koeling tijdens het laden

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
marc ketelaar
Contacteer:

koeling tijdens het laden

Bericht door marc ketelaar »

ik wil mijn accu laden zonder mijn tank los te halen,is het verstandig om er een ventilator voor de koeling in tebouwen ? en is het zo aan te sluiten dat hij gaat draaien als de accu wordt geladen?
Pim van de Velde
Contacteer:

Re: koeling tijdens het laden

Bericht door Pim van de Velde »

Kijk eerst eens hoe warm je accu word tijdens het normale laden, op basis kan je daarvan concluderen of koeling benodigd is of niet. Veel apparaten laden accu's op die in besloten ruimten zitten en niet extra worden gekoeld (een laptop bijvoorbeeld).

Een aantal tamiya tanks zijn van metaal, dus als je accu niet tegen andere electronica aan ligt en tegen het metaal, dan werkt het metaal al een koel element en word de overige electronica niet nodeloos warm.
Maar let op, mijn ervaring is dat mijn standaard tamiya accu's altijd redelijk warm worden tijdens het laden, en ik wil ze altijd ook even visueel op gebreken controleren, zo heeft laatst een accu kabel in een van mijn wagens ergens tegen aan geschuurd waardoor de isolatie er vanaf is, dit merk je niet op als je de accu er nooit uit haal, en kortsluiting wil je niet hebben.

dus als je het ga doen, let op de kabeltjes en controleer hen toch eens in de zoveel tijd, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Verder als de accu echt warm word moet je het volgende bedenken, een ventilator in een gesloten ruimte heeft geen zijn, deze blaast alleen de warmte rond de ruimte maar koelt niet, dus je zal koele buitenlucht moeten aanzuigen. Daarvoor hen je een aanzuig en een inblaas punt moeten hebben die niet naast elkaar liggen, anders zuig je namelijk via het uitblaas kanaal de warme lucht weer naar binnen.
Verder weet ik niet of je de ventilator in serie met de te laden accu kan aansluiten omdat volgens mij opladers een voltage meten om aan de hand daarvan uit te schakelen, en ik weet niet of dat dit systeem nog werkt met een ventilator daar tussen.

dit is wat ik uit mij vakgebied en mijn ervaring voor tips kan geven, voor de rest, doen andere mensen dit ook en hebben ze hier nooit problemen mee dan kan je het zelf ook eens proberen.

succes,

Pim
Marcel Rientjes
BTN Clublid
Contacteer:

Re: koeling tijdens het laden

Bericht door Marcel Rientjes »

Hallo Marc

Ik laad mijn accu altijd in de tank met een laad plug onder een luikje.
Dit gaat perfect, en gewoon zonder fan ofzo
Let wel op dat je normaal laad, dus niet met bv 5 amp ofzo
Ik laad altijd op 1.5 amp(mijn 4600 accu) je moet er wel voor zorgen dat je de aangelegde laad draden de zelfde dia. hebben als die van de accu, dan gaat het niet mis.
de accu wordt bij normaal laden hand warm, en vaak is de accu na een tijdje rijden zeker net zo heet.
dus als je alles netjes aanlegt en normaal laad kun je gewoon in de tank laden.
Ik doe niet anders(sommige tanks gaan een heel jaar niet open,alleen als er iets niet werkt :D ).
Gr Marcel
luttenmountain
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast