heeft er iemand goeie tips waar mee je de tamiya acril verf mee kan verdunnen ?
met water wordt afgeraden heb ik gelezen
tamiya verf verdunnen
- marc ketelaar
- Contacteer:
-
Theo Andriessen
Re: tamiya verf verdunnen
Geinig dat je hierover begint, laatst bij Airbrush Service Almere over dit zelfde onderwerp gepraat.
Wel om te beginnen, tamiya acryl verf bevat een stof die ervoor zorgt dat het "minder" snel droogt.
Tamiya verkoopt acrylic thinner, speciaal voor hun acryl verf, hierin zit ook die stof die ervoor zorgt dat de verf "minder" snel opdroogt.
In acryllic thinner van de lokale bouwmarkt zit deze stof niet.
Ook in water en ruitensproeier vloeistof(die blauwe) zit deze stof niet.
Nu kan je hier prima de verf mee verdunnen, alleen droogt de verf sneller op.
Hierdoor krijg je bij het airbrushen dat de verf al droogt voordat het op het model komt.
En dit levert een "stoflaagje" op.
Of het model wordt heel erg mat van kleur.
Maar je kan dus al die oplos middelen gebruiken.
Maar ik ben die acryl thinner van Tamiya gewend en dan valt een ander oplosmiddel tot erg tegen

Wel om te beginnen, tamiya acryl verf bevat een stof die ervoor zorgt dat het "minder" snel droogt.
Tamiya verkoopt acrylic thinner, speciaal voor hun acryl verf, hierin zit ook die stof die ervoor zorgt dat de verf "minder" snel opdroogt.
In acryllic thinner van de lokale bouwmarkt zit deze stof niet.
Ook in water en ruitensproeier vloeistof(die blauwe) zit deze stof niet.
Nu kan je hier prima de verf mee verdunnen, alleen droogt de verf sneller op.
Hierdoor krijg je bij het airbrushen dat de verf al droogt voordat het op het model komt.
En dit levert een "stoflaagje" op.
Of het model wordt heel erg mat van kleur.
Maar je kan dus al die oplos middelen gebruiken.
Maar ik ben die acryl thinner van Tamiya gewend en dan valt een ander oplosmiddel tot erg tegen
-
Robert Voermans
Ik heb eens rond gekeken op het net en kwam bij http://www.ipms.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uit. Via "Bouwtips, hoofdstuk 4 en paragraaf 4.7" kom je bij verfmerken uit. Hier wordt onder het kopje 4.7.2 Tamiya Acryl beschreven. Ze geven daar de tip om ruitenwisservloeistof te nemen met Glycol. Ik ben niet zo'n ervaren airbrusher maar gebruik de onverdunde blauwe vloeistof van de Shell. Waarom? Dit was de eerste waarop staat dat er Glycol inzit.
Ik verdun de verf ook (een beetje) wanneer ik ga kwasten en maak er ook mijn kwasten mee schoon. Werkt als een trein! Het spul droogt wel redelijk snel maar heb met de airbrush nog geen last gehad van stofvorming. Oja: en de verdun verhouding heeft ook nog zo zijn invloed. Hier ben ik ook nog aan het testen maar 3:2 (verf:vloeistof) gaat goed. 1:1 maakt het misschien iets te waterig.
Maar goed (op advies van John Canton): ben ook nog niet bezig met 1:16 modellen maar met 1:35 (next step wordt 1:16 rc). En die zijn net effe iets kleiner.....
Succes!
Robert
Ik verdun de verf ook (een beetje) wanneer ik ga kwasten en maak er ook mijn kwasten mee schoon. Werkt als een trein! Het spul droogt wel redelijk snel maar heb met de airbrush nog geen last gehad van stofvorming. Oja: en de verdun verhouding heeft ook nog zo zijn invloed. Hier ben ik ook nog aan het testen maar 3:2 (verf:vloeistof) gaat goed. 1:1 maakt het misschien iets te waterig.
Maar goed (op advies van John Canton): ben ook nog niet bezig met 1:16 modellen maar met 1:35 (next step wordt 1:16 rc). En die zijn net effe iets kleiner.....
Succes!
Robert
-
Theo Andriessen
Hoi Robert,
Klopt, de mengverhouding dat zeiden ze bij Airbrushservice Almere dus ook.
Door meer verf dan verdunner bijvb 3:1 of 2:1 dan heb je dus een hogere concentratie van die "speciale aparte minder snel drogende stof" in het verf mengsel.
En dus minder kans op die stoflaag.
Maar wij zijn niet de enige die erover discuseren
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=17519
Klopt, de mengverhouding dat zeiden ze bij Airbrushservice Almere dus ook.
Door meer verf dan verdunner bijvb 3:1 of 2:1 dan heb je dus een hogere concentratie van die "speciale aparte minder snel drogende stof" in het verf mengsel.
En dus minder kans op die stoflaag.
Maar wij zijn niet de enige die erover discuseren
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=17519
-
Jan v/d Velden
Hoi,
Wat ikzelf veel gebruik is (ALS VERDUNNER)glassex,met als verhouding 3/5 verf tegen 2/5 verdunning.
Werkt goed,moet het wel even laten oplossen(15 minuten laten staan ongeveer)
Succes,
Jan
Wat ikzelf veel gebruik is (ALS VERDUNNER)glassex,met als verhouding 3/5 verf tegen 2/5 verdunning.
Werkt goed,moet het wel even laten oplossen(15 minuten laten staan ongeveer)
Succes,
Jan