt. Nu ben ik op Tank-modellbau de volgende speaker tegen gekomen.

Afbeelding

Met de volgende gegevens.

8 ohm
Music Power Handling: 15 Watt
Frequentiebereik: 200-20,000 Hz

Volgens de beschrijving is deze in te bouwen in een HengLong tank. Het probleem is echter dat ik nergens de specificaties van de originele speaker kan vinden, dus ik weet ook niet hoe veel meer watt deze speaker levert.

De vraag is dus of iemand hier op het forum enig idee heeft van de kwaliteit en of deze zonder verdere modificaties kan worden ingebouwd in mijn Panzer III. Ik heb ook al gekeken naar de ElMod maar dit vind ik iets te veel van het goede. Het geluid van de HengLong tank is goed genoeg voor mij alleen het volume mag wel wat omhoog.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Mocht dit onderwerp toch al voorbij zijn gekomen op het forum dan mijn excuses :D

Edit:

Heb nu mijn tank even gedemonteerd, en ondertussen gevonden dat hij 8 watt aan vermogen levert. De grote gaat dus niet passen, maar de kleine wel.

Nogmaals dus, heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van deze luidsprekers??
Reinier Zwanink
Contacteer:

Re: Vervangen speaker HL Panzer III

Bericht door Reinier Zwanink »

ik heb hem zelf in de morser18 hangen en werkt goed
ook heb ik hem in een jagdpanther gehoord
en dacht even dat er een ander geluid inzat omdat je Heng long nu wel goed hoort
dus
ja het werkt goed en je moet inderdaad de kleine nemen
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Leroy de Looff

Kijk daar heb ik wat aan : Thumbup : Toch maar eens gaan bestellen dan, bedankt voor de info.
Ger Hanssen
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Ger Hanssen »

Die speakers van Tank-Modellbau zijn goede speakers van het merk Visaton.
De kleine uitvoering (type Visaton FRSW-5) is 10watt-8ohm en heeft dezelfde afmetingen als het originele HL speakerkastje, alleen is het kastje iets hoger.
De grote speaker (type Visaton FRS-5) is 15watt-8ohm. Dat is dezelfde speaker die in het verleden ook door ElMod geleverd werd.

Je kunt de kleine speaker met een gerust hart kopen. Heb hem zelf in mijn JP zitten en het geluid is een hemelsbreed verschil met het originele HL speakertje.
Heb nu mijn tank even gedemonteerd, en ondertussen gevonden dat hij 8 watt aan vermogen levert. De grote gaat dus niet passen, maar de kleine wel.

Het originele HL speakertje dat in de HL tanks zit is geen 8watt speaker.
Dat speakertje is slecht 0,5watt - 8ohm. Vandaar ook het grote verschil in geluid/kwaliteit met de speaker(s) van Tank-Modellbau.
Laatst gewijzigd door Ger Hanssen op 02 nov 2009, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ger
Leroy de Looff

Is die maar zo weinig :lol:

Ach ja, heb intussen de kleine speaker besteld, ben zeer benieuwd. Het kan alleen maar beter worden.
Leroy de Looff

Is er iemand die dit speakertje gemonteerd heeft zitten in een Panzer III??? Heb nu de originele eruit gehaald, de steuntjes weg gedremeld, maar die nieuwe past er dus niet in. Bij het monteren van de bovenkant van de tank zit hij precies tegen het schuine gedeelte van het achterdek aan.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb al geprobeerd of de nieuwe speaker in de behuizing van de originele speaker past maar dit past dus never nooit niet.
timvaneert

Bericht door timvaneert »

Misschien even, kijken of je de draad kan verlengen en hem vervolgens ergens in het midden van de tank erbij kan proppen?
Succes!
Tim
Leroy de Looff

Nee dat gaat ook niet, want dan zit de speaker tegen de unit van het geschut mechanisme aan. Maar goed het is opgelost : Chessygrin : Met een hoop geklooi en gedremel de hele steun van het oude speakertje weg gehaald, en na wat pas en meetwerk het geheel weer mooi dicht gekregen.

Even een voor en na filmpje.

http://www.vimeo.com/7398184" onclick="window.open(this.href);return false;

Vind het wel een groot verschil, het is van een min cooper 1.1 naar een Corvette V8 gegaan :lol: Op de een of andere manier is de onderbreking die hij origineel heeft met het uitschakelen ook weg, het geluid sluit nu ook mooi aan. Job well done. Heb alles afgesoldeerd, voorzien van krimphoes en gelijk alle losse bedrading in de tank zelf ook weg gewerkt. Op naar de metalen aandrijving.
timvaneert

Bericht door timvaneert »

Kijk! Toch nog mooi opgelost : Thumbup :
Je tank ziet er trouwens, mooi uit!!
Tim
Leroy de Looff

Thanks, ik zal binnenkort eens wat mooie foto's gaan maken in het bos hier in de buurt. Eerst nog even wat details uitwerken waar ik mee bezig ben.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast