Weer eens tijd voor een kleine update.
De afgelopen tijd bezig geweest met hoe ik de besturing ging maken. Het nadeel van de Bergepanzer is dat je erg veel kanalen nodig hebt om alles te besturen, denk dan aan rijden, dozerblad, kraan, lier etc. Dan heb je aan 4 kanalen al snel te weinig en moet je je zender uitbreiden.
Maar gelukkig was er een oplossing.

De firma
SGS-Electronic was bezig met een module te ontwikkelen speciaal voor de Bergepanzer. Een paar weken terug was deze module klaar, en deze moest ik natuurlijk hebben.
Het voordeel van deze module is dat je alles met een 4 kanaals zender kan bedienen. Er zijn namelijk 3 standen waar je met het 4e kanaal tussen kunt kiezen;
stand 1- Rijden / Vooruit-Achteruit / Links-Rechts / MG schieten
stand 2- Dozerwerk / Vooruit-Achteruit / Links-Rechts / Dozerblad omhoog/omlaag
stand 3- Kraanwerk / Kraan draaien / Kraan omhoog-omlaag/ Lier in-uit
Verder zit er natuurlijk ook geluid bij, ook het hydroliek geluid van de kraan en dozerblad zijn erin verwerkt. De verlichting kan ook ermee geschakelt worden, remlicht, richtingaanwijzers, achteruitrijlicht, zwaailicht etc.
Als regelaar heb ik gekozen voor een 30A, 1 minuut 45A en 10 sec 60A.

Is misschien ook beetje overkill, maar beter teveel dan te weinig.
De totale besturing. Rechts in de hoek de 30A regelaar, deze word dmv een kabel met de andere besturing verbonden.
De regelaar....
En de algemene Bpz besturing..
Tot slot nog de aandrijving erin gebouwd. Dit zijn bakken van een Panther. Ik weet nog niet zeker of deze erin blijven, ben eigenlijk opzoek naar iets stevigers.
Voor zover.
Grtz,
Niek