Zo, met een oud idee in mijn hoofd om ooit eens ventilatoren en radiatoren te bouwen in mijn tank, heb ik deze maar eens gemaakt.
Ook omdat met warm weer de tank binnen (erg) warm wordt.
De koeling berust op dit principe: de buitenste 2 koelers zuigen niets anders dan lucht via de luchtroosters aan, en de binnenste 2 zuigen lucht uit de tank. Alles via een temperatuur gestuurd stukje electronica uit huize Conrad. Artikel: SMD-Temperaturschalter Nr.114421 .
De ventilatoren zijn van het merk Papst. type:papst255n, 5V. Deze heb ik bij PCSilent vandaan.
Ik heb een 9,6 Volts accu als voeding en de ventilatoren paargewijs in serie aangesloten.
Als eerste weer eens surfen op internet naar tekeningen en die vond ik
Direkt de maten opgenomen van mijn tank en uitgewerkt of het zou passen.
Welja het zou passen. Sterker nog, er zitten binnen op de achterwand aanzetten om daar de wanden van het motorcompartiment te plaatsen. Toeval
Maar, ik heb besloten om het geheel als module te bouwen en er los in te zetten.
Uiteraard zijn er wel enige compromissen gesloten om het geheel wel te kunnen bouwen.
Voor alle wanden heb ik 0,8mm styreen plaat gebruikt en kwartrond profielen ipv. kleine hoekprofieltjes van wege het uiterlijk en sterkte, in diverse maten evenals een hoekprofiel van 8mm.
De onderkant van achteren
Voorkant
Bovenkant
De radiatoren/ventilatoren combinatie met gaas van een aluminiumluchtfilter voor pc-ventilatoren
Eén radiator van onderen waar te zien is dat er een kanaal van 0,3mm styreenplaat lucht via de speakerbox naar buiten zuigt
Het geheel in elkaar gezet waarbij de radiator/ventilatoren combinatie er los ingezet zijn en blijven vanwege oderhoud
De temperatuurschakelaar met de aansluitdraden
Het geheel geplaatst en in werking