Hoe maak ik lasnaden

Voor technische vragen en handige tips
Plaats reactie
Marc Dinnissen

Hoe maak ik lasnaden

Bericht door Marc Dinnissen »

Even een vraag waarmee maken jullie nu lasnaden , hoe krijg ik een mooie lijn , met milliput vindt ik niet zo fijn werken, op een of ander manier kan ik dat niet mooi bewerken, ik hoor graag wat idieen hoe en waarmee julie dat doen , heb ook met zoek functie geprobeerd maar kom er te weinig over te weten. Hoop dat ik wat wijzer wordt. thx
Martin Noorloos

Bericht door Martin Noorloos »

Een andere manier dan miliput is het gebruik van heel dunne plastic strips van bv Evergreen.

Aanbrengen op de plek waar je de lasnaad wilt hebben en vervolgens nog extra plasticlijm op aanbrengen. De plastic strip wordt dan zacht en met een schroevendraaier kan je er een lasnaadstructuur in maken!

Heel simpel, wel ervoor zorgen dat je echt heel dunne strip gebruikt....

Groeten,
Martin
John Canton

Bericht door John Canton »

Hè Marc

Er zijn verschillende manieren....
Het is ook een beetje afhankelijk,welk soort lasnaad je wilt maken.
Voor een brede en grove lasnaad,kun je dat het beste met Putty,of inderdaad toch met Miliput doen...
Voor de wat fijnere lasnaden krijg je met Putty [ ja weer ] of een graveerpen de beste resultaten.
Er zijn ook van die losse graveer-freesjes voor in de Dremel,daarmee wil het ook wel goed lukken.
Maar....ja er is een maar...de graveermethode krijg je niet het mooie opliggende effeckt van een echte lasnaad...je graveert immers "in"het materiaal terwijl een lasnaad er niet altijd,maar meestal "opligt".
Putty,of Miliput is toch het beste.
Je kunt de plek waar de lasnaad moet komen vooraf netjes met maskingtape afplakken,Putty aanbrengen...even een minuutje laten aandrogen...en daarna de structuur met een afgeknotte tandenstoker [of een ander stuk gereedschap ] erin aanbrengen...
Daarna even weer laten aandrogen,en daarna verwijder je de maskingtape...juist door die tape krijg je een mooie strakke lasnaad...
Daarna kun je de randen nog eventueel met wat dunne plastiklijm en een kwastje wat "zachter"maken....
Met miliput doe je feitelijk hetzelfde,alleen dat verwerkt zich wat gemakelijk door toevoeging van water...
En hier hoef je niet snel iets af te plakken....
Zo zijn er overigens nog heel wat meer methodes....
Zoals "de verfmethode" die vereist wat meer oefening.
En er is nog een methode waarbij je dun plastikprofiel aanbrengt en dit bewerkt met plastiklijm [ Revel contacta ].
Zoals Martin hierboven al beschrijft...hij was me voor... :wink:

Het vereist gewoon wat handigheid.....echt moeilijk is het niet....soms lukt het de ene keer wat beter dan de andere..
Gewoon wat oefenen... :wink:

Greetz...grrr....
Rob Wernars
BTN Erelid
Contacteer:

Bericht door Rob Wernars »

Hiep Hoi Marc,

Ik heb het weer anders gedaan, namelijk op de plaats waar de lasnaad moet komen met mijn Dremel een gleuf gefreest. Daarna van Apoxie Sculpt (een 2 componenten putty, maar Milliput kan uiteraard ook) een rolletje gemaakt en dat in de gleuf gedrukt. Met een heel klein schroevendraaiertje heb ik er structuur in aangebracht. Door de gleuf diep te maken krijg je grote lasnaden, en door ze minder diep te maken krijg je dus kleine lasnaadjes.
Er zijn dus genoeg manieren om uit te kiezen!

Succes en de grrrroet'n,
Rob
Marc Dinnissen

Nou jongens dat is info genoeg ga eens aan de slag op een proef stuk en probeer zo de beste methode , voor mij uit te vinden, bedankt voor de info mannen.
Ger Zonneveld

laswerk

Bericht door Ger Zonneveld »

mocht dit allemaal niet lukken staat mijn garage ter beschikking voor wat laswerk hoor ik weet alleen niet of de brug het gaat houden.
Ik heb alles van mig mag autogeen tot electrisch. dus je komt maar op.
ik waarschuw je alleen dat ik niet zo'n heel vaste hand heb voor de kleine lasnaadjes. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Adrie Baak
Contacteer:

Bericht door Adrie Baak »

Goeie info :!:

Adrie
'How many times da I have to tell ya...the right tool for the right job!'
M26 Pershing - Sherman M4A3E8 building in progres
Marc Dinnissen

Nog wat lopen hobbyen heb bij de drogist wat spuiten en naalden gehaald , naald ingekort montage kit, of acrylaatkit er in gedaan en zie daar een las apperaat. Gaat heel goed door de las beweging temaken krijg je van zelf een opgelegde las naad te zien .Werkt erg goed moet ik zeggen ,
Theo Andriessen

Bericht door Theo Andriessen »

Marc Dinnissen schreef:en zie daar een las apperaat.

Nu heb ik al een tijdje zitten kijken, maar ik zie niets :cry:

Eh foto's :lol: :wink:
Roy Steinfort

Bericht door Roy Steinfort »

:lol: Ik gebruik kauwgom...
Reinier Zwanink
Contacteer:

Bericht door Reinier Zwanink »

ik doe het net weer anders
ik maak in mijn model een groef die ik "dicht las" met Valleyo plastic putty
je kan het best dan even bij mijn jagtpantherproject kijken
er staat een beschrijving en ook fotos