Wow...klinkt alemaal erg goed !
Ik ben benieuwd..
Even over de film "Kelly Heroes"...de Sherman van Odball is eigenlijk geen firefly...maar een gewone M4A3....waarbij het oorspronkelijke 75mm kanon door een 76mm werd vervangen.
Het kanon paste oorspronkelijk niet in de Sherman toren,daarom werd het in eerste instantie in een nieuwe toren gemonteerd,de T-23 toren...
die toren beschikte wel over de nodige ruimte...
Later werd het kanon zo gemodificeerd dat het wel in de oude toren paste,dit gebeurde echter tegen het einde van de oorlog.
Deze Shermans hebben dus geen actie meer gezien en werden na de oorlog naar andere landen [zoals bv. India en Isreal] geexporteerd.
Niet dat dit iets bij jouw model er toe doet..
Het wordt beslist een mooi model en wat "modelbouwers vrijheid"moet kunnen..doe ik ook vaak ! ...
Er schijnen wel door de Britten een stuk of 80 Firefly`s aan de US te zijn geleverd...maar die hebben geen actie meer gezien...een gedeelte hiervan stond nog in Britse depots toen de oorlog al afgelopen was en die zijn dus nooit aan de US afgeleverd maar in Britse dienst gebleven.
De amerikanen vonden het oorspronkelijk maar niets om een kanon van Britse makelij in hun Sherman te monteren.
Zo zijn ze overigens nog steeds..
Het M256 120 mm gladloops kanon uit de M1 Abrahams,is een directe kopie van Rhein Metall en dat dus oorspronkelijk uit de Leo 2 afkomstig is.
Het kanon wordt echter niet door Rhein Metall geleverd maar onder licentie in de US geproduceerd door Watervliet Arsenal.
Het zelfde geld voor hun M9 Berreta Dienstpistool.
Berreta moest in de States een fabriek hiervoor openen,anders zouden ze nooit het contract gekregen hebben.
Dit even ter voorbeeld...hoe de amerikanen hun zaakjes regelen.
Het amerikaanse leger was log lomp en traag...en dat is het nog steeds..
Ik overigens blijf de Firefly nog altijd de mooiste Sherman vinden...als er eindelijk eens een VVSS-loopwerk komt,dan wil ik er onmiddelijk een bouwen..
Komt er ook nog een Odball figuurtje in de toren ? ...
Greetz...grrr..