tips airbrush
-
leonard van Teeffelen
tips airbrush
Onder het motto "hoe moeilijk kan het zijn" ben ik vandaag gaan oeffenen met m,n airbrush -een revell standart class met revell gamma compressor-
het resultaat viel me eerlijk gezecht wat tegen er komen erg veel spetters langs de randen.
ik heb de XF-xx verf van Tamiya gebruikt en die verdunt met acryl verf verdunner van de praxis -deze is vrijwel reukloos!-
kunnen jullie me misschien wat tips geven en de volgende vragen beantwoorden? ;
-is de revell airbrush wel geschikt voor acryl verf?
- hoe dun moet ik de verf maken ?
-hoe voorkom ik de spetters langs de randen?
alvast bedankt !
Leonard
het resultaat viel me eerlijk gezecht wat tegen er komen erg veel spetters langs de randen.
ik heb de XF-xx verf van Tamiya gebruikt en die verdunt met acryl verf verdunner van de praxis -deze is vrijwel reukloos!-
kunnen jullie me misschien wat tips geven en de volgende vragen beantwoorden? ;
-is de revell airbrush wel geschikt voor acryl verf?
- hoe dun moet ik de verf maken ?
-hoe voorkom ik de spetters langs de randen?
alvast bedankt !
Leonard
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
De Revell Airbrusch ken ik niet.
Dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar bij spetters is de verf niet goed verneveld.
Voor een goede verneveling moet je de een combinatie vinden van nozzle grootte, luchtdruk en viscositeit van de verf.
De nozzle grootte (het gat waardoor de verf wordt verneveld) is niet of maar in een paar verschillende grootte te verwisselen.
De nozzle zorgt nl. voor de hoeveelheid verf die je kan verspuiten.
De luchtdruk moet zo je kiezen dat je het zo laag mogenlijk houd.
Teveel druk heb je wel over het algemeen een goede verneveling maar veel spuitverlies door dat de verf als het ware weer terug kaatst van het te spuiten oppervlak. en overderven veel nevel.
De viscositeit van de verf is wel het belangrijkste.
Te dik;
De verf komt moeilijk uit de nozzle en vernevelt niet goed met spetters als gevolg.
En moeilijk een gesloten laag te spuiten.
Te dun;
De verf blijft niet staan en zakt van het oppervlak en/of wordt makkelijk weg "geblazen".
Onvoldoende dekking, je moet veel lagen spuiten om een dekkende laag te krijgen.
Het bepalen van de viscositeit is een zaak van ervaring en gevoel.
Voor de modelbouw moet ongeveer melk dun zijn.
Probeer eens met verschillende mengverhouding een streep te spuiten op een stuk papier.
Dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar bij spetters is de verf niet goed verneveld.
Voor een goede verneveling moet je de een combinatie vinden van nozzle grootte, luchtdruk en viscositeit van de verf.
De nozzle grootte (het gat waardoor de verf wordt verneveld) is niet of maar in een paar verschillende grootte te verwisselen.
De nozzle zorgt nl. voor de hoeveelheid verf die je kan verspuiten.
De luchtdruk moet zo je kiezen dat je het zo laag mogenlijk houd.
Teveel druk heb je wel over het algemeen een goede verneveling maar veel spuitverlies door dat de verf als het ware weer terug kaatst van het te spuiten oppervlak. en overderven veel nevel.
De viscositeit van de verf is wel het belangrijkste.
Te dik;
De verf komt moeilijk uit de nozzle en vernevelt niet goed met spetters als gevolg.
En moeilijk een gesloten laag te spuiten.
Te dun;
De verf blijft niet staan en zakt van het oppervlak en/of wordt makkelijk weg "geblazen".
Onvoldoende dekking, je moet veel lagen spuiten om een dekkende laag te krijgen.
Het bepalen van de viscositeit is een zaak van ervaring en gevoel.
Voor de modelbouw moet ongeveer melk dun zijn.
Probeer eens met verschillende mengverhouding een streep te spuiten op een stuk papier.
Gr,
Tuur.
Tuur.
- Robert Winkelhuis
- Contacteer:
Ik gebruik zelf ook een revell compressor met een rich spuit samen met Tamiya.
Ik verdun niet tenzij de verf iets aangedikt is.
Zoals Arthur zegt moet je het aanvoelen, je merkt vrij snel wanneer je de juiste verhouding hebt.
Spetters krijg ik wanneer ik lang spuit en de nozzle vol met verf gaat zitten.
Even eraf draaien en schoonmaken.
De acryl thinner gebruik ik van de gamma en bevalt mij prima, alleen niet zo agressief als de tamiya thinner.
Wanneer je iets meer wilt oplossen dan de tamiya thinner gebruiken.
De revell compressor bevalt mij goed. De spuit weet ik niet maar heb wel een link voor je van iemand die deze al jaren gebruikt.
Ik verdun niet tenzij de verf iets aangedikt is.
Zoals Arthur zegt moet je het aanvoelen, je merkt vrij snel wanneer je de juiste verhouding hebt.
Spetters krijg ik wanneer ik lang spuit en de nozzle vol met verf gaat zitten.
Even eraf draaien en schoonmaken.
De acryl thinner gebruik ik van de gamma en bevalt mij prima, alleen niet zo agressief als de tamiya thinner.
Wanneer je iets meer wilt oplossen dan de tamiya thinner gebruiken.
De revell compressor bevalt mij goed. De spuit weet ik niet maar heb wel een link voor je van iemand die deze al jaren gebruikt.
Greetings van Robert
-------------------------------------------------------
- jan vd poel
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Ik heb zo'n heel 'goedkoop' Revell spuitje, niks spuitkop en nozzle.
Spuiten gaat verder prima zolang het geen fijn detail werk is, druk op max. 1.5 atm en met de bijbehorende (fleslucht) ventiel soms nog verder terugschroeven.
Verfdikte afhankelijk van de kleur, sommigen zijn wat dikker andere weer dunner.
Zorg ervoor dat als je de verf goed hebt doorgeroerd er een drup spontaan van je roerstokje afvalt en niet dat je 10 of 20 sec. moet wachten voordat de druppel zich gevormd heeft.
Altijd eerst testen voordat je op je model begint te spuiten.
Groet,
Jan
Spuiten gaat verder prima zolang het geen fijn detail werk is, druk op max. 1.5 atm en met de bijbehorende (fleslucht) ventiel soms nog verder terugschroeven.
Verfdikte afhankelijk van de kleur, sommigen zijn wat dikker andere weer dunner.
Zorg ervoor dat als je de verf goed hebt doorgeroerd er een drup spontaan van je roerstokje afvalt en niet dat je 10 of 20 sec. moet wachten voordat de druppel zich gevormd heeft.
Altijd eerst testen voordat je op je model begint te spuiten.
Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
(Benjamin Franklin)
-
Hugo Jong
De XF van Tamiya verdun ik 1 op 1 met geconcentreerde ruitensproeiervloeistof (lekker goedkoop en stinkt niet zo als Thinner), de druk op mijn Iwata HP-C vanaf de compressor kan ik niet regelen omdat het een Testors Blue Air is die maar 1 druk afgeeft (zal ongeveer 1 a 1,5 bar zijn) dus druk ik de lucht op de airbrush gewoon helemaal in aangezien die 1 tot 1,5 bar perfect is.
Spetters aan de randen kan ook nog komen doordat je te veel verf in 1x spuit, of de (bij een double action) trekker qua verf niet te ver open trekken of bij een single action de naald wat terugstellen (indien mogelijk natuurlijk).
Spetters aan de randen kan ook nog komen doordat je te veel verf in 1x spuit, of de (bij een double action) trekker qua verf niet te ver open trekken of bij een single action de naald wat terugstellen (indien mogelijk natuurlijk).