LCM-3 & Sherman

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
Jan Pieter van den Berg

LCM-3 & Sherman

Bericht door Jan Pieter van den Berg »

Hoi allemaal,
Ik heb vandaag de bouwtekeningen van de landingsboot 1/16 binnenbekregen.
Ik ga morgen hout halen (triplex) en alle delen uitzagen. Als ik dat heb gedaan haal ik de electronica bij de lokale modelbouw winkel. Dan verven en daarna in elkaar zetten. Ik post hier wel wat fotos van de bouw. Ondertussen zit ik ook druk te sparen voor een Tamiya Sherman die er op kan.

Gr. JP
Jan Pieter van den Berg

Re: LCM-3 & Sherman

Ik ga hem bouwen samen met mijn vader want ik ben er nog niet zo goed in :wink: We zijn nog niet begonnen met het bouwen i.v.m omstandigheden maar hij is zeker voor de mei vakantie klaar zodat ik in de vakantie aan mijn Sherman kan werken die ik binnenkort ook ga kopen.

PS: Zou leuk zijn als er ook water bij de Battlefield komt :mrgreen:
Gr. JP van den Berg
Jan Pieter van den Berg

Zo,
Hier gaan we nu verder :lol:
Wat ik nu ga doen:
1/72 model van LCM of LCA kopen, daarvan spanten en romp bouwen en dan nabouwen in 1/16.
Elektronica kopen, 2 motoren, 1 regelaar, 2 servo's (welke weet ik nog niet ) De 2 roeren maakt mijn vader van koper.
Als de romp klaar is (wat denk ik een tijdje zal gaan duren ivm kromming etc. de electronica plaatsen.
Als ik nog geld over heb :wink: 3 kanaals zender+ontvanger kopen, niet te duur, waarschijnlijk modelcraft.
Warschijnlijk word het 12volt omdat ik nog een 12v accu heb liggen. Dan begin ik met het achterdek met de stuurhut.
En als laatste de laadbak & laadklep. Dan is het alweer April :lol: of mei en aangezien ik dan jarig ben een tamiya Sherman ga kopen van het geld dat ik krijg. Ga ik in de meivakantie bouwen aan de Sherman. Heeeeeeel misschien kom ik dan nog bij Bridgehead in Bussum met mijn tank. En dan in de zomervakantie lekker vare en rijden! : Chessygrin : : Chessygrin : : Chessygrin :

Zo dus dat zijn mijn plannen voor de komede tijd en daar ben ik wel zoet mee :D

Gr. JP
Jan Pieter van den Berg

Ik ben er met de elektronica inmiddels ook bijna uit. het word waarschijnlijk:
2 motoren: Robbe power 755/40
1 Regelaar: NAVY 60M WP JR
1 Stuurservo: Top-Line digitale mini-servo VSD-5 JR
1 servo laadklep: Digi Line micro-servo TS11 JR
1 ontvanger: 3-kanaals ontvanger Beta 3 FM 40MHz FM
1 zender: 3 KANAAL FM NOVA PLUS 40 MHZ

Dit moet gaan kosten: 169 Euro LET OP, DIT IS NOG NIET DEFINITIEF!
Is dit een goede keuze of moet ik nog wat veranderen?
Ik heb al een 12V accu.

Gr. JP
leonard van Teeffelen

Bericht door leonard van Teeffelen »

Hallo Jp,

Ik ben heel benieuwd naar die landingsboot!
Is er in het ontwerp rekening met het gewicht van de tank gehouden? ik denk dat een Sherman +/-3kg weegt.

Succes met je project en houd ons -met foto,s- op de hoogte

Leonard
Jan Pieter van den Berg

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden. Diegene van het Modelbouwforum waar ik contact mee heb. Heeft me veel info daarover gegeven. Hij had de boot in bad gelegd en allemaal flessen cola neergelegd voor het gewicht. 5 flessen hield hij gemakkelijk dus ik denk niet dat dat zo'n probleem zal zijn.

Gr. JP
Ronald Klaui

Bericht door Ronald Klaui »

hallo jan

ik ben ook bezig een de lcm3 te bouwen naar dan schaal 1/35 een plastic bouwpaket .
ben van plan om een tekening van te maken en dan op te schalen naar 1/16

en dan mischien een waterlijn model van te maken is wel leuk op het battle field

Afbeelding
-
Afbeelding

ben heel benieuwd hoe je hem gaat bouwen

groeten ron klaui
Laatst gewijzigd door Ronald Klaui op 25 jan 2009, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Pieter van den Berg

Hey leuk,
Zoals ik eerder al zei, ik koop ook eerst een kleiner model en maak de romp dan na voor de grote. Het kleine modelletje bouwt mijn vader wel af als ie dat wil. :lol: Welk merk is het? Italeri of Trumpeter.
Ronald Klaui

Bericht door Ronald Klaui »

hij is van trumpeter
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi JP,

Als je echt met de LCM wilt gaan varen dan hieronder wat tips uit de botenwereld.
- sluit de 2 motoren parallel aan op 12 volt (als ze dat aankunnen tenminste) en nooit in serie.
- gebruik één aandrijfas met linkse schroefdraad en linkse schroef, en één met rechtse schroefdraad en schroef.
- laat de schroeven bij vooruit varen naar elkaar toe draaien; dit geeft de beste stuwing
- bedien de roeren met één minimaal standaard servo (geen mini) en verbind de roerarmen met elkaar met een instelbare stuurstang.
- wil je echt natuurgetrouw kunnen sturen dan kun je de motoren onafhankelijk aansturen. Dat betekent wel een extra vaartregelaar en een extra kanaal op je zender/ontvanger. Dat worden er dan 4 in totaal.

Groetjes van een botenman die toch maar voor het vaste land heeft gekozen.
Groetjes,
Ad
Jan Pieter van den Berg

Ok bedankt voor de tips,
- sluit de 2 motoren parallel aan op 12 volt (als ze dat aankunnen tenminste) en nooit in serie.
Ik wilde de 2 motoren op de allebei op de regelaar aansluiten. Hoe kan ik dit dus het beste doen?
- bedien de roeren met één minimaal standaard servo (geen mini) en verbind de roerarmen met elkaar met een instelbare stuurstang.
Ok standaart servo en geen mini dus.

Gr. JP
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi JP,

Gezien de specificaties van de regelaar en de motoren kunnen je beide motoren op deze ene regelaar zetten.
In principe betekent dit dat je de + draden van beide motoren met de + (motor)draad van de regelaar verbindt en de beide - draden van de motoren met de - (motor)draad van de regelaar. De motoren / schroeven draaien dan dan dezelfde kant op. Wil je de motoren / schroeven tegen elkaar in laten draaien dan sluit je 1 motor aan zoals boven omschreven ( + op + en - op - ) en de andere motor precies andersom ( dus + op - en - op + ).
Let er wel op dat de regelaar een BEC uitgang heeft.
Groetjes,
Ad
Jan Pieter van den Berg

Ok bedankt,
maar in je vorige bericht zei je dit:
gebruik één aandrijfas met linkse schroefdraad en linkse schroef, en één met rechtse schroefdraad en schroef.
of moet je het allebei doen met de + op de - en een linkse en rechtse schroef plus as?

De regelaar heeft een BEC uitgang.
We hebben een 1/72 lcm-3 besteld, zal er volgende week wel zijn.
Gr. JP
Jan Pieter van den Berg

Hoi,
Vandaag viel de 1/72 lcm in de bus die mijn vader had besteld. helaas mocht ik hem van mijn moeder weer niet openmaken : Frown : omdat mijn vader zijn naam erop stond en het van hem was...
ik heb toen ook een 1/72 bunkertje van Italeri gekocht en die kwam 3 dagen geleden al. Foto's volgen nog wel.

PS: de man van een collega van mijn moeder is meubelbouwer en gaat me helpen met het vormen van het hout enz.

gr. JP
Robert Voogt
Contacteer:

Bericht door Robert Voogt »

Moeders... :roll:
AfbeeldingAfbeelding

Mijn foto's:
http://predatorda.deviantart.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast