batterij opladen zonder tank te openen - kan dit ?

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Serge Van Essche

batterij opladen zonder tank te openen - kan dit ?

Bericht door Serge Van Essche »

Ik overweeg om de batterij in mijn tank ( Jagdpanther ) te laten zitten tijdens het opladen .
Daartoe zou ik een stekkertje voorzien om de lader aan te sluiten , en een schakelaar om de electronische units af te koppelen tijdens het laden .

Mijn vraag / bezorgdheid : zal het opwarmen van de batterij tijdens het opladen geen problemen geven als dit in de tank gebeurd ?

De aanleiding van dit alles is hetvolgende :
Ik wil de on-natuurlijke naden vermijden aan de voorkant tussen het bovenste deel ( plastic ) en het onderste deel ( metaal) van de romp .
Dit wil ik doen door de voorkant van de romp aan te passen , net zoals in de TAMIYA magazine van april 2008 is uitgelegd :
aan de schuine onderkant wordt een plastic plaatje voorzien , dat aan het schuine bovendeel vooraan van de romp gelijmd wordt .
Ook de 2 kleine zijkanten vooraan worden hieraan verlijmd , ipv aan het metalen chassis te schroeven .
De naad wordt dus verlegd naar de onderzijde van de tank .
Op die manier krijg je een voorzijde die er veel beter uitziet , zonder spleten of naden op plaatsen waar in het echt alles aan elkaar gelast is .

Maar , .... dit heeft ook practische nadelen : de plastic romp wordt vooraan breder door de 2 zijkanten die er nu aan vastzitten , zodat de romp niet meer tussen de tracks past .
Je moet dus eerst de voorste wielen en de tracks eraf halen , om de plastic romp op het metalen onderstel te kunnen plaatsen .
Dus telkens als de tank open moet zou ik de tracks en de voorste aandrijfwielen eraf moeten halen .
Dat openen en sluiten van de romp is vooral nodig om de batterij op te laden .
Dus dacht ik , moest ik nu eens de batterij opladen als ze nog in de tank zit ...via een stekkertje .

Wat denken jullie , goed idee , of niet ?
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Dat zelfde probleem heb ik ook bij mijn KT.
De laadplug komt dus verborgen onder de bijrijders luik (is nog niet zover)
Ik heb dit al wel bij mijn Tiger, Sherman en T34.

Zolang het snelladen binnen de perken blijft kan het opladen gerust in de tank.
De warmte kan immers niet snel weg.
Je moet bij het laden er voor zorgen dat de akku niet meer dan handwarm wordt.
Gr,
Tuur.
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast