blacken it

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
rob nat

blacken it

Bericht door rob nat »

Beste tankers,

Op de site van Twenot las ik een goed tip voor het, goedkoop, roestig maken van stalen tracks. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een 1:1 verhouding van Azijn en bleekmiddel (glorix). Een paar uur in deze verhouding laten staan en daarna met een tandenborstel goed schoonmaken. Houd er wel rekeing mee dat er chloorgas kan ontstaan. Heb het zelf niet uitgeprobeerd maar op de site staan diverse foto's.
Alles staat op http://www.twenot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes

Rob

: Thumbup :
Robert Voogt
Contacteer:

Re: blacken it

Bericht door Robert Voogt »

en hier de "handleiding": (met dank aan Marcel Hambuckers)

Ik heb de bruneerbeits bij sauerbier@hetnet.nl besteld. Dit zit in een set met reiniger, conditioner en conserveringsolie. Ik heb de set voor STAAL besteld met 4 flesjes á 100ml. Zelf gebruik ik 5 flesjes bruneerbeits om het bakje te vullen, aangelengd met lauw water.
Je neemt beide strings met tracks, reinigt deze met de reiniger, (volgens hun instructies, die krijg je erbij). Vervolgens kun je als je dat wilt de conditioner gebruiken, doe het zelf niet altijd. Spoel alles GOED af, anders kan de bruneerbeits er later niet goed 'hechten'.
Ik doe alles met lauwwarm water. Afspoelen doe ik met warm water zodat de tracks goed warm worden.
Dit heeft als voordeel dat de bruneerbeits sneller bruneert.
Doe nu 1 string in een bakje met bruneerbeits (saladebakje) giet vervolgens net zoveel flesjes bruneerbeits leeg totdat de tracks bijna zijn ondergedompeld, vul aan met lauw water.
In de instructies staat er dat je dit 3:1 moet verdunnen (3 deel water 1 deel bruneerbeits) maar je kunt natuurlijk naar gelang afwijken van de verhoudingen.
Als de tracks een voor jouw mooie kleur heeft, haal je ze eruit en spoelt deze met overvloedig water af.
De conserveringsolie heb ik alleen gebruikt bij de Tiger I reserve schakels die om de toren hangen, de olie maakt de tracks erg donker bruin/zwart.
Ik kan NIET garanderen dat de tracks bruin worden, dit hangt van de legering van de tracks af. Als voorbeeld de door mij gebruneerde tracks.
Wanneer je klaar bent met bruneren, giet de beits terug in de flesjes. Spoel het bakje om.
Doe een stuk keukenrol (of iets anders dat als filter kan dienen) over het bakje en giet de flesjes weer leeg in het bakje.
Nu heb je de beits gefilterd en kan het weer terug in de omgespoelde flesjes.
Je zult voor jezelf de juiste methode moeten uitvinden om te bruneren, dit is slechts een handleiding :!:
PIII tracks (Impact)
Afbeelding

Tiger I tracks (Impact)
Afbeelding

Tiger I tracks (Kenny-Kong)
Afbeelding

Panther tracks (Kenny-Kong) De mooiste verroeste tracks tot nu toe.
Afbeelding

Zoals je ziet zijn niet alle tracks mooi roestbruin geworden.
De echte patina krijgt een track pas als je ermee buiten gaat rijden, net als in het echt.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
rob nat

Bericht door rob nat »

Beste Robert,

ik had het niet over de flesjes van Sauerbier maar een goedkopere oplossing. Mede gezien de financiele crisis in de wereld.

Als ik het goed heb gelezen op de twenot site kan je hiermee voor 2 a 4 euro klaar zijn. Let wel bij het mengen kan chloorgas onstaan dus het is verstandig om dit buiten te doen en handschoenen te dragen.

Het ligt aan degene die het wil wat hij gebruikt

Rob : Thumbup :
rob nat

Bericht door rob nat »

Ben het op de ander site aan het volgen maar daar stond nu deze waarschuwing:

Chlorine is detectable in concentrations of as low as 1 ppm. Coughing and vomiting may occur at 30 ppm and lung damage at 60 ppm. About 1000 ppm can be fatal after a few deep breaths of the gas.[4] Breathing lower concentrations can aggravate the respiratory system, and exposure to the gas can irritate the eyes.

Denk dat ik nog even wacht of een goed gasmasker aanschaf. : Doctor :
Mario Amory

Bericht door Mario Amory »

Beste...

Zelfs voor mensen die in de chemie werken is dit al linke soep......
Ikzelf zou dit nooit doen.....

Ik heb een aantal jaren als kwaliteitsman (en ehbo-er) gewerkt in de reinigingsmiddelenbranche (bij een producent ervan).
Daar kregen we ook regelmatig telefoontjes met vragen over mengen van producten voor diverse toepassingen.
Wij gaven daar maar één antwoord op......Nooit doen !!!

Je kunt nooit voorspellen wat er gebeurd wanneer je dit soort chemische producten met elkaar mengt.

Daarom staat dat ook niet voor niets op de verpakkingen van bijvoorbeeld chloorbleekloog.

Ik zou het zeker niemand willen aanraden.....er zijn vast meer manieren te bedenken om toch het gewenste resultaat te verkrijgen.

(Goh....het lijkt wel een propagande verhaal van SIRE)

Wilde ik alleen even kwijt....

Gr. Mario
Robert Voogt
Contacteer:

Bericht door Robert Voogt »

ik wil toch even kwijt dat het spul van rob sauerbier ook wel giftig zal zijn, maar er was bij mij (vraag het ook eens aan marcel hambuckers) geen gas ontwikkeling.
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

anders heb ik misschien wel wat
even opvoorhand
er zit een luchje aan : Thumbup :

toen ik bij mijn oude baas begon maakte we antiek
:?: ja dat maakte we
de meeste klanten wilde de zooi mooi verroest hebben
daar hadden we 1 goed systeem voor
we legde het ding in kwestie buiten en piste er gewoon overheen : WohoW :
ja PISSEN
de maagzuren tasten namelijk het metaal aan waardoor deze makelijk gaat roesten
misschien een idee
er moet wel lucht bij komen dus niet onderdompelen

ja
dit is serieus
Coming Up:
* RSO restore project
* RC demag (2.0)
* Panzerwerfer 42
Erik de Haas
Contacteer:

Bericht door Erik de Haas »

Reinier Zwanink schreef:we legde het ding in kwestie buiten en piste er gewoon overheen : WohoW :
wel even de windrichting in de gaten houden :lol:
rob nat

Bericht door rob nat »

Hier weer even een aanvulling vanuit de topic van Twenot.
Wat Reiner zei klopt inderdaad. Ook op deze site werd het idee geopperd om het met een natuurlijke vloeistof te doen. Daar hadden ze al kennelijk ervaring mee.

Dus, als je een paar tracks heb, even een kratje bier halen ?!
: Nar :
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast