Jagdpanzer 38t Hetzer
-
Ger Zonneveld
smelten van metaal
Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij is alleen bismut een metaal, met een heel erg laag smeltpunt onder de 100 graden, maar ik heb geen idee of je daar iets mee kunt aanvangen. Ik kijk er naar uit wat de resultaten gaan worden na het gieten. dit ziet er al goed uit tot zover.
- Ad Wouterse
- BTN Site Admin
- Contacteer:
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
-
Marcel Hambuckers
- Contacteer:
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
- Ad Wouterse
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Hoi Tuur,
Gezien de chevrons zou ik voor een horizontale aangieting kiezen i.p.v. verticaal.
Mijn ervaring in het gieten van metalen beperkt zich trouwens tot het afgieten van sieraden voor mijn vrouw. Dat zijn ook gecompliceerde vormen, maar een foutje valt daarbij niet zo op
Handmatig met een dun boortje( 0,8 mm) schuin in de matrijs "boren" (van binnen naar buiten). Wel proberen zo hoog mogelijk uit te komen om overlopen te voorkomen. Zodra het tin/zink aan de buitenlucht komt stolt het trouwens erg snel en wordt het ontluchtingskanaal afgestopt.Alleen hoe moet ik daar bij komen
Gezien de chevrons zou ik voor een horizontale aangieting kiezen i.p.v. verticaal.
Mijn ervaring in het gieten van metalen beperkt zich trouwens tot het afgieten van sieraden voor mijn vrouw. Dat zijn ook gecompliceerde vormen, maar een foutje valt daarbij niet zo op
Groetjes,
Ad
Ad
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
Hoi Ad,
Om de resin schakel te gieten heb ik de tweedelige mal op dezelfde manier gemaakt alleen zonder ontluchtingkanalen.
En toen werkte het prima.
Zou een ontluchting kanaal ook horizontaal vanaf de chevrons door de mal kunnen boren?
Op die manier kan ik tenminste dezelfde mal blijven gebruiken
En weet je ook hoe dun een ontluchting kanaaltje maximaal mag zijn?
Om de resin schakel te gieten heb ik de tweedelige mal op dezelfde manier gemaakt alleen zonder ontluchtingkanalen.
En toen werkte het prima.
Zou een ontluchting kanaal ook horizontaal vanaf de chevrons door de mal kunnen boren?
Op die manier kan ik tenminste dezelfde mal blijven gebruiken
En weet je ook hoe dun een ontluchting kanaaltje maximaal mag zijn?
Gr,
Tuur.
Tuur.
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
- Ad Wouterse
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Hoi Tuur,
Het gieten van polyurethaan (resin) is niet helemaal te vergelijken met het gieten van een gesmolten metaal. De temperatuur zorgt o.a. voor gasvorming en dat moet snel uit de matrijs kunnen.
Een horizontaal ontluchtingskanaal in een horizontale matrijs levert problemen op bij het lossen van het gietstuk uit de matrijs. Het ontluchtingskanaal vult zich ook met het metaal en hoe krijg je dat in gestolde vorm uit jouw siliconen matrijs zonder de matrijs te beschadigen ? Als je echter een ontluchtingskanaal op het scheidingsvlak van de matrijs kunt maken heb je dat probleem natuurlijk niet.
Begin de ontluchtingskanalen met een diameter van b.v. 0,5 mm en doe een proefgieting. Zijn er luchtinsluitingen of gallen, vergroot dan de diameter dan tot b.v. 0,7 mm. etc. net zolang tot je tevreden bent met het eindresultaat. Te grote kanalen leiden tot veel uitstroming van metaal en dat geeft ook weer slechte gietstukken. Een beetje experimenteren dus.
Een paar foto's ter illustratie.

Het gieten van polyurethaan (resin) is niet helemaal te vergelijken met het gieten van een gesmolten metaal. De temperatuur zorgt o.a. voor gasvorming en dat moet snel uit de matrijs kunnen.
Een horizontaal ontluchtingskanaal in een horizontale matrijs levert problemen op bij het lossen van het gietstuk uit de matrijs. Het ontluchtingskanaal vult zich ook met het metaal en hoe krijg je dat in gestolde vorm uit jouw siliconen matrijs zonder de matrijs te beschadigen ? Als je echter een ontluchtingskanaal op het scheidingsvlak van de matrijs kunt maken heb je dat probleem natuurlijk niet.
Begin de ontluchtingskanalen met een diameter van b.v. 0,5 mm en doe een proefgieting. Zijn er luchtinsluitingen of gallen, vergroot dan de diameter dan tot b.v. 0,7 mm. etc. net zolang tot je tevreden bent met het eindresultaat. Te grote kanalen leiden tot veel uitstroming van metaal en dat geeft ook weer slechte gietstukken. Een beetje experimenteren dus.
Een paar foto's ter illustratie.

Groetjes,
Ad
Ad
- Arthur Hermans
- BTN Clublid
- Contacteer:
Hoi Ad,
Bedankt voor de tips.
Als ik die mal bekijk komt het metaal van onder uit door te gieten onderdelen.
Op zich heeft dat dus het voordeel dat de ontluchtingkanaatjes niet verstopt kunnen raken bij het gieten.
Ik denk toch dat ik een nieuwe mal moet maken.
Maar ik heb ondertussen wel de eerste gietingen achter de rug.
Na een paar mis gietingen heb ik een paar extra ontluchtenkanaaltjes gemaakt.
Ziehier de laatste 5.

Je kan zien dat er gasvorming optreed aan een zijde van de track.
(de bovenkant bij het gieten)
En ik moet nog even experimenteren met de temperatuur.
Ik ben namelijk bang dat die iets te hoog is.
Bedankt voor de tips.
Als ik die mal bekijk komt het metaal van onder uit door te gieten onderdelen.
Op zich heeft dat dus het voordeel dat de ontluchtingkanaatjes niet verstopt kunnen raken bij het gieten.
Ik denk toch dat ik een nieuwe mal moet maken.
Maar ik heb ondertussen wel de eerste gietingen achter de rug.
Na een paar mis gietingen heb ik een paar extra ontluchtenkanaaltjes gemaakt.
Ziehier de laatste 5.

Je kan zien dat er gasvorming optreed aan een zijde van de track.
(de bovenkant bij het gieten)
En ik moet nog even experimenteren met de temperatuur.
Ik ben namelijk bang dat die iets te hoog is.
Gr,
Tuur.
Tuur.
- Willem Reij
- BTN Erelid
- Contacteer:
Wel makkelijk dat je daar Lego blokjes voor gebruikt, dan kun je je tracks zo in elkaar klikken. 
Groetjes,
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem, CO rtd.
http://www.battletanksnederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ad Wouterse
- BTN Site Admin
- Contacteer:
Hoi Tuur,
De eerste proefgietingen zien er al prima uit
Het poreuze oppervlak komt inderdaad door het gas dat niet snel genoeg kan ontwijken. En waar gas opgesloten zit kan geen metaal komen.
De matrijs op de foto's wordt verticaal gebruikt. Het aangietpunt zit dan natuurlijk bovenaan en van daaruit loopt het metaal via de U-bochten naar de uiteindelijke vormen. Ik wil niet zeggen dat deze matrijs ideaal is, maar er komen wel goede tracks uit.
Het bouwen van een gietmatrijs is een wetenschap op zich, waarbij rekening moet worden gehouden met vloeisnelheid, vloeidruk, temperatuurval, werveling etc. etc. Dat heb ik van horen zeggen. Volgens mij moet het met gezond boerenverstand en een beetje geduld ook lukken
De eerste proefgietingen zien er al prima uit
Het poreuze oppervlak komt inderdaad door het gas dat niet snel genoeg kan ontwijken. En waar gas opgesloten zit kan geen metaal komen.
De matrijs op de foto's wordt verticaal gebruikt. Het aangietpunt zit dan natuurlijk bovenaan en van daaruit loopt het metaal via de U-bochten naar de uiteindelijke vormen. Ik wil niet zeggen dat deze matrijs ideaal is, maar er komen wel goede tracks uit.
Het bouwen van een gietmatrijs is een wetenschap op zich, waarbij rekening moet worden gehouden met vloeisnelheid, vloeidruk, temperatuurval, werveling etc. etc. Dat heb ik van horen zeggen. Volgens mij moet het met gezond boerenverstand en een beetje geduld ook lukken
Groetjes,
Ad
Ad