zender voor Rc Tanks

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Wim Goossen

zender voor Rc Tanks

Bericht door Wim Goossen »

Geachte heren, ik heb een zender met digitrale trims, i.v.m. mijn modelvliegen, nu is mijn vraag of ik met die zender RC -tanks kan gaan bedienen, of is het beter om een simpele 4-kanaals zender te kopen?
Gaarne U advies.
groet Wim Goossen
P.s. heb me deze week bij jullie club aangemeld
Theo Andriessen

Bericht door Theo Andriessen »

Hallo Wim,

Welkom bij de club :lol:

En een digitale trim is geen probleem, gebruik ik al jaren :wink:

En er is speciaal een FAQ voor geschreven :lol:
http://www.battletanksnederland.com/php ... php?t=2071
Johan van den Hoven

Bericht door Johan van den Hoven »

Wim,

De frequentie mag voor rijdend en varend materiaal geen 35MHz zijn.
Arno Lommers

Bericht door Arno Lommers »

Wie kan me vertellen waar dit geregeld is? Die zenderfrequenties bedoel ik. Is dat wettelijk vastgelegd (welke wet?) of is dit een onderlinge afspraak?

Groeten
Arno
Hugo Jong

Bericht door Hugo Jong »

Hoi Arno,

Dat is een gebruikelijke regel onder R/Cers maar of dat ook wettelijk (soort Koos Spee arrest) vastgelegd is weet ik zo niet.
Je zal maar lekker met je tankje op 35Mhz aan het rijden zijn en even verderop komt daardoor een vliegtuig of helikopter naar beneden die dan ook nog eens op een persoon terecht komt.
Op modelbouw evenementen waar vlieg/vaar/voertuigen bij elkaar zijn is het ten strengste verboden om met een grondvoertuig op 35Mhz te rijden.
Doe je het stiekem toch dan draai je voor alle eventuele schade die daar uit kan onstaan op.

Onderling op de club (als er niet in de nabije omgeving word gevlogen) is het natuurlijk geen probleem.
Ad Wouterse
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door Ad Wouterse »

Hoi Arno,

De frequentieverdeling voor o.a. RC modelbouw is wel degelijk wettelijk geregeld.
De verantwoordelijke instantie is het Agentschap Telecom (de vroegere RCD) en in tabel 7 van de regeling staat expliciet vermeld :

Frequentieband 34,995-35,225 MHz ¹
Vermogen 100 mW e.r.p.
Kanaalraster 10 kHz
¹ Het gebruik van deze frequentieband is exclusief voorbehouden aan de besturing van vliegende modellen.

Het AT controleert niet of nauwelijks, de vliegende collega's letten wel op "hun" frequenties.
Groetjes,
Ad
Theo Andriessen

Bericht door Theo Andriessen »

Ad Wouterse schreef:Hoi Arno,

De frequentieverdeling voor o.a. RC modelbouw is wel degelijk wettelijk geregeld.

Het AT controleert niet of nauwelijks, de vliegende collega's letten wel op "hun" frequenties.
komt ook doordat ze een jaartje alles hebben vrijgegeven :?
Hadden ze nooit moeten doen :?

Dus als we in Zetten of Arnhem zijn maakt 't niet zoveel uit (geen vliegclubs aanwezig zover ik weet) :lol:
In o.a Huizen is die frequentie (35 mhz) vastgelegd voor de vliegtuigen.

Dit houdt dus in dat je op de 35 MHZ niet altijd overal kan gaan rijden.
Maar de 40 MHZ is soms zo vol bezet dat 't ook niet altijd mogelijk is om te rijden.
Arno Lommers

Bericht door Arno Lommers »

Ik rijd dus zelf op 35 Mhz, vandaar mijn vraag uiteraard en op internet kon ik slechts tegengestelde berichten erover vinden, waaronder ook het bericht dat het vrijgegeven was.
Mijn zender geeft zelf aan of het kanaal wat ik ingesteld heb, ook daadwerkelijk vrij is en als dat niet zo is, kan ik switchen naar een vrij kanaal.
Maar allemaal bedankt voor de reacties, ik weet voldoende.

Groeten
Arno
Wim Goossen

zend frequenties

Bericht door Wim Goossen »

Heren, bedankt voor de reacties, ik heb een 40Mhz zender, dus dat is niet het probleem.
Maar als ik nu een nieuwe wil kopen, mijn huidige zit eigenlijk vol met modelvliegtuigen, mag ik wel of niet met 35Mhz bij jullie op de club komen rijden? :roll:
groet Wim
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

Wim, oplossing ligt wel erg voor de hand.
Koop dezelfde zender op 35MHz. (als je toch een nieuwe koopt).
Alle instellingen van de 40 naar de 35, vliegen met de 35, rijden met de 40.
Nergens geen problemen.

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Willem Reij
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Willem Reij »

Ik denk dat Theo het duidelijk heeft uitgelegd. We moeten als clubleden duidelijk het respect hebben om niet op 35 Mhz te gaan rijden als er modelvliegclub/veld wordt in de buurt is. Mocht er geen modelvliegclub/veld in de buurt zijn dan is er in mijn ogen geen moreel probleem om op 35 Mhz te gaan rijden in verband met het chronisch te kort aan kanalen op de andere frequentie(s). Let wel, ik vind het feit dat er een club in de buurt is bindend, niet of er wel of niet wordt gevlogen.
Groetjes,

Willem, CO rtd.

http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast