School project: Hulp gevraagd

Iets aan het bouwen? Altijd spannend!
alwin winius

School project: Hulp gevraagd

Bericht door alwin winius »

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ben een aktief lid op modelbouwforum.nl
Ben student op het roc asa scutos in utrecht. zit daar in het 3de jaar van elektronica automatisering. loop momenteel nog stage maar na de stage moet ik een project gaan doen.

Mijn idee is om een tank te gaan bouwen welke zowel geheel zelfstandig kan rijden als via een rc afstandsbediening. Hierin wil ik zowel met normale motoren werken als met stappen motoren. hierdoor krijg ik veel uitdagingen maar voor ik hier uberhaupt mee kan beginnen. moet ik eerst het voertuig zelf bouwen. Momenteel loop ik eerst even stil op de rups banden en de aansturing vooral mechanisch.

ik doe zelf rc autos en boten en werkschepen. enige mechanica beheers ik wel maar zelf rupsbanden bouwen heb ik wel wat hulp / informatie bij nodig eventueel bouwtekeningen zouden mij al heel erg op weg helpen.

de tank moet zo;n 50*25 worden zonder de loop meegerekend. wil een leopard 2a6 na bouwen omdat deze mooi hoekig is en dus goed na te bouwen is uit kunststof het onder chassis zal van aluminium of ijzer worden.

ik heb nog 2 maanden om het chassis te bouwen.

wie o wie kan me hier bij helpen

zonder spaties!
msn: cheeta @ derbi-club.com
e-mail: awinius @ gmail.com
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Allo,

Welkom op het forum. Ik weet niet of je de forum regels hebt gelezen.
Maar we gebruiken onze eigen naam.
http://www.battletanksnederland.com/php ... ic.php?t=3

Het ligt erveel aan of je de tank zo echt mogelijk wil laten lijken of dat je ervoor kist om een geheel eigenbouw tank te maken.

Het chassis is nog wel zelf te maken van alu plaat. De loop wielen kun je laten maken door iemand die kan metaal kan bewerken.
Of je moet zelf aan het experimenteren gaan.

De elektronica waar onze tanks mee worden bestuurd komt van Tamiya af.
En zo ver ik weet heeft niemand geprobeerd om dit na te maken.
Het is mogelijk om twee motoren aan te sturen met twee verschillende snelheidsregelaars. Deze moet je dan wel mixen via je zender.
Hier heb ik nog geen verstand van.

En of je het geheel ook via de pc kan laten rijden dat weet ik echt niet. Misschien kan je stage plaats je hierbij helpen.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
alwin winius

de elektronica is het probleem niet, dat over de usernaam was ik niet van op de hoogte, gebruik op elk forum altijd deze naam eigenlijk ben ik ook overal bekend onder.

mag eventueel veranderd worden in alwin. *graag wel ff mailtje dat ik niet 20x probeer in te loggen ;)

het probleem loop ik vooral op bij de ketting voor de rups banden. de rest moet wel goed gaan komen.

elektronica wil ik geheel zelfbouw doen. daarom is het ook een project.
Randy van de Poel
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Randy van de Poel »

Misschien kun je ook ergens een Tank onderstel kopen en daar de elektronica in gaan bouwen.
En dan de boven kant zelf maken.
Je verkijkt je nogal wat voor werk je op je nek haalt.
Ben er zelf ook achter gekomen alleen bij een ander project.

ps. je naam kan je veranderen in je profiel.
Greetz,
Randy

Bezig met King Tiger --> Porsche
alwin winius

dat is juist de uitdaging, heb tsubaki al een mailtje gestuurd voor een ketting met vastzet mogelijkheden deze hebben hun in het assortiment.

hoop van hun reactie te krijgen. zal prijzig wezen kan wel korting krijgen via mijn vader zijn werk.

tandwielen moet ik kopen voor de ketting maar de wielen wil ik wel zelf maken of laten draaien of uit hout.
jan vd poel
BTN Site Admin
Contacteer:

Bericht door jan vd poel »

Hoi Alfons,
wielen uit hout kan, maar raad ik niet aan.
Het beste kun je een stevige kunsstof nemen of aluminium.
Aangezien het ding ook moet kunnen rijden zullen er lagertjes in moeten, de assen en vering, al over nagedacht?

Misschien dat je eens kontact moet zoeken met Artur en Ad beide zijn 'vergevorderde' modelbouwers en knutselen aardig wat af.
Ze kunnen je ongetwijfeld helpen, op z'n minst met goede ideen.

Groet,
Jan
Wie vrijheid opoffert voor veiligheid is beiden niet waard.
(Benjamin Franklin)
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Bericht door Arthur Hermans »

Hoi Alwin,

Het lijkt me het makkelijkste om bv een 1/12 Abrams te kopen en die gebruiken voor onderdelen.
Dit is veel goedkoper dan zelfbouwen. (de studie is al duur genoeg)
En ik neem aan dat de electronica/aansturing het bellangerijkste is voor de beoordeling van je toekomstige project.

Via dezelfde firma kan je ook de rupsbanden los kopen.
Maar dan moet je de aandrijf- en loopwielen weer zelf maken.
En vergeet de vertraging niet zoiets zelf bouwen kan weer aardig in de papieren lopen.
Gr,
Tuur.
alwin winius

vertragingen zijn geen probleem heb op me stage beschikking over zo'n 2000000 tandwielen *printers, faxen, typmachines en dergelijke.

motoren idem dito.

juist de zelfbouw trekt mij aan.

het bouwen van het frame en vering is geen probleem. dit heb ik al in mijn hoofd zitten. ik zal gaan werken met bussen. kogellagers zullen te duur zijn voor dit project.

alle plaat materiaal kan ik ook wel aan komen. mijn moeder werkt bij een vrachtwagen bedrijf waar ze veel reperaties uitvoeren. het zetten kan ik daar ook wel doen. en een draaibank heeft mijn vader op zijn werk. eventueel dat hij het doet of dat ik het zelf op school doe.

het grootste probleem nu is de rupsbanden. de rupsbanden op de genoemde site zijn volgens mij niet inkortbaar?

de abrams is op het formaat wel aantrekkelijk alleen ben ik bang dat dit een vrij kwetsbare tank is en met alles wat ik er op wil bouwen dit niet goed zal gaan.

binnekort zal ik het hele project even op papier gaan zetten.

als tsubaki kettingen tegen een leuke prijs levert zal ik die gaan gebruiken voor de rupsbanden.

Afbeelding

hier kan ik dus gewoon kunststof opzetten en daarop rubber. zo krijg ik sterke en degelijke tracks.

als mensen meer willen weten over het project om meer duidelijkheid over het project te krijgen. voeg me anders toe op msn of stuur een email
msn: cheeta @ derbi-club.com
email: awinius @ gmail.com

hier vragen kan ook natuurlijk gewoon
alwin winius

meer uitleg

Het project:
Bouwen van een tank. Welke zowel volledig geautomatiseerd kan rijden als op RC digitaal. Dit betekent dat er veel sensoren en motoren komen in de tank voor iedere toepassing wordt een andere motor gebruikt zoals dc motoren voor de aandrijving. In combinatie met een encoder disc welke de omwentelingen teld en zo de snelheid kan meten. En kan zien of de tracks gelijk lopen, zo niet deze kan aanpassen.

De koepel zal worden aangestuurd met een stappen motor en een eindschakelaar welke de motor verteld of die op zijn home positie zit of niet. De stappen motor moet de koepel 360 graden kunnen draaien. Eventueel zelfs meer als de draden dat toe laten.

De loop wordt door een servo motor aangedreven. Met een begrenzing van ongeveer -10 vanaf horizontaal en +30. een draai cirkel van 40 graden dus. Dit moet in te stellen wezen met een potmeter.

Het machine geweer.
Ook met een stappen motor wil hem in princiepe oneindig kunnen laten rond draaien.

Functies:
-Rijden vooruit achteruit links rechts. Op plaats draaien
-Koepel draaien
-loop omhoog omlaag *begrenst
-Machine geweer roteerbaar
-Volgen van een object
-Ontwijken obstakels

Benodigheden
-Rollend chassis (zelfbouw)
-Opbouw (zelfbouw)
-Electronica (zelfbouw)
-Meerkanaals zender
-Ontvanger
-Regelaars (zelfbouw)

problemen:
-tracks
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Als de rupsketting het enigste probleem is kan je ook bij Conrad terecht.
Bestnr,: 295213; 216607 of 215031.
Gr,
Tuur.
alwin winius

wel eens gekeken naar de prijzen??? tussen de 0,60 en de 1,70 de CM dit betekend dus totaal

120 - 240 euro... kosten alleen aan rupsbanden
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Als geld het probleem is koop dan een Henglong Pershing en gebruik die rupsen.
Die zijn dan wel van plastic maar zijn wel uit elkaar te halen.
Gr,
Tuur.
alwin winius

het moet wel zovel mogelijk zelfbouw wezen, mag best wel iets kosten maar niet 200 euro alleen voor wat rups banden... dat vind ik wel te veel..
Arthur Hermans
BTN Clublid
Contacteer:

Losse HL Pershing track..... €19,90
https://net.afterbuy.de/afterbuy/shop/s ... id=1153178
Gr,
Tuur.
alwin winius

die zijn wel interessant inderdaad. zijn daar ook de wielen voor leverbaar los? kan ze niet vinden op de site.

en de lengte is die ook aan te passen?

alvast bedankt voor alle hulp die ik hier krijg
Plaats reactie

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast