Leolijm

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Arno Lommers

Leolijm

Bericht door Arno Lommers »

Gisteren heb ik bij Gert mijn nieuwe Leopard opgehaald, dus binnenkort ga ik beginnen met de bouw. Uiteraard heb ik de site al eens doorgespit en nou kwam ik in diverse topics wat dingen tegen over de te gebruiken lijm. Gewone bouwpakketlijm zou niet goed genoeg zijn en superlijm ook niet. Hugo had het over een flinke dot blanke bisonkit, dus al met al weet ik het nu ff niet mee.
Welke lijm kan ik het beste gebruiken voor de Leo? Ik kwam ook iets tegen over het schroeven van de returnrollers (ipv lijmen) Heeft iemand daar een fotootje van voor me, zodat ik kan zien hoe dat gedaan is??
Reinier Zwanink
Contacteer:

Re: Leolijm

Bericht door Reinier Zwanink »

ik heb zelf altijd 2 soorten
de lijm van revell en MEK
voor beide geld even licht opruwen en het onderdeel even bewegen voor dat je hem definitief vast drukt
mek heeft scale-line in zetten (soms)

wat de return rollers betreft
ik heb er 1 gesproken die dat heeft gedaan maar er zijn geen foto's van
er zit daar alleen een maar aan
ALS hij dan als nog los gaat trek je ook je hull stuk namelijk
er zit namelijk zoveel vermogen in de leo dat hij overal doorheen gaat
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Arno Lommers

Hmz, dus als ik tussen de regels doorlees, is het verstandiger om de returnrollers gewoon te lijmen.

Die MEK waar je het over hebt, is dat dat spul wat erg vloeibaar is?? Je houdt de onderdelen op elkaar en pas dan breng je met een kwastje de MEK aan op de naad. Omdat het zo dun is wordt het door de cappilaire werking tussen de te verlijmen onderdelen gezogen? (ik geloof dat ik dat Ton weleens heb zien doen op die knutseldag die we eens in Zetten heben gehad)
Reinier Zwanink
Contacteer:

dat is het helemaal ja

die ene man had een koperen plaat gemaakt met 4 gaatjes erin
daar gingen 4 m1 boutjes door (meen ik)
en op de onderdelen zelf kwam dan ook een strip kopermet gaatjes om de boel goed te zekeren
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Arno Lommers

Dank je wel Reinier. Ik zal eens kijken of ik dat MEK ergens op de kop kan tikken. De rollers ga ik maar gewoon lijmen.
Oh ja, die \Revell lijm, is dat gewoon dat blauwe flesje met die dunne naald waar je een aansteker onder moet houden als hij dicht zit?
Reinier Zwanink
Contacteer:

opnieuw goed antwoord
(nog 1 en je gaat voor de magnetron) :lol: :lol: : Sig :
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Jan Holsappel
Contacteer:

Bericht door Jan Holsappel »

Arno, Reinier,

op het forum zijn wel foto's van nieuwe "returnrollerconstructies" voor de Leo 2 te vinden: Auteur Niek Peeters, datum 13 september 2005 en later.
Jan.

Königstiger: Fertig
Panther G: Zu verkaufen
Marcel Hambuckers
Contacteer:

Bericht door Marcel Hambuckers »

Hallo,

Ik heb vroeger MEK gebruikt om mijn messing bouwdozen van modelspoor goederenwagens te ontvetten.
Als je zoekt op PVC reiniger kom je het ook wel tegen.
Dit stond namelijk op het (duitstalige) etiket van de bus dat het gebruikt word voor het reinigen van PVC.
Weet alleen niet meer voor hard- of zacht PVC.
Ruikt wel als de neten, is giftig, en dient uitsluitend buiten gebruikt te worden!
Arno Lommers

Gezien de eigenschappen die ik zo her en der lees zal het niet meevallen om er aan te komen verwacht ik. Tegenwoordig vinden ze dat ouderwetse tip-ex al niet meer aan de milieuvoorschriften voldoet, dus zal dat met MEK al niet veel anders zijn vrees ik.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten